عربستان از زبان رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان برای بهبود روابط با ایران شرط گذاشت. ترکی فیصل در این باره گفته است که ایران باید نیروهای خود را از سوریه بیرون ببرد، این در حالی است که آل سعود حمایت‌های علنی و زیادی را از سلفی‌ها و تکفیری‌ها در سوریه انجام می‌دهد.
کد خبر: ۶۴۴۸۶۸
شرط آل سعود برای بهبود روابط تهران - ریاض

رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان با اشاره به ابراز تمایل رئیس‌جمهوری کشورمان برای بهبود روابط با عربستان مدعی شد که ایران برای نشان دادن حسن‌نیت خود باید نیروهای مبارز خود را از سوریه خارج کند!

به گزارش جام جم آنلاین نیروهای تکفیری و سلفی که از نقاط گوناگون کشورهای منطقه به سوریه رفته‌اند و در حال جنگ با مردم و دولت این کشور هستند مورد حمایت شدید و همه جانبه آل سعود قرار دارند.

دلار و سلاح‌های عربستان سعودی عامل اصلی جنایات تکفیری‌ها و سلفی‌ها در سوریه است. در این کشور حتی افرادی از کشورهای اروپایی با عقاید افراطی سلفی حضور دارند.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که هیچ نیرویی در سوریه ندارد و ارتش این کشور توانایی مقابله با تروریست‌های جنایتکار را دارد.

عربستان سعودی حتی با دخالت در امور عراق این کشور را نیز هدف قرار داده است تا بتواند یک سوریه دیگر در خاک عراق ایجاد کند. گروه‌ تروریستی و سلفی داعش از گروه‌هایی است که مورد حمایت آل سعود است و در بخش‌هایی از عراق از جمله الانبار اقدامات تروریستی‌ و جنایتکارانه‌ای را مرتکب شدند.

به گزارش الشرق الاوسط؛ ترکی الفیصل مدعی شد که رئیس جمهوری کشورمان باید سخنان خود در مورد ابراز تمایل به بهبود روابط ایران و عربستان را در عرصه عمل به منصه ظهور برساند.

الفیصل که با شبکه سی.ان.ان. گفت‌وگو می‌کرد، ادعا کرد که حسن روحانی فرصتی سهل و آسان برای اثبات حسن‌نیت خود دارد و این کار را می‌تواند با بیرون کشیدن مبارزان ایرانی از سوریه به اثبات برساند.

وی در سخنان خود با اشاره به عادی‌سازی روابط طرفین از سال 1995 گفت: علیرغم تعاملات و روابط متقابل دو کشور، طی این مدت هیچ طرح و تلاشی برای برطرف کردن تنش‌های موجود بین طرفین وجود نداشته است.

وی مدعی شد که این تنش‌ها نه‌تنها در روابط دوجانبه بلکه در موضوعات لبنان، فلسطین، سوریه، عراق، بحرین و یمن که شاهد مداخله‌جویی‌های ایران است نیز وجود دارد. وی در ادامه گفت: اگر ایرانی‌ها برای بهبود روابط (با عربستان) جدی هستند باید به مداخله‌جویی‌های خود (در کشورهای منطقه) پایان دهند.

این در حالی است که روز گذشته یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی به روزنامه الرأی کویت گفته بود: آمریکا به عربستان اطلاع داده بود که مشارکت ایران در مذاکرات صلح سوریه موسوم به ژنو2 لازم و ضروری است، اما مقامات سعودی علی‌رغم اصرار جان کری وزیر خارجه آمریکا و ابراز نگرانی وی از تداوم وضعیت کنونی در سوریه و پیشروی روزافزون ارتش این کشور،‌ با حضور ایران در این نشست مخالفت کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
۰
۰
مرگ بر عربستان و امارات
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
۰
۰
فردا هم شرط میگذارد با اسرائیل غاصب هم رابطه بر قراركن اینها چقدر بیچاره ان؛ بجای آنكه ایران برایشان شرط بگذاره دست از تروریسم بدار الآن گستاخیشان عین آمریكا شده اگر پاسخ داده نشود آنها گستاختر میشوند انشااله فردا برایشان شرط میگذاریم
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
۰
۰
لعنت بر ال سعود ، ولی اینكه هم ایران وهم عربستان درسوریه نیروی نظامی دارند بركسی پوشیده نیست

نیازمندی ها