شعله‌ور شدن آتش جنگ داخلی در اکراین

طی 22 سالی که از استقلال اکراین از شوروی سابق می‌گذرد، سه‌شنبه شب خیابان‌های پایتخت این کشور و برخی شهرهای دیگر شاهد خشونت و درگیری‌هایی بود که تاکنون سابقه نداشت. درگیری‌هایی که بنا به گفته منابع رسمی پزشکی، تاکنون 26 کشته برجا گذاشته و بیش از صد نفر را زخمی کرده است.
کد خبر: ۶۴۷۹۹۳
شعله‌ور شدن آتش جنگ داخلی در اکراین

با بی‌نتیجه ماندن مذاکرات ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور اکراین با سران مخالفان در شامگاه سه‌شنبه درگیری‌ها شتاب تازه‌ای به خود گرفت و به نظر می‌رسد اگر این آتش مهار نشود، اکراین بزودی شاهد یک جنگ داخلی خواهد بود.

آغاز دور تازه درگیری‌های خونین اکراین ساعت 6 بعدازظهر روز سه‌شنبه به وقت محلی شروع شد. تا آن زمان معترضان با سنگربندی، در اطراف ساختمان پارلمان و میدان استقلال تجمع کرده بودند. نیروهای پلیس به آنها گفتند در صورتی که تا بعد از این ساعت این مکان‌ها را تخلیه نکنند عملیات ضدتروریستی خود را آغاز می‌کنند. با پایان زمان ضرب‌الاجل، حمله گسترده نیروهای امنیتی شروع شد و معترضان نیز با کوکتل مولوتف و بمب‌های دودزا به آنها پاسخ دادند.

نکته جالب این بود که ویتالی کلیچکو، یکی از رهبران مخالفان در وسط میدان استقلال ایستاده بود و با صدای بلند خطاب به معترضان می‌گفت: این نقطه از پایتخت جزیره آزادی ماست و باید از آن دفاع کنیم. این درگیری‌ها تا صبح دیروز ادامه داشت و در نتیجه آن ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند. در تمام طول شب آتش‌ها روشن بود و در جریان آن تعدادی از چادرهای باقیمانده در میدان استقلال در آتش سوخت.

البته این تنها خسارات مادی این درگیری‌ها بود. وزارت بهداشت اکراین صبح دیروز اعلام کرد تعداد کشته‌شدگان به 26 نفر رسیده است و با توجه به شدید بودن خشونت‌ها احتمال دارد تعداد کشته‌شدگان بیشتر شود.

بنا به گفته وزارت کشور اکراین، ده نفر از کشته‌شدگان جزو نیروهای پلیس بودند. همچنین گفته می‌شود در جریان این حوادث، 361 نفر مجروح شدند که 241 نفر در بیمارستان‌های کی‌یف، پایتخت اکراین بستری شده‌اند. در بین بستری‌شدگان اسامی 49 مامور امنیتی، پنج خبرنگار، یک نماینده مجلس و سه نوجوان دیده می‌شود.

مذاکرات بی‌نتیجه

در آخرین ساعات سه‌شنبه شب و با کم شدن شدت درگیری‌های در پایتخت، یانوکوویچ میزبان دو نفر از رهبران مخالفان برای مذاکره و گفت‌وگو بود. اما اظهارات روز گذشته رئیس‌جمهور در تلویزیون این کشور نشان داد این بار نیز مذاکره میان طرفین بی‌نتیجه بوده است.

به گزارش بی.بی.سی، وی اظهار کرد: رهبران مخالفان با حضور در خیابان‌ها و میدان‌های شهر اصول ابتدایی دموکراسی را زیر پا گذاشتند.

وی افزود: این افراد با درخواست از مخالفان برای مسلح شدن، خطوط قرمز را رد کردند. یانوکوویچ همچنین به این موضوع اشاره کرد که زمان برای پایان خشونت‌ها دیر نشده و هنوز می‌توان از طریق مذاکره این تنش‌ها را آرام کرد.

در مقابل، رهبران معترضان همچنان بر خواسته‌های خود پافشاری می‌کنند. بر همین اساس، آرسنی یاتسنیوک که سه‌شنبه شب همراه کلیچکو با یانوکوویچ دیدار داشت، اعلام کرد: اعتراضات خیابانی تا زمانی که دولت به خواسته‌های مردم توجه نکند، ادامه خواهد داشت. کلیچکو نیز عنوان کرد: یانوکوویچ برای رسیدگی به اوضاع کشور اقدامات کافی را به عمل نمی‌‌آورد.

واکنش‌های بین‌المللی

در این میان واکنش‌ها متفاوت بوده است. جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه شب با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که وی در تماس تلفنی با یانوکوویچ نگرانی عمیق خود را از بحران در خیابان‌های کی‌‌یف اظهار و بر ضرورت گفت‌وگوی بی‌درنگ با سران مخالفان تاکید کرده است. این در حالی است که مقامات مسکو روز گذشته خشونت‌ها در اکراین را «تلاش برای کودتا» خوانده و از رهبران مخالفان دولت خواستند خشونت‌ها را متوقف کنند.

از سوی دیگر، کشورهای اروپایی صحبت از تحریم اکراین را به میان آورده‌اند. بر این اساس فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه از اتحادیه اروپا خواست تا در پی افزایش ناآرامی‌ها در اکراین، این کشور را تحریم کند.

به گزارش منابع خبری، دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان نیز نظری مشابه با اولاند ابراز کرد. در همین حال کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد این اتحادیه بزودی تحریم‌ها بر ضد عاملان سرکوب در اکراین را بررسی می‌کند.

گفته می‌شود وزرای خارجه اتحادیه اروپا امروز(پنجشنبه) با هدف بررسی تحولات اخیر اکراین جلسه‌ای برگزار خواهند کرد.

حسین خلیلی / گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها