حواشی رقابت‌های بین‌المللی جام جهان پهلوان تختی

شکست الدار کورتانیدزه و اشک‌های رضایی

کد خبر: ۶۴۱۳۴۳
روزنه امیدبخش کشتی ایران


وقتی لیگ کشتی آزاد و تک کشتی‌های آن دردی از دردهای فنی این ورزش را دوا نمی‌کند و حتی کشتی فرنگی از همین موهبت نصف و نیمه بی‌بهره است؛ بی‌تردید میدان‌های تدارکاتی بین‌المللی و معتبر نیاز جدی آزاد و فرنگی‌کاران کشورمان به حساب می‌آید و چه بهتر اگر این نیاز در میدان معتبر بین‌المللی از نوع داخلی برآورده شود تا میزان بهره‌برداری فنی از آن دو چندان شود.

همان‌طور که در ورزش‌های تیمی حضور در رقابت‌های طول فصل و به طور مشخص لیگ از نان شب برای آنها واجب‌تر است در ورزش‌های انفرادی نیز در کوران مسابقه بودن (منهای فصل ریکاوری) یک ضرورت فنی است. در شرایطی که فدراسیون کشتی به درستی ایرادهای فنی متعددی از جمله نامناسب بودن فصل برگزاری و کم کردن پیاپی وزن را تهدید برای کشتی گیران آزادکار و بویژه ملی‌پوشان می‌داند، در سال‌های اخیر خبری از لیگ کشتی فرنگی نیست و به طور طبیعی در این رشته باید نگاه ویژه‌ای به میادین بین‌المللی از نوع معتبر آن وجود داشته باشد.

به طور طبیعی وقتی مسئولان رده بالای فدراسیون اعم از رئیس، نایب رئیس و دبیر از جنس کشتی هستند، بخوبی دغدغه فنی کارشناسان را درک می‌کنند و انتظار این است رویکرد فدراسیون به رویدادهای بین‌المللی بازنگری شده و اجازه ندهند رویدادهای بین‌المللی یکی پس از دیگری از دست برود؛ نگاه اشتباهی که بی‌تردید یکی از ریشه‌های خوردن کفگیر کشتی آزاد و فرنگی به ته دیگ است و این مهم دو، سه سالی است که زنگ خطر را برای این ورزش مدال‌آور به صدا درآورده است.

خوشبختانه پس از سال‌های متمادی کشتی ایران یک رویداد خوب بین‌المللی البته از نوع داخلی آن را پشت سر گذاشت، رویدادی که در نوع خود بسیار امیدوارکننده و نویدبخش ادامه روزهای طلایی کشتی فرنگی در سال‌های آتی بود. پیکارهای کشتی فرنگی بین‌المللی جام یادگار امام(ره) در حالی طی روزهای سوم و چهارم بهمن در سالن شهدای هفتم تیر برگزار شد که در این رقابت‌ها 60 فرنگی کار از 9 کشور خارجی حضور داشتند، کشتی‌گیران پرقدرت و عنوانداری از مجارستان، سوئد، آذربایجان و گرجستان که جذابیت خاصی به این رقابت‌ها بخشیده بودند. در این شرایط در حالی که از جمع کشتی‌گیران المپیکی ما فقط سعید عبدولی ـ آن هم به دلیل کسب تجربه حضور در وزن جدید 74 کیلو ـ در این رقابت‌ها حضور یافت و طلایی شد، دیگر اوزان به آوردگاهی برای آبدیده شدن جوانان فرنگی کار کشورمان در مصاف با رقیبان صاحب‌نام خارجی تبدیل شده بود، اتفاق مبارکی که در صورت ادامه آن در سال‌های آینده، تنور کشتی ایران داغ‌تر از همیشه خواهد شد.

کادرفنی تیم ملی بدرستی در این رقابت‌ها به ملی‌پوشان اصلی استراحت داد تا جوانان مدعی توانایی خود را محک جدی بزنند. این همان جامی بود که کشتی ایران سال‌ها تشنه آن بود و همه کارشناسان ضرورت برگزاری آن را در این سطح کیفی فریاد می‌زدند. به هر ترتیب در حالی که حضور بیش از 50 کشتی‌گیر عمدتا جوان در تورنمنت‌های بین‌المللی خارج از کشور مستلزم هزینه بالا و مکاتبات اداری متعدد است، دیدیم که این زمینه فنی در تهران بخوبی فراهم شد. در حالی که قرار است طی روزهای هفدهم و هجدهم بهمن رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام تختی نیز برگزار شود این امید وجود دارد که کشتی‌گیران قدر و صاحب‌نامی در این پیکارها نیز حضور پیدا کنند و بر بار فنی این رقابت‌ها اضافه کنند.

به هر ترتیب همان طور که رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی بدرستی بر جا افتادن رقابت‌های جام یادگار امام(ره)‌ و جام تختی به عنوان تورنمنت‌های معتبر در دنیای کشتی تاکید کرده، امید است در کنار نگاه جامع مدیران جوان فدراسیون کشتی این دغدغه در سال‌های آینده بیشتر نمود عینی پیدا کند و این رقابت‌ها در سطح فنی بسیار بالاتری برگزار شود. این مهم به عنوان یک محرک و پیش‌زمینه در جهت توسعه بدنه تیم ملی از نظر تعداد قهرمانان شاخص و مدعی در هر وزن خواهد بود و نباید فراموش کرد برای نیل به همه اهداف کشتی، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باید تمهیدی جدی برای بازپرداخت بدهی انباشته و بیش از هفت میلیاردی این فدراسیون بیندیشند. برگزاری تورنمنت‌های بین‌المللی داخلی با جوایز داخلی مناسب، می‌تواند یکی از زمینه‌های انگیزشی برای حضور قهرمانان نامی و سرشناس در رقابت‌هایی مانند جام تختی و جام یادگار امام(ره)‌ باشد. به طور طبیعی اگر این جام‌ها رونق لازم را بگیرد، کشتی ایران نیز همچون روس‌ها، میزبان کشتی‌گیران خوب و باکیفیت خارجی باشد و از طریق برگزاری این رقابت‌ها، کشتی‌گیران مستعد خود را صیقلی اساسی بزند.

امید توفیقی ‌/‌ گروه ورزش

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها