سخنگوی دولت گفت: براساس گزارش ستاد مدیریت بحران کشور و بنیاد مسکن، مقرر شد یک رقم خاص به صورت تسهیلات به افراد خسارت دیده از بارش برف سنگین در استان‌های گیلان و مازندران اختصاص یابد.
کد خبر: ۶۴۷۸۰۸
۹۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای خسارت دیدگان برف

محمدباقر نوبخت افزود: با تصویب هیئت وزیران همچنین مقرر شد کمک بلاعوض به منظور تعمیر یا تجهیز منازل و همچنین کمک به طرح های عمرانی در این دو استان اختصاص یابد.

سخنگوی دولت گفت: هیئت وزیران امروز تصویب کرد مبلغ 949 میلیارد و 600 میلیون ریال برای کمک های بلاعوض و کارهای زیربنایی در اختیار خسارت دیدگان دو استان مازندران و گیلان قرار گیرد.

نوبخت اظهار داشت: همچنین1299 میلیارد و 840 میلیون ریال تسهیلات با کارمزد 5 درصد و با تعهد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در اختیار خانواده‌های آسیب‌دیده مازندرانی و گیلانی قرار می‌گیرید.

وی افزود: این مبلغ را بانک مرکزی در یک دوره 15 ساله که سه سال آن به صورت مشارکت مدنی و 12 سال آن نیز با روش اقساطی است، برای احداث منازل روستایی و شهری، تعمیر منازل مسکونی، انبارهای برنج و تعمیر لوازم خانگی و امور معیشتی در این دو استان در اختیار خانواده‌ها قرار می‌‌دهد.

نوبخت گفت: با تصویب هیئت وزیران همچنین صندوق بیمه محصولات کشاورزی مکلف شد بیمه کشاورزی را برای جبران همه امور از جمله زراعی، باغی، دام، طیور و زنبور عسل در استان‌های گیلان و مازندران پوشش دهد.

بررسی آلودگی هوای تهران در هیئت دولت

سخنگوی دولت در ادامه گفت:باتوجه به مشکلات تهران به ویژه مسئله آلودگی هوا که درجلسات قبلی دولت به آن توجه شده بود امروز شهردار، رئیس شورای شهر و استاندار تهران درجلسه هیات دولت حضور یافتند تا گزارش جامعی ارائه کنند.

محمدباقر نوبخت افزود: باتوجه به اینکه گفته شده بود برنامه هایی در شهرداری تهران برای کاهش آلودگی صورت گرفته و نیز عزم دولت درایجاد محیطی سالم و مناسب برای مردم ایران و به ویژه شهر تهران، این گزارش امروز ازسوی شهرداری و شورای شهر تهران ارائه شد.

وی گفت: در این جلسه دولت اعلام آمادگی کرد تا با همه امکانات برای رفع آلودگی های شهرتهران و رشد فزاینده جمعیت شهری اقدام کند و به همین منظور برای تعامل وهمکاری بیشتر با شهرداری، درهیات وزیران تصویب شد تا کمیسیونی خاص مرکب از اعضای دولت، شورای شهر و استانداری تهران تشکیل شود تا به صورت مستمر مشکلات شهر تهران و کاهش آلودگی هوای پایتخت را پیگیری کند.

نوبخت افزود: قرار بر این شد تا مصوبات امروز هیات وزیران به سرعت اجرا شود و رئیس جمهور تاکید داشت که دولت از هیچ اقدامی برای کاهش آلودگی هوا دریغ نخواهد کرد و مقرر شد به صورت ویژه مسئله بهبود سوخت در شهر تهران بخصوص کیفیت بنزین مورد توجه و عمل قرار گیرد.

وی همچنین گفت: شهرداری هم از عزم دولت درحمایت مستقیم از مسئولان شهری پایتخت برای کاهش آلودگی هوا ابرازخرسندی کرد.

دولت با تمام توان پی گیر آزادی مرزبانان ایرانی

سخنگوی دولت در نشست خبری امروز در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت ۵ مرزبان ایرانی ربوده شده در منطقه مرزی پاکستان گفت: دولت همه راهکارهای سیاسی و قانونی را برای حفظ سلامت و ‌آ‌زادی مرزداران عزیز و سرافراز ربوده شده در مرز پاکستان در دست اجرا دارد.

محمد باقر نوبخت در عین حال به مسئولیت سنگین دولت پاکستان نیز در این زمینه اشاره کرد و گفت: با مقامات پاکستانی در این زمینه در حال گفتگو هستیم که جزییات در حال حاضر قابل انتشار نیست.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی در باره برنامه دولت برای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که امروز رهبر معظم انقلاب آن را ابلاغ کردند گفت :‌ با عنایت به اینکه دولت در فرآیند تهیه و تنظیم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در مجمع تشخیص مصلحت و کمیسیون های تخصصی آن حضور و مشارکت داشته قطعا این سند به عنوان یک سند فرادست برای اجرا مورد توجه دولت قرار گرفته است.

وی افزود: دولت برای مقاوم سازی اقتصاد ایران در برابر تکان های خارجی و بین المللی برنامه هایی آماده کرده ودر چارچوب تفکر اقتصاد مقاومتی که نسخه ای بسیار اثر بخش برای کشور است برنامه هایی تنظیم کرده است و ما حتی برای حالتی که ایران نتواند نفتی عرضه کند برنامه داریم.

سخنگوی دولت گفت: ما برای چنین شرایطی کاملا آمادگی داریم ولی امیدواریم پیش بینی ما در برنامه ها محقق شود اما با توجه به نیروها ، منابع طبیعی ، انسانی ،مالی و داخلی معتقدیم می توان کشور را در مذاکرات و چانه زنی های بین المللی از موضع قویتری برخوردار کرد.

نوبخت در ادامه در باره حضور شهردار تهران در جلسه این هفته دولت نیز گفت: برطرف کردن مشکلات شهر و استان تهران به صورت مستمر از اولویت های دولت است و کمیسیون خاصی با ترکیبی که تعیین شده و یکی از اعضای آن شهردار است این برنامه ها را در جلسات کمیسیون و با رایزنی با مقامات قوه مجریه پیگیری می کند.

وی اضافه کرد: بهبود وضع محیط زیست در شهر تهران و حتی دیگر کلان شهرها در دستور کار این کمیسیون خاص قرار دارد.

همچنین الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور در نشست خبری در پاسخ به سوالی در باره وضعیت سند حقوق شهروندی و تاریخ اجرای آن گفت : برای تدوین چنین سند مهمی نمی توان و نباید تاریخ مشخصی تعیین کنیم.

وی افزود : از زمان اعلام رئیس جمهور در پنجم آذر ماه تا کنون دویست نظریه جدید و 1000 نامه اینترنتی یا رایانامه دریافت شده و بیش از 200 مقاله علمی از جانب علما و نخبگان ، استادان و مردم به پایگاه اینترنتی ارسال شده و در حال حاضر 10 کارشناس از استادان حقوق در حال بررسی پیشنهادهایی هستند که خوب و قابل اعمال است.

امین زاده گفت: البته برخی از این پیشنهادها فراتر و یا حتی در تعارض با قانون است که نیاز به گفتمان دارد اما سند بزرگ و پیشرفته ای است که دو سوم کار آن انجام شده است.

معاون حقوقی رئیس جمهور در زمینه ضمانت اجرایی سند حقوق شهروندی گفت: ما قائل به این هستیم که این سند شعار نیست و حتی مراحل نخست اجرای آن را شروع کرده ایم که شامل بخش های بهداشت‌، آموزش ، رفاه و دادرسی عادلانه است که با دستگاههای ذیربط مکاتبه کردیم تا گزارش بدهند.

امین زاده افزود :برای ‌اجرای رسمی، این سند یا باید به صورت لایحه به مجلس برود تا به صورت بخشنامه رئیس جمهور در داخل قوه مجریه اجرا شود که این بستگی به نظر و تصمیم رئیس جمهور دارد اما در داخل قوه مجریه سند حقوق شهروندی به عنوان یک سند بالادستی شناخته می شود.

نگاه دولت مداخله در اقتصاد نیست

سخنگوی دولت با قدردانی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تصویب تبصره 21 برای ادامه اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها گفت: امیدواریم با حمایت مجلس و اقدام دولت بهبود اجرای این قانون را شاهد باشیم.

نوبخت در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسشی درخصوص دخالت دولت در قیمت گذاری کالاها و خدمات افزود: البته قانون تکالیفی برای دولت برای قیمت گذاری یا حمایت از حقوق مصرف کننده و تولیدکننده قائل شده است اما هیچ وقت نگاه دولت مداخله در اقتصاد نیست.


وی گفت: با این حال دولت تلاش می‌کند اقتصاد را بدون دفاع رها نکند و مصرف کنندگان را در مقابل عده معدودی که تنها به فکر منافع خودشان هستند تنها نگذارد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در قانون افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای سال آینده پیش بینی شده است، افزود: در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها که قویا به دنبال اجرای آن هستیم در پی آن خواهیم بود که نظارت جدی برای مقابله با گرانفروشی داشته باشیم.

نوبخت همچنین گفت: دولت به طور جد جلو اینکه یک عده به بهانه افزایش قیمت حامل‌های انرژی به دنبال سودجویی باشند، خواهد گرفت و تلاش می‌کند مردم را بی‌دفاع در مقابل این عده سودجو قرار ندهد.


وی افزود: توجه داشته باشید که ریالی از درآمدهای حاصل از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها به خزانه دولت برای امور جاری و عمرانی واریز نخواهد شد بلکه بخشی از این درآمدها به حساب مردم و بخش دیگر به تولید، خدمات بیمه و سلامت جامعه اختصاص خواهد یافت.


الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور نیز در این نشست خبری درباره بحث حقوق شهروندی گفت: با مذاکره‌ای که در آموزش و پرورش انجام دادیم مقرر شد در سنین 6 تا 18 سالگی بحث قانون و حقوق شهروندی به نوعی در کتاب‌های درسی باشد که یک شهروند 18 ساله که از دبیرستان فارغ می‌شود به حقوق خود و دیگران پایبند باشد.


وی افزود: در روزهای آینده نیز با وزیر و معاونان آموزش و پرورش جلسه ای برای اجرایی کردن این موضوع برگزار خواهیم کرد تا فرزندانمان را به تفکر حقوقی مسلح کنیم.


امین زاده همچنین گفت: با رسانه ملی هم قرار است در این باره وارد مذاکره شویم و بحث حقوق شهروندی و رعایت قانون را در برنامه های تلویزیونی و رادیویی وارد کنیم تا شهروندان با این حقوق بیشتر آشنا شوند.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها