اجلاس بین‌المجالس اسلامی به ریاست جمهوری اسلامی ایران در تهران از دیروز آغاز به کار کرده است. سران مجالس 30 کشور اسلامی در کنار مقامات و نمایندگانی از سایر کشورهای اسلامی (57 کشور اسلامی) در تهران گردهم آمدند تا به بررسی چالشها و مشکلات جاری در جهان اسلام بپردازند.
کد خبر: ۶۴۷۷۵۹
اهمیت اجلاس بین المجالس اسلامی

این نشست در کنار دستاوردهای کلان برای جهان اسلام و تاثیراتی که می‌تواند برای خروج کشورهای اسلامی از شرایط نابسامان کنونی داشته باشد، دارای ابعاد و نکات قابل توجهی است که غرب در فضای رسانه‌ای برای کم‌رنگ‌سازی و اهمیت‌زدایی از آن تحرکات گسترده‌ای صورت می‌دهد.

نخست آنکه حضور سران مجالس و نمایندگان از 57 کشور اسلامی در نشست تهران نشانگر اعتماد‌ جهانی به ماهیت صلح‌آمیز و نقش موثر ایران در برقراری ثبات و امنیت جهانی است. نگرشی که نمود عینی آن را در برگزاری نشست سران جنبش عدم تعهد در ایران با 118 عضو و واگذاری ریاست سه ساله آن به تهران در سال 1391 می‌توان مشاهده کرد. کشورهای غربی همواره با پروژه ایران هراسی تلاش کرده‌اند تا ایران را کشوری منزوی و حاشیه‌ای معرفی نمایند که جهان به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای و حمایت‌های آن از مقاومت از توسعه مناسبات با تهران خودداری می‌کند. نشست تهران نشان داد که این ادعا امری واهی است و کشورها با علاقه‌مندی برای توسعه روابط با ایران گام برداشته و بر لزوم این همگرایی تاکید کرده‌اند.

دوم آنکه غرب ادعا دارد که ایران نقش منفی در منطقه دارد و به زعم غرب باید با آن مقابله کرد.
نکته بسیار مهم تاکید حاضران در این نشست بر لزوم ایفای نقش فعال ایران در برقراری ثبات و امنیت در منطقه است که خود سندی بر واهی بودن ادعاهای ضد ایرانی غرب است. اجلاس تهران نشان داد که تهران محور اتحاد جهان اسلام و منطقه است که ابتکارات و طرح‌های آن می‌تواند ثبات و امنیت را بر منطقه حاکم سازد.

سوم آنکه سخنرانی‌ها و مواضع حاضران در نشست تهران نشانگر نگرش طیف گسترده‌ای از کشورها و ملتهای جهان با دیدگاه‌های ایران در قبال منطقه و جهان است.

بنابراین می‌توان گفت که مواضع حاضران در نشست تهران در بیان دیدگاه‌های همسو با دیدگاه‌های ایران از جمله در حوزه مبارزه با رژیم صهیونیستی و غرب و حمایت از سوریه و جبهه مقاومت نشانگر جایگاه تفکرات مقاومتی ایران در جهان اسلام با 5/1 میلیارد جمعیت است. امری که برتری ایران بر آمریکا در حوزه دیپلماسی عمومی را آشکار می‌سازد.

چهارم آنکه غرب تلاش دارد تا روابط با غرب را زمینه‌ساز رفع تحریم‌ها و حل چالشهای اقتصادی ایران عنوان کند حال آنکه نشست تهران نشان داد که جهان اسلام ازجمله در قالب روابط بین‌المجالس اسلامی دارای ظرفیت‌های عظیمی برای حل چالشهای اقتصادی کشور است. به عبارتی دیگر می‌توان گفت دیپلماسی پارلمانی عرصه‌ای مهم در روابط جهانی و حل چالشهای اقتصادی کشور و بی‌اثر ساختن تحریم‌ها است که مکملی برای فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی کشور است.

نشست تهران و آشکارتر شدن ظرفیت‌های عظیم ایران در معادلات جهانی می‌تواند نقطه قوتی برای بالا بردن قدرت چانه‌زنی تیم هسته‌ای در مذاکرات وین باشد به ویژه اینکه از یک سو این نشست واهی بودن ادعای انزوای ایران را بیش از پیش آشکار ساخت و از سوی دیگر حاضران در این نشست به نمایندگی از ملتهای خود به حمایت از حقوق هسته‌ای ایران و رد ادعاهای ضد ایرانی غرب پرداختند. ظرفیتی که غرب با حاشیه‌سازی و پرداختن یک جانبه به مذاکرات ایران و غرب در وین و کم‌اهمیت‌سازی رسانه‌ای نشست بین‌المجالس اسلامی به دنبال پنهان‌سازی آن بوده و سعی کرده تا ارزش میزبانی ایران از این نشست بین‌المللی را کم‌اهمیت جلوه داده و آن را نشستی بدون دستاورد برای ملت ایران عنوان می‌دارند.

آنها چنان تبلیغ می‌کنند که رابطه با غرب مفهوم دیپلماسی فعال تلقی شود، حال آنکه برگزاری نشست تهران و دیپلماسی پارلمانی بخش قابل توجهی از دیپلماسی کشور است که می‌تواند بر تحقق اهداف کشور در مقابله با تحرکات غرب و حتی بالا بردن قدرت چانه‌زنی ایران در مذاکرات هسته‌ای منجر شود.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها