موضوع رانت خواری و بدهی 9000 میلیارد تومانی بابک زنجانی به بیت المال که مدتی است سوژه رسانه های داخلی و بیگانه شده است باعث طرح این پرسش شده است که وی به هر ایرانی چقدر بدهکار است.
کد خبر: ۶۴۷۸۲۴
هر ایرانی چقدر از زنجانی طلبکار است

پاسخ این سئوال را بیژن زنگنه وزیر نفت درصفحه فیسبوکش داده و گفته است:«آنطور که حساب کرده‌ام فعلا هر ایرانی 110 هزار تومان از آقای بابک زنجانی طلبکار است.»

زنگنه در همین گزارش به جلسه‌ای اشاره می‌کند که شب قبل از بازدید روحانی از وزارت نفت برگزار شده و او ملزم بوده است در آن شرکت کند، او می گوید«... خودم هم ساعت 9 شب بعد از یک جلسه در مورد آقای بابک زنجانی به آنها ملحق شدم. آن جلسه بسیار مهم بود و باید می‌رفتم. خوشبختانه قوه قضائیه موضوع را به خوبی پیگیری می‌کند.»

با اخباری که منتشر شده به نظر می‌رسد وزیر نفت در گزارش فیسبوکی‌اش به جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرده است؛ جلسه‌ای که یکی از اعضای این ستاد درباره اش چنین اطلاع‌رسانی کرده است: «کل دارایی‌های داخلی بابک زنجانی، شاید به هزار میلیارد تومان هم نرسد که این رقم کفاف بدهی 9 هزار میلیارد تومانی وی را نمی‌دهد.»

ماجرای بابک زنجانی پیچیده‌تر از آن است که در ابعاد یک گزارش مطبوعاتی بگنجد. چه، مهم‌ترین برگ‌های آن احتمالا قابل انتشار نیستند. فعلا اما پول نفتی که زنجانی برده اما برنگردانده است در اولویت است. موضوع مهم این روزها، نحوه تسویه‌حساب پول نفت از سوی زنجانی است. آیا وزارت نفت حق دارد به جای دلارهای نفتی ساختمان و زمین و اموال از بابک زنجانی بگیرد؟ دلارهای نفتی موجود در حساب‌های بابک زنجانی چه می‌شود؟

ماجرای کناره گیری عارف به نفع روحانی

محمدرضا عارف در مصاحبه با روزنامه اصلاح طلب اعتماد درباره ماجرای جنجالی کنار رفتنش از صحنه انتخابات خرداد ماه 92 گفت: در هواپیما بودم که فکسی ناخوانا و کمرنگ از آقای خاتمی به دستم رسید که از مضمونش متوجه شدم درخواستی است برای کناره‌گیری من. پرسیدم گفتند که آقای خاتمی با شما تماس تلفنی گرفته بودند تا از شما بخواهند به نفع حسن روحانی کناره‌گیری کنید اما به تماس ایشان پاسخ ندادید.

وی افزود: برای اولین بار است که اینها را می‌گویم ساعت ۵ یا ۶ عصر ۲۲ خرداد ماه بود و من در سفرهای انتخاباتی در شیراز برای سخنرانی آماده شده بودم و در حال رفتن به جایگاه بودم که گفتند از طرف آقای خاتمی تماس گرفته شده است. در آن زمان حقیقتا فرصتی برای پاسخگویی نبود و مردم منتظر سخنرانی بودند، در نهایت شب ۲۲ خرداد بود که با نزدیکانم نشستی برگزار کردم و تصمیم بر این شد تا کناره‌گیری کنم.اگرچه تشخیص من چیز دیگری بود اما معتقدم اگر در یک حکومت معنوی مسوولیتی از دوش فردی برداشته شود جای خوشحالی هم دارد.

تحلیل گنجی از سیاست دو گانه هسته ای غرب

اکبرگنجی در مقاله ای با عنوان« راه طولانی و پر پیچ و خم ایران برای رفع تحریم های اقتصادی» که در سایت شبکه الجزیره منتشر شد به تحلیل ابعاد مختلف توافق هسته ای ژنو و سیاست دو گانه دولت های غربی در این زمینه پرداخت.

در این مقاله آمده است:بدون تردید از نظر دولت های غربی 300- 200 بمب اتمی اسرائیل غیر عضو ان پی تی نه تنها هیچ اشکالی ندارد، بلکه دولت آمریکا قانوناً متعهد شده که تحت هر شرایطی برتری استراتژیک نظامی اسرائیل بر کلیه دولت های منطقه را تأمین کند.

غنی سازی اورانیوم توسط ایران عضو ان پی تی- نه بمب اتمی- نیز از نظر دسته راستی های افراطی اسرائیل خطرناک است و باید متوقف شود. ضمن آن که نتانیاهو برای فراموشی بازگرداندن سرزمین های اشغالی فلسطینیان، به لولوی هسته ای ایران احتیاج داشت.

گنجی می نویسد: مذاکرات ساده و آسان نخواهد بود. طرفین دو تفسیر متفاوت از متن توافق نامه موقت هسته ای دارند. طرف ایرانی غنی سازی اورانیوم در خاک ایران را مطابق با توافق نامه می داند. دولت فعلی آمریکا با غنی سازی در حد 5 درصد در خاک ایران مخالف نیست، اما لابی قوی اسرائیل، لابی عربستان سعودی، گروه های افراطی و جنگ طلب آمریکا، برخی دولت های اروپایی، تمام کوشش خود را خواهند کرد تا این توافق نامه به سرانجامی نرسد.

میراث دار بندر بن‌سلطان کیست؟

روزنامه « رای الیوم» چاپ لندن در گزارشی نوشت عربستان در بحران سوریه گرفتار شده است و هم‌اکنون سعی دارد با کمترین خسارت و هزینه از این مخمصه خارج شود.

این روزنامه در مطلبی نوشت: خارج شدن شاهزاده بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات و دبیرکل شورای امنیت ملی عربستان سعودی از پرونده سوریه چه به علل جسمانی یا علل بیماری سیاسی، نقطه عطف اصلی در این کشور و سیاست‌های خارجی و منطقه‌ای آن به شمار می‌رود و این سخنان ما و دیگران را تایید می‌کند که رهبری عربستان هم‌اکنون بازنگری فراگیر در این سیاست و مساله سوریه انجام می‌دهد.

در ادامه این مطلب آمده است واضح و روشن است «میراث» شاهزاده بندر بن سلطان تقسیم و در میان دیگر شاهزادگان به ویژه شاهزاده سعود الفیصل وزیر امور خارجه و محمد بن نایف وزیر کشور عربستان توزیع شده است.

کنار گذاشتن شاهزاده بندر بن سلطان از پرونده‌های سوریه و لبنان تایید می‌کند عربستان بیشتر به راه حل سیاسی متمایل می‌شود البته بعد از اینکه دو ضربه دردناک دریافت کرده است: ضربه نخست توافق هسته‌ای ایران و آمریکا و ضربه دیگر توافق روسیه و آمریکا درباره خلع سلاح شیمیایی نظام سوریه و لغو حمله نظامی آمریکا است که قرار بود در آن موقع صورت گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها