با اعطای عنوان استادی معین دانشگاه صنعتی شریف به پروفسور آنتونی جیمز لگت، فیزیک‌پیشه انگلیسی برنده جایزه نوبل فیزیک 2003، شمار اساتید برنده جایزه نوبل که با دانشگاه صنعتی شریف همکاری دارند به پنج نفر رسید.
کد خبر: ۶۴۲۹۳۶
برنده جایزه نوبل عضو هیئت علمی دانشگاه شریف شد

پروفسور «آنتونی جیمز لگت» که به دعوت دانشگاه صنعتی شریف برای شرکت در چهارمین کنفرانس ملی پیشرفت‌های ابررسانایی به همراه پروفسور «پال‌چو» -کاشف نخستین ابررسانای بالای دمای نیتروژن مایع (YBCO) - و پروفسور «وارن پیکت» - استاد ممتاز و شناخته شده بین‌المللی در حوزه ابررسانا از دانشگاه دیویس کالیفرنیا - به ایران آمده است، صبح سه شنبه طی مراسمی ویژه در دانشگاه صنعتی شریف مدال دانشگاه صنعتی شریف و عنوان استاد معین این دانشگاه را کسب کردند.

در ادامه این مراسم، مرکز همکاری بین‌المللی فیزیک پیشرفته (IRPAM) با حضور این سه دانشمند برجسته در دانشکده فیزیک این دانشگاه افتتاح شد تا این اساتید در زمان حضور در دانشگاه صنعتی شریف در این مرکز مستقر باشند.

در مراسم افتتاحیه مرکز همکاری بین‌المللی فیزیک پیشرفته هر یک از سه فیزیکدان مدعو که از اعضای فرهنگستان ملی علوم آمریکا هستند در حرکتی نمادین، فرمولی را بر تخته وایت برد نصب شده در مرکز نوشتند تا سرآغاز همکاری آموزشی و پژوهشی آنها در کسوت استادی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف باشد.

پروفسور لگت، فرمولی مربوط به آنتروپی، پروفسور پیکت، رابطه مشهور شرودینگر و پروفسور چو، دیاگرام فایمن و فرمولی مربوط به ابررسانایی دمای بالا را بر تخته وایت برد مرکز به نگارش درآوردند.

آنها در ادامه به همراه رییس دانشگاه صنعتی شریف و جمعی از اساتید دانشکده فیزیک از آزمایشگاه استاد اخوان و بخش‌های تحقیقاتی دیگر دانشکده بازدید و با اعضای هیات علمی و جمعی از پژوهشگران دانشکده به گفت‌و‌گو نشستند.

تقدیر از پروفسور «آنتونی جیمز لگت» برنده جایزه نوبل فیزیک 2003 (چپ به راست)، پروفسور «پال‌چو» و پروفسور «وارن پیکت»

دکتر روستاآزاد، رییس دانشگاه صنعتی شریف در حاشیه این مراسم در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به اقامت دو هفته‌یی فیزیکدانان مدعو فرهنگستان ملی علوم آمریکا در ایران اظهار داشت: فیزیک‌دانان مدعو در افتتاحیه چهارمین کنفرانس ملی پیشرفت‌های ابررسانایی که 17 بهمن ماه در دانشکده فیزیک دانشگاه برگزار خواهد شد، سخنرانی خواهند داشت و 18 بهمن در جلسه‌ اختتامیه کنفرانس در میزگردی شرکت خواهند کرد. آنها همچنین طی سفر به اصفهان و شیراز در دانشگاه های صنعتی اصفهان و شیراز در جمع اساتید و محققان فیزیک در حوزه ابررسانایی سخنرانی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: پروفسور لگت، پروفسور چو و پروفسور پیکت همانند سایر اساتید معین دانشگاه صنعتی شریف ضمن تدریس در دانشگاه طی دوره های کوتاه مدت، تحقیقات پایان نامه های تحصیلات تکمیلی دانشکده فیزیک را به عنوان استاد راهنما یا مشاور هدایت خواهند کرد.

روستاآزاد در پایان با اشاره به حضور پروفسور پیترآگره، برنده نوبل شیمی 2003 در دانشگاه در سال گذشته و پیش از آن، حضور پروفسور برتون ریشتر، برنده جایزه نوبل فیزیک 1976، «جوزف تیلور»، برنده نوبل فیزیک 1993 و «توماس شلینگ»، برنده نوبل اقتصاد 2005 در دانشگاه صنعتی شریف، پروفسور لگت را پنجمین نوبلیستی دانست که با حضور در دانشگاه، همکاری علمی با این دانشگاه را پذیرفته است.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها