وزیر امور خارجه روسیه از رویکرد دوگانه آمریکا با مساله تروریسم انتقاد کرد و گفت: آمریکایی‌ها در نشست‌های غیرعلنی اذعان می‌کنند که تهدید اصلی برای سوریه تروریسم و نه دولت بشار اسد است.
کد خبر: ۶۴۸۲۱۳
انتقاد لاوروف از رویکرد دوگانه آمریکا

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی العراقیه، سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک با هوشیار زیباری همتای عراقی خود در بغداد افزود: آمریکاییها معیارهای دوگانه‌ای در تعامل با مساله مبارزه با تروریسم دارند.

لاوروف تاکید کرد این موضع آمریکا باعث تشویق تندروها در سوریه و حامیان مالی تروریست‌ها در این کشور می‌شود و زمینه تشدید بحران را فراهم می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: روسیه قطعنامه‌ای را به شورای امنیت پیشنهاد کرد که انواع تروریسم را در سوریه محکوم می‌کند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: آمریکاییها در نشست‌های غیرعلنی اذعان می‌کنند که تهدید اصلی برای سوریه تروریسم و نه دولت بشار اسد است.

هشدار درباره گسترش پدیده تروریسم در منطقه

سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک با هوشیار زیباری همتای عراقی خود در بغداد افزود: ما طرح اقتصادی را برای گسترش روابط بین عراق و روسیه در نظر داریم. قراردادهایی که نوری المالکی نخست وزیر عراق با روسیه امضا کرد به طور کامل اجرا می‌شود و بعضی از این قراردادها نظامی است.

لاوروف گفت: تهدیدات تروریستی ما را هم نگران می‌کند و این پدیده‌ای است که در منطقه به صورت ترسناکی در حال گسترش است و ما بر لزوم مبارزه با تروریسم تاکید کردیم.

ما همبستگی خود را با ملت عراق در برابر تروریسم اعلام می‌کنیم و از اقدامات دولت برای بازگرداندن ثبات به این کشور حمایت می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ما مذاکرات موفقیت آمیزی با طرف عراقی داشتیم. ما با طرف عراقی برای تقویت روابط سیاسی، اقتصادی، و فرهنگی بین دو کشور توافق کردیم.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما دخالت خارجی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا را رد می‌کنیم و از حق ملت‌ها برای تعیین سرنوشت خود حمایت می‌کنیم.

سرگئی لاوروف افزود: ما توافق کردیم کمیته مشترک همکاری بین دو کشور سریعتر تشکیل شود. ما توافق کردیم تجهیزات نظامی را به منظور مقابله با تروریسم سریعتر در اختیار عراق قرار دهیم. هر دو کشور بر لزوم مبارزه با تروریسم تاکید دارند و تروریسم شری است که هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد. ما درباره لزوم دستیابی به راه حل مسالمت آمیز برای بحران سوریه و برنامه هسته‌ای ایران توافق نظر داریم. طرف ایرانی به خوبی مذاکره می‌کند و ما امیدواریم دور بعدی به خوبی انجام شود.

لاوروف گفت: مخالفان در اوکراین نمی‌خواهند یا نمی‌توانند از گروه‌های افراطی دور شوند. ما به شدت درباره آنچه در اوکراین رخ می‌دهد نگران هستیم. رسانه‌های غربی در گزارش‌های خود به اقدامات تندروها در اوکراین اشاره نمی‌کنند. بازیگران خارجی در عرصه اوکراین و مخالفان باید دور بودن خود را از تندروها اعلام کنند. زمان آن فرا رسیده است که استفاده از اوکراین در بازیهای ژئوپلتیک پایان یابد. اعمال تحریم بر اوکراین اقدامی تحریک آمیز است. ما نگران تحولات در اوکراین هستیم. عده‌ای می‌خواهند خواست خود را به رهبران اوکراین بدون مشارکت دادن مردم این کشور تحمیل کنند. دولت اوکراین به تعهدات خود عمل کرد، اما مخالفان توافقها را نقض کردند. ما از مذاکرات بین دولت و مخالفان حمایت می‌کنیم تا در کنار یکدیگر بنشینند و با تندروها مبارزه کنند.

زیباری: مذاکرات هسته‌ای ایران مهم است

وزیر امور خارجه عراق مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک در وین را مهم توصیف کرد.

هوشیار زیباری در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف همتای روسی خود در بغداد افزود: ما موافقت کردیم زمینی را در اختیار سفارت روسیه در بغداد قرار دهیم. لاوروف با نخست وزیر عراق درباره راه‌های تقویت روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.

زیباری افزود: سفر لاوروف به عراق پیام حمایت روسیه از دولت و ملت عراق است. ما با لاوروف درباره بحران سوریه و نشست‌های ژنو 2 و نقش کشورهای همسایه در حل بحران سوریه گفت‌وگو کردیم. ما با لاوروف درباره اهمیت مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک گفت‌وگو کردیم.

وی خاطر نشان کرد: ما در زمینه‌های نظامی، فنی، آموزشی و فرهنگی با یکدیگر روابط داریم و روابط بین دو کشور پیشرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها