شرکت‌ هواپیماسازی بویینگ و شرکت جنرال الکتریک آمریکا درخواست خود را برای فروش قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری به ایران تقدیم مقام‌های کاخ سفید کردند.
کد خبر: ۶۴۸۵۱۴
بویینگ و جنرال الکتریک خواهان فروش قطعات هواپیما به ایران

شرکت های هوا و فضای آمریکا نخستین بار در سه دهه گذشته، در پی کسب مجوز برای فروش قطعات هواپیماهای مسافربری به ایران هستند.

این موضوع یک آزمون مهم برای کاهش موقت تحریم های اعمال شده علیه ایران شمرده می شود که در نتیجه گفت وگوهای ژنو حاصل شده است.

دو تولید کننده عمده هواپیمای آمریکا یعنی شرکت های بوئینگ و شرکت موتور سازی جنرال الکتریک، درخواست صدور مجوز صادرات را طی مهلت شش ماهه طرح کرده اند.

در صورتی که با صدور این مجوزها موافقت شود، فروش قطعات هواپیماهای مسافربری به ایران، نخستین معامله تایید شده میان شرکت های هوا و فضای آمریکا و این کشور از سال 1979 به بعد خواهد بود.

این در حالی است که گروه های رقیب اروپایی، در واکنش به موضوع صادرات قطعات یدکی هواپیما به ایران، چندان سریع نبوده اند، زیرا در قبال موضع اتحادیه اروپا در خصوص قوانین پیچیده تحریم های ایران تردیدهایی دارند.

آنها همچنین از واکنش های آمریکا در این خصوص نگران هستند، زیرا مقامات این کشور هشدار داده اند از آغاز سریع معاملات با ایران خودداری کنند.

یک منبع آگاه از این موضوع در این باره گفت: شرکت بوئینگ که بزرگترین تولید کننده هواپیماهای جت مسافربری در جهان است نیز درخواست مجوز صادرات قطعات هواپیما را به ایران طرح کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز این درخواست ها را به وزارت خزانه داری ارجاع داد.

سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا که اعمال کننده تحریم های بین المللی علیه ایران است، از اظهار نظر در خصوص طرح درخواست برای دریافت مجوزهای خاص خودداری کرد.

ایران در ماه نوامبر موافقت کرد فعالیت های هسته ای خود را به مدت شش ماه و از تاریخ بیستم ماه ژانویه کاهش دهد و در ازای آن از کاهش تحریم ها برخوردار شود.

بر اساس این موافقتنامه، فروش قطعات هواپیما به شرکت ملی هواپیمایی ایران «ایران ایر» مجاز است.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها