هیات های پارلمانی حاضر در کنفرانس تهران تاکید کردند

حل سیاسی بحران سوریه و حمایت از آرمان فلسطین

هیات های پارلمانی و سازمان های ناظر شرکت کننده در نهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی بر وحدت مسلمانان، حل بحران سوریه و دفاع از آرمان فلسطین و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شریف تاکید کردند.
کد خبر: ۶۴۷۸۲۷
حل سیاسی بحران سوریه و حمایت از آرمان فلسطین

رییسان پارلمانی و سازمان های ناظر شرکت کننده در نوبت صبح دومین روز از برگزاری اجلاس اتحادیه مجالس اسلامی به تبیین مواضع کشورهای خود در خصوص مسایل بین المللی و جهان اسلام پرداختند.

«علی السفیر» نماینده سازمان همکاری اسلامی در این نشست با بیان اینکه نقش پارلمان ها تنها قانونگذاری نیست و باید در روابط دیپلماتیک کشورها نیز نقش بسزایی ایفا کنند، گفت: از وظایف مجالس کشورهای اسلامی کمک به حفظ هویت دینی فرهنگی امت اسلامی است.

وی با اشاره به چالش های فعلی جهان اسلام تأکید کرد: افزایش اتحاد کشورهای اسلامی مهمترین راه مقابله با این چالش هاست.

نماینده پارلمان سنگال نیز در این نشست تاکید کرد: جمهوری سنگال، ملت، دولت و پارلمان این کشور تلاش می کنند در کنار کشورهای برادر در جهان اسلام برای رفع مشکلات امت اسلامی راه حلی پیدا کند.

وی همبستگی و همکاری بین کشورهای عضو اتحادیه مجالس اسلامی را یک ضرورت اساسی دانست و با اشاره برخی بحران های جهان اسلام خواستار کمک همه کشورها برای رفع بحران در آفریقای مرکزی، حمایت از آرمان فلسطین و جلوگیری از تفرقه امت اسلامی شد.

خانم ربکا عضو هیات پارلمانی اوگاندا نیز در سخنان خود بر دستیابی به فناوری های مدرن تاکید کرد و خواستار توجه بیشتر کشورها بر توسعه علمی، آموزش های حرفه ای و اشتغال جوانان در کشورهای اسلامی شد.

نماینده مجلس چاد نیز به اعضای این اتحادیه اعلام کرد که برخی از کشورهای آفریقایی با وجود برخورداری از منابع فراوان، نیازمند تامین و ایجاد زیرساخت هستند زیرا شکوفایی این ظرفیت ها می تواند به مقابله با خشونت گرایی بینجامد.

همبستگی کشورهای اسلامی برای رفع بحران ها

وی همچنین خواستار همبستگی کشورهای اسلامی برای رفع بحران ها از جمله بحران آفریقای مرکزی شد و افزود: چاد در سال های اخیر سیاست عمومی خود را بر جوانان، زنان و کودکان قرار داده است.

محمدعلی بوئمت نایب رییس مجلس جمهوری جیبوتی با اعلام همبستگی کشورش با ملت فلسطین گفت: باید کشور فلسطین به پایتختی قدس شریف تشکیل شود.

وی تاکید کرد: امروز در جهان اسلام بنیادگرایی و تروریسم رواج است و کشور جیبوتی نیز از تهدیدات گروه الشباب که در کشور سومالی ریشه کرده است، مصون نیست.

«محمد سویبر ایمان» به نمایندگی از مجلس اندونزی در سخنانی هدف اصلی اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی را اجرای آموزه های اسلامی براساس انسانیت، صلح و امنیت دانست و تاکید کرد: امروز این اتحادیه با مشکلاتی از جمله استقلال و تمامیت ارزی کشورها بویژه فلسطین مواجه است.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات در جهان اسلام باید از طریق گفت وگوهای سیاسی حل و فصل شود، افزود: در موضوع اشغال فلسطین، جامعه بین المللی باید همکاری کند تا جلوی شهرک سازی ها در فلسطین گرفته شود.

این نماینده پارلمان اندونزی درباره وضعیت سوریه نیز ابراز امیدواری کرد که این کشور بتواند با مشکلات پیش رو مقابله کند و از طریق راه حل سیاسی به صلح و امنیت برسد.

وی بر بهبود روابط تجاری بین کشورهای اسلامی، حل مشکل بیکاری جوانان، رفع فقر و بیماری ها تاکید کرد و گفت: حل تمامی مشکلات نیازمند انسجام مسلمانان در جهان است و باید در برابر غرب نیز محتاط باشیم.

این نماینده پارلمان اندونزی همچنین پیشنهاد کرد یک شبکه مشترک بین کشورهای اسلامی تاسیس شود تا وحدت مسلمانان بیش از پیش تقویت شود.

نماینده مجلس بورکینافاسو دیگر سخنرانی این نشست بود که با تاکید بر تقویت دموکراسی، صلح و امنیت و همچنین توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشورهای اسلامی، گفت: با توجه به بلایای طبیعی، تغییرات اقلیمی و اتفاقات آفریقا که شرایط بسیار سختی است، نتوانستیم از حقوق اولیه خود برخوردار باشیم و از جامعه بین الملل می خواهیم به تعهدات خود در جهت حفظ صلح و امنیت پایبند باشد.

وی با بیان اینکه جهان به یک سرزمین برای هر گونه ناامنی تبدیل شده است، افزود: این موضوع باعث شده تا ما نمایندگان در پارلمان های کشورهای اسلامی نتوانیم به وظیفه خود در این راستا عمل کنیم.

همچنین «لیمانوتو» نایب رییس مجلس توگو با یادآوری اینکه کشورش از ایجاد گفت وگوهای دایم برای همزیستی مسالمت آمیز در کشورهای آفریقایی حمایت می کند، گفت: مجلس و دولت کشور توگو برای ارتقای اسلام در توگو و کشورهای آفریقایی از برگزاری گفت وگوهای دایمی جهت تحقق همزیستی مسالمت آمیز حمایت می کند.

«یبدمویب تنمیم» نایب رییس مجلس مالی نیز ضمن اعلام آمادگی کشورش برای میزبانی دهمین اجلاس اتحادیه کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی، در اجلاس هشتم اتحادیه سران کشورهای اسلامی که دو سال قبل در خارطوم برگزار شد، مالی به دلیل اشغال پایتخت از سوی تروریست ها و قاچاقچیان مواد مخدر و اسلحه که به نام شریعت به اینگونه اقدامات دست می زدند، نتوانست شرکت کند.

وی با بیان اینکه اکنون مالی توانسته از شر وجود این تروریست ها رهایی یابد، افزود: آنها جنایاتی همچون قطع دست جوانان و تعرض به زنان را به نام اسلام انجام می دادند که متاسفانه سبب افزایش تشکیک عده زیادی از شهروندان مالیایی در اعتقاداتشان شده بود.

نایب رییس مجلس مالی از همکاری کشورها و پارلمان های اسلامی در حمایت از دولت قانونی مالی و مقابله با بنیادگرایی در این کشور تشکر کرد و گفت: اکنون مالی توانسته است مشارکت های اجتماعی و سیاسی را افزایش دهد و صلح و ثبات و استقرار ملی را به کشور بازگرداند.

«عربی عابد» عضو پارلمان تونس نیز با تاکید بر مقابله جدی با تعصبات مذهبی و طایفه ای در جهان اسلام اظهار کرد: باید تلاش کنیم براساس میانه روی و عدالت گام های خود را برداریم تا از این طریق چهره واقعی اسلام را به همگان نمایش دهیم.

وی افزود: منطقه اسلامی این روزها شاهد جنبش های اصلاحی است و در این جهت رهبران ملت ها باید در راه صادقانه و پیشرفت ملت های خود قدم بردارند.

این مقام پارلمان تونس گفت: باید از ظرفیت ها و خلاقیت های انسان ها در چارچوب فرهنگ اسلامی به نحو احسن استفاده کنیم و مقابله جدی با تعصبات مذهبی و طایفه ای داشته باشیم.

وی درباره مساله فلسطین نیز گفت: تونس از راه حل عادلانه برای خاتمه دادن مساله فلسطین حمایت می کند و بر تشکیل دولت فلسطینی با پایتختی قدس شریف تاکید دارد.

این مقام پارلمان تونس با اعلام حمایت کشورش از ملت سوریه اظهار کرد: باید راهی اندیشیده شود تا از چپاول زیرساخت ها و ادامه خونریزی ها در این کشور جلوگیری شود و تلاش شود تا با یک راه حل مسالمت آمیز و سیاسی این بحران خاتمه یابد.

نماینده پارلمان لیبی نیز با اشاره به تحولات سیاسی در این کشور پس از سقوط دیکتاتور لیبی، اظهار کرد: فردا انتخابات مجلس موسسان لیبی برگزار می شود تا زمینه برای تشکیل دولت قانونی براساس قانون اساسی فراهم شود.

وی بر مقابله با تروریسم، حمایت از مردم فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت: باید دیوار نژاد پرستی که این رژیم در کرانه باختری ساخته است، شکسته شود زیرا این اقدامات جنایتکارانه و تروریستی است.

نماینده پارلمان لیبی همچنین با اشاره به تلاش بین المللی برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه نیز گفت: باید چارچوب زمانی مشخصی تعیین شود تا ملت سوریه شاهد صلح و ثبات باشند.

فاطمه بنت محمد عضو پارلمان موریتانی نیز در این نشست با ابراز خرسندی از توافق ایران و گروه 1+5 درباره موضوه هسته ای ابراز امیدواری کرد در این کنفرانس به مشکلات جهان اسلام از جمله مبارزه را تروریسم و فقر کشورهای اسلامی توجه ویژه ای شود.

وی با ابراز تاسف از اقدامات صورت گرفته در فلسطین گفت: فلسطین خط قرمز همه کشورها در اجلاس های برگزار شده است.

«ابراهیم ریزا» نماینده مجلس جزایر مالدیو نیز با بیان این که این اجلاس گام بزرگی برای تحقق صلح، امنیت و عدالت بین کشورهای اسلامی است، گفت: به طور حتم عدالت نخست باید در درون کشورها و سپس در سطح گسترده تر و حوزه بین المللی محقق شود.

وی با اشاره به مشکلات مردم فلسطین در چند سال اخیر، افزود: قطعا همکاری میان کشورهای اسلامی می تواند به حل این مشکلات بینجامد.

رییس هیات پارلمانی مغرب نیز در سخنان خود، گفت: کشورهای اسلامی باید همبستگی را سرلوحه خود قرار دهند و از امکانات انسانی خلاق و اندوخته های تاریخی خود در این راستا استفاده کنند.

مقابله با تروریسم و جریان های تکفیری

وی افزود: باید برای مقابله با تروریسم و جریان های تکفیری از اندیشه های ارزشمند خود کمک بگیریم و مساوات و برابری را ارتقا دهیم.

این عضو پارلمان مغرب درباره موضوع فلسطین نیز اظهار کرد: باید دولت فلسطینی به پایتختی قدس شریف تشکیل شود و مغرب از این موضوع حمایت می کند.

المهدی حامد رییس هیات پارلمانی سودان نیز گفت: استعمار موفق شد کشورهای ما را پراکنده کند اما از جدا کردن امت اسلامی از یکدیگر که پیامبر و قرآن وجه مشترک ما است ناکام ماند و ما با یکدیگر یکپارچه ایم.

وی افزود: ما به عنوان نمایندگان جوامع اسلامی و ملت هایمان در معرض خطرهای فرهنگی هستیم و باید به عنوان قانونگذار قوانینی در جهت تقویت وحدت برای همکاری در زمینه های اقتصادی و سیاسی وضع کنیم.

در ادامه این نشست، نماینده قبرس ترک، دبیر کل مجمع مجالس آسیایی، دبیر کل پارلمان های آفریقایی و نیز دبیر کل شورای مشورتی اتحادیه مغرب عربی به عنوان سازمان های ناظر عضو این اتحادیه به بیان دیدگاه های خود پرداختند و وحدت جهان اسلام برای حل مشکلات را مورد تاکید قرار دادند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها