هر روز صبح مسیر خانه تا محل کار را رانندگی می‌کنید، ولی هیچ‌گاه به نحوه رانندگی‌تان توجه نکرده‌اید. شاید اگر کسی تذکر ندهد هیچ‌وقت دقت نکنید معمولا با چه سرعتی می‌رانید یا برای مثال چه موقع از کولر یا بخاری ماشین استفاده می‌کنید. بد نیست بدانید در دنیای امروز که صنعت خودروسازی در حال حرکت به سمت وسایل نقلیه الکتریکی و صدالبته هوشمند است، رفتار راننده پشت فرمان این خودروها لحظه‌ به ‌لحظه ضبط می‌شود، زیرا این اطلاعات برای شرکت‌های خودروساز بسیار با اهمیت بوده و می‌تواند در طراحی خودروهایی بهتر به کار برود.
کد خبر: ۶۴۲۴۵۴

بتازگی سازنده‌های خودروهای الکتریکی توجه ویژه‌ای به این مساله دارند که خودروهای تولیدیشان چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اطلاعات به‌دست آمده از این مطالعه، داده‌هایی را در اختیار سازنده‌ها قرار می‌دهد که تا پیش از آن استخراجش در چنین مقیاس بزرگی ممکن نبود؛ اطلاعاتی همچون دفعه‌های شارژ خودرو یا نحوه رانندگی با آن.

برخلاف خودروهایی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند، خودروهای الکتریکی به رایانه، حسگر و ارتباطات بی‌سیم مجهزند که به راننده امکان به اشتراک‌گذاری دلخواه اطلاعاتش را می‌دهد. حتی راننده می‌تواند اطلاعات موقعیت مکانی اش را هم به اشتراک گذارد.

اما اطلاعات جمع‌آوری شده شامل لحظه آغاز و پایان حرکت، لحظه اتصال و جداسازی کابل شارژر به باتری و میزان شارژ باتری می‌شود که توسط رایانه خودرو ذخیره می‌گردد. خودروهای مجهز به سیستم ناوبری جی.پی.اس می‌توانند اطلاعات دقیق مربوط به مسیرهای طی شده را هم ذخیره کنند. حتی سیستم‌های پیشرفته قادرند جزئیاتی همچون میزان استفاده از سیستم تهویه مطبوع خودرو و نحوه گاز دادن راننده را نیز جمع‌آوری کنند.

برای این‌که مشخص شود چه اطلاعاتی از خودروهای برقی در اختیار سازنده قرار می‌گیرد می‌توان به یک مثال اشاره کرد. چند ماه پیش تمام شدن زود هنگام باتری خودروی الکتریکی تسلا حین رانندگی آزمایشی نویسنده نشریه نیویورک تایمز و جنجال خبری به‌وجود آمده پس از آن، این سازنده را بر آن داشت ‌ برخی  داده‌های خام را از خودروی مورد آزمایش قرار گرفته‌اش منتشر کرده  تا از خود دفاع کند. جالب است در میان انبوه اطلاعات منتشر شده، آماری موجود بود که نشان می‌داد خودرو با سرعتی بالاتر از حد ذکر شده توسط راننده رانده شده و بخاری نیز روی درجه آخر تنظیم شده بود. همچنین تسلا می‌دانست حین رانندگی از سیستم هدایتگر خودکار ـ کروز ـ استفاده نشده و راننده پیش از شارژ کامل باتری، آن را از برق کشیده بود.

حال با فراوانی بیشتر خودروهای الکتریکی روز به روز بر میزان اطلاعات جمع‌آوری شده هم افزوده می‌شود. به‌گفته فورد،  خودروهای الکتریکی با در نظر گرفتن مدل‌های هیبریدی روزانه حدود 330 هزار کیلومتر در آمریکا رانده می‌شود. این رقم به این معناست که در هر ساعت خودروهای برقی بیش از 14 ‌هزار‌کیلومتر در این کشور تردد می‌کنند. همچنین آمار فورد بیانگر آن است که سفر هر کدام از مشتری هایش به طور متوسط 20 کیلومتر و طی چهار بار در روز است که سه  سفر
 در حالت تمام الکتریکی خودرو انجام می‌شود.

سازنده‌های خودروهای برقی با اطلاعاتی که به دست آورده‌اند بر این باورند مردم در حال عادت کردن به محدودیت‌های خاص این نوع خودروها هستند. صاحبان خودروهای برقی معمولا سعی می‌کنند همیشه باتری شان را پر نگه دارند تا با مشکل کمبود شارژ و در راه ماندن روبه‌رو نشوند. از سویی هم سازنده‌ها با سرمایه‌گذاری روی ایستگاه‌های شارژ پر سرعت و استقرار آنها در مکان‌های بیشتر سعی دارند از استرس راننده در مواجهه با چراغ چشمک زن باتری خالی بکاهند.

شارژرهای پر سرعت در مکان‌های زیادی همچون مراکز خرید، مناطق اداری یا حتی در کنار جاده ساخته خواهند شد. این ایستگاه‌ها قادرند بیش از دو برابر سرعت شارژ پریز برق خانه
خودرو را شارژ کنند. اتصال خودرو به شارژرهای پرسرعت باعث می‌شود باتری مانند نوشیدن از یک نی کلفت، سریع‌تر شارژ شود؛ زمانی کمتر از 30 دقیقه برای شارژ کامل!

راستش را بخواهید هنوز در مقایسه با زمان پرکردن یک باک بزرگ بنزین مثل یک دوره تاریخی طولانی به‌نظر می‌رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها