سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اظهارات مکرر آمریکایی‌ها درخصوص تعطیلی رآکتور آب سنگین در اراک و جلوگیری از برنامه موشک بالستیک ایران تصریح کرد: موضوعات نظامی هیچ ارتباطی به موضوع هسته‌ای ندارد و جایگاهی نیز در مذاکرات نخواهد داشت.
کد خبر: ۶۴۷۴۴۲
مسائل نظامی ارتباطی به موضوع هسته‌ای ندارد

به گزارش واحد مرکزی خبر، مرضیه افخم در نشست خبری افزود: اینکه با تبلیغات و اظهارات متعدد، در صدد القای چنین موضوعی هستند از نظر ما مردود است و موضوعی که پیش از این به صراحت اعلام کرده‌ایم و با همین مواضع و رویکرد،گفتگوها در وین پیگیری خواهد شد.

وی گفت: بر این اساس مذاکرات را صرفا در چارچوب موضوعات هسته‌ای می‌دانیم و گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز این موضع را با حساسیت پیگیری می‌کند.

افخم در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است در این دور از مذاکرات توافقی حاصل شود اظهار داشت: خیلی نمی توان در این باره قطعی سخن گفت اما آنچه مسلم است در موضوعاتی که مورد نظر ماست و مقدمات آن در گفتگوهای دیشب خانم اشتون و آقای ظریف رایزنی شد، تنظیم چارچوب مذاکرات بحث نخست خواهد بود.

وی افزود: موضوع دیگر در گفتگوی دیشب آقای ظریف و خانم اشتون مربوط به ساز وکارهایی است که دو طرف پیشنهاد می‌کنند تا بتوان توافقات را در آن چارچوب پیش برد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به نظر می رسد این دور از مذاکرات در همین مسیر ادامه یابد اما اینکه این مرحله چند روز طول می کشد پیش بینی اولیه این است که مذاکرات تا دو، سه روز آینده ادامه یابد.

افخم افزود: انتظار نداریم در یک دور گفتگو نتیجه‌ای حاصل شود ممکن است دو، سه دور مذاکره شود تا دو طرف به مقدمات و پیشنویس اولیه برسند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اجازه دهید قبل از پیش‌بینی و گمانه‌زنی درباره زمان مذاکرات، گفتگوهای امروز انجام شود تا ببینیم در این مذاکرات در چه قالبی و در چه موضوعاتی توافق حاصل خواهد شد و پس از این دور از مذاکرات و تنظیم چارچوب درباره چگونگی زمان‌بندی و مراحل بعدی مذاکرات دقیق‌تر مشخص می شود.

وی گفت: دور جدید مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۵ در چارچوب گام نهایی توافق ژنو، امروز در وین آغاز می شود.

مرضیه افخم در ادامه افزود: مقدمه این مذاکرات دیدار و شام کاری دیشب آقای ظریف با خانم اشتون بود.

وی افزود: مذاکرات پیش رو، سلسله گفتگوهایی را در پی خواهد داشت و گفتگوهای متعددی را پیش رو داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: در گام نخست برای این مرحله جدید از مذاکرات، تنظیم چارچوب مذاکرات و ساز و کارهایی برای گفتگوها و توافقات مد نظر دو طرف در دستور کار است.

افخم گفت: بر این اساس، مسیر این دور از مذاکرات؛ مسیری طولانی، دشوار و پیچیده است که باید با دقت و هوشیاری لازم پیگیری شود.

وی افزود: اینکه در این دور از مذاکرات یا احیاناً مراحل بعدی منتظر نتیجه و توافقی باشیم طبعاً چنین نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: قطعاً امروز گروه مذاکره کننده هسته ای کشورمان و گروه 1+5 درباره تنظیم چارچوب های مذاکراتی گفتگو خواهند کرد.

خانم افخم ابراز امیدواری کرد: این مذاکرات به تدریج که طی می شود به نتایج مورد نظر ما بینجامد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: هفت بند توافق ایران و آژانس، بندهایی است که در دور بعدی مذاکرات در اردیبهشت درباره جزئیاتش گفتگو خواهد شد.

خانم افخم گفت: آنچه مسلم است پیشرفت های خوبی در همکاری ها و ارتباطات میان ایران و آژانس حاصل شده است که دو طرف خشنودی خود را از این توافقات و رویکرد جدید همکاری ها اعلام کرده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره بیانات دیروز رهبر معظم انقلاب مبنی بر خوش بین نبودن ایشان به مذاکرات هسته ای افزود: ایشان همواره چارچوب ها و مبانی را مورد توجه و تأکید قرارداده اند و این بار نیز این رویکرد و تبیین اظهارات ایشان مبنی بر این است که تیم مذاکره کننده هسته ای با حفظ اصول و بر مبانی تعیین شده حرکتش را ادامه خواهد داد.

وی گفت: در هر حال واقع بینی بر روند کلی مذاکرات حاکم است همچنان که بیانات مقام معظم رهبری نیز مبنی بر این است که راه برای دیپلماسی و گفتگو متناسب با حفظ اصول و چارچوب ها و رویکردهای اساسی نظام باز و مذاکرات در این چارچوب در حال انجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: رویکرد مذاکرات دولت نیز بر این اساس است که از فرصت مذاکره برای حل و فصل این مسئله استفاده کند.

خانم افخم گفت: اینکه در این مسیر به نتیجه برسیم یا نه در مسیر زمان و گفتگوها مشخص می شود اما طبعاً بی اعتمادی ملت ایران به آمریکا و بی اعتمادی به عملکرد های آنان در مسیرها و دوره های متفاوت اعلام شده است.

وی افزود: تیم مذاکره کننده هسته ای با همه این چارچوب ها و اطلاعاتی که داریم راهبرد خود را تعیین کرده است و امیدواریم با همین نگرش و بر اساس اصول و چارچوب های اساسی کشور، مذاکرات برای احقاق حقوق هسته ای ملت ایران ادامه یابد.

خانم افخم در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهار نظر یکی از مقامات سازمان ملل مبنی بر مذاکرات سری میان ایران، عربستان و آمریکا درباره سوریه گفت: هیچ مذاکره سری میان ایران و طرف های دیگر درباره سوریه برقرار نیست؛ این مطلب خبرسازی است و چنین خبرهایی صحت ندارد.

وی افزود: ما نیز بر حل و فصل مسئله سوریه از طریق راهکارهای سیاسی تأکید داریم؛ مسیری که طی می شود باید مبتنی بر واقعیات سوریه و بحران این کشور باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این که به علت حاصل نشدن برخی توافق ها و رویکردها در حال حاشیه سازی هستند و می خواهند عواملی را مانع از توافق معرفی کنند فرافکنی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران اقدام جدی دولت پاکستان را در شناسایی، دستگیری و تحویل عوامل ربودن مرزبانان کشورمان خواستار شده است.

مرضیه افخم افزود: در پی ربایش پنج مرزبان کشورمان، اقداماتی در حوزه‌های سیاسی و امنیتی کشورمان انجام شد.

وی گفت: سفارت ایران در اسلام آباد در دیدار با مقامات پاکستان و ارائه یادداشت به مسئولان ذی‌ربط این کشور این موضوع را پیگیری کرد و همچنان آن را در دستور کار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: سفیر پاکستان در تهران نیز در دو نوبت به وزارت امور خارجه دعوت و یادداشت اعتراضی در این زمینه به مقامات این کشور ارائه شد.

افخم تصریح کرد: خواهان اقدام جدی دولت پاکستان برای کنترل مناطق مرزی، جلوگیری از فعالیت اشرار و اقدامات گروه‌های تروریستی هستیم.

وی افزود: در عین حال اعلام کرده‌ایم که برای برقراری امنیت در مرزها و مبارزه با اشرار و گروه‌های تروریستی، آماده همکاری با دولت پاکستان هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ناامنی در بوسنی و هرزگوین گفت: وقوع ناآرامی در این کشور موجب نگرانی است و ما نگرانی خود را در این باره اعلام کرده‌ایم.

وی افزود: درخواست کرده ایم به خواست مشروع مردم این کشور احترام گذاشته و در عین حال خواسته‌های آنان به شکل مسالمت‌آمیز مطرح و پیگیری شود.

سخنگوی وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره سفر هیئت های تجاری کشورهای مختلف به ایران و مخالفت امریکا با این سفرها گفت: متناسب با تغییرات در حوزه بین الملل و فضای ناشی از مذاکرات ایران و 1+5 و رویکرد سازنده دولت یازدهم برای همکاری با دیگر کشورها، بسیاری از کشورها علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند.

وی افزود: بخشی از این تمایلات در حوزه های تجاری بروز می کند و سفر بسیاری از هیئت های تجاری - اقتصادی نشان دهنده استقبال عمومی از رویکرد دولت یازدهم و تحولات ماه های گذشته است.

افخم گفت: برخی هیئت های اقتصادی و تجاری در پی بررسی زمینه همکاری‌ها با ایران هستند و چنانکه اعلام کرده‌اند برای بررسی زمینه های همکاری به ایران سفر می کنند که بر این اساس شناسایی حوزه ها و مسیر همکاری ها موضوعی طبیعی است.

وی افزود: عمده هیئت های تجاری که به ایران سفر می کنند از بخش‌های تجاری - اقتصادی خصوصی‌اند و در صدد شناسایی مسیر همکاری با ایران هستند.

افخم گفت: هیئت تجاری خصوصی فرانسه نیز با همین رویکرد به کشورمان سفر کرد و هیئت های تجاری دیگری از آسیا و اروپا نیز در صدد سفر به کشورمان برای شناسایی زمینه های همکاری با ایران هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: ‌دستگاه سیاست خارجی به شدت در پی فعال کردن زمینه همکاری ها و فضاسازی لازم برای تعامل با گروه‌های اقتصادی - تجاری کشورهای دیگر است.

وی افزود: در مسیر پیشرو و با استمرار تعامل در عرصه های بین‌المللی، شاهد افزایش گفتگوها و ارتباط با گروه‌های تجاری کشورهای مختلف هستیم و امیدواریم این مسیر ادامه یابد.

خانم افخم در پاسخ به سؤالی درخصوص قطعنامه سازمان ملل متحد در مورد سوریه تأکید کرد : مفاد پیش نویس قطعنامه ای که غربی ها ارائه کرده اند قبل از اینکه کمک به حل موضوع انسانی باشد دارای اهداف سیاسی است.

وی افزود : محاصره اقتصادی و اقدامات گروه های تروریستی از جمله دلایل وخامت اوضاع انسانی در سوریه است که لازم است برای آن راه حل واقع بینانه و بیطرفانه ای اتخاذ شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها