در دومین روز بررسی لایحه بودجه سال ۹۳ ، با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی بانک مرکزی اجازه دارد تا مبلغ ۱۰ میلیارد دلار را از محل منابع ارزی خود در خارج از کشور برای تأمین منابع طرح‌های وزارت نفت اختصاص دهد.
کد خبر: ۶۴۰۹۴۱
اختصاص۱۰ میلیارد دلاراز منابع ارزی به طرح‌های وزارت نفت

به گزارش واحد مرکزی خبر، نمایندگان در نشست علنی امروز پنجشنبه در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1393 کل کشور با الحاق بندی به تبصره 2 این لایحه موافقت کردند.

براساس بند الحاقی 2 به تبصره 2، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است تا مبلغ 10 میلیارد دلار از محل منابع ارزی خود در خارج از کشور را منوط به تعهد و بازپرداخت اصل و سود این تسهیلات از محل منابع داخلی شرکت‌های تابعه وزارت نفت برای تأمین منابع طرح‌های وزارت نفت از جمله طرح‌های بالادستی نفت و گاز در حوزه‌های مشترک و خطوط لوله اصلی انتقال گاز و فرآورده‌های نفتی و خطوط انتقال نفت خام و میعانات گازی به شرکت‌های مذکور به‌صورت خط اعتباری اختصاص دهد.

موافقت باواریز مالیات بر ارزش افزوده به حساب خزانه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با واریز مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آب، برق و گاز بر مبنای قبوض مصرف کنندگان به حساب خزانه داری کل کشور موافقت کردند.  

در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1393 کل کشور با بند (ز) تبصره 2 لایحه بودجه 1393 مبنی بر واریز مالیات بر اررش افزوده و عوارض آب، برق و گاز با توجه به مالیات و عوارض مندرج در صورتحساب قبوض مصرف کنندگان به حساب خزانه داری کل کشور موافقت شد.

براساس این بند، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آب، برق و گاز با توجه به مالیات و عوارض مندرج درصورتحساب(قبوض) مصرف‌کنندگان و همچنین نفت تولیدی و فرآورده‌های وارداتی، فقط یک‌ بار در انتهای زنجیره تولید یا توزیع آنها ازجانب شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی(شرکت‌های پالایش نفت) و شرکت‌های تابعه ذی‌ربط وزارت نفت و شرکت‌های گاز استانی و شرکت‌های تابعه ذی‌ربط وزارت نیرو و شرکت‌های توزیع آب و برق استانی بر مبنای قیمت فروش داخلی محاسبه و دریافت می‌شود.

مالیات مزبور به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و عوارض طبق ماده 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده ازجانب سازمان امور مالیاتی کشور واریز می شود.

همچنین مبنای قیمت فروش برای محاسبه عوارض آلایندگی موضوع تبصره (1) ماده (38) قانون مالیات بر ارزش افزوده، قیمت فروش فرآورده به مصرف‌کننده نهایی در داخل کشور است.

الزام شرکت‌های دولتی تابعه وزارت نفت به بازپرداخت تعهدات سرمایه‌ای

نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرکت های دولتی تابعه وزارت نفت را به بازپرداخت تعهدات سرمایه ای مکلف کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1393 کل کشور با بند (هـ) تبصره 2 این لایحه موافقت کردند که براساس آن شرکت های دولتی تابعه وزارت نفت مکلف به بازپرداخت تعهدات سرمایه ای و همچنین هزینه های صدور و فروش نفت شدند.

علیرضا محجوب پیشنهاد حذف این بند را مطرح کرد که نمایندگان با 26 رأی موافق، 80 رأی مخالف و 18 رأی ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در صحن با این پیشنهاد مخالف کردند.

در بند (هـ) آمده است: بـازپرداخت تعهدات سرمایه‌ای شرکت‌های دولتی تابعه وزارت نفت از جمله طرح‌های بیع متقابل که به موجب قوانین مربوط، قبل و بعد از اجرای این قانون ایجاد شده و یا می‌شوند و همچنین هزینه‌های صدور و فروش نفت با احتساب هزینه‌های حمل و بیمه (سیف) بر ‌عهده شرکتهای یادشده است.

موافقت مجلس با واریز۳۱% از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه

در دومین روز بررسی لایحه بودجه سال ۹۳ ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با واریز ۳۱ درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه موافقت کردند.

 نمایندگان همچنین در نشست علنی خود در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1393 کل کشور با بند (ب) تبصره 2 موافقت کردند.

براساس این بند، وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط، مکلف است همه دریافتی‌ های حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی اعم از صادرات سال جاری و سال‌های قبل را به هر صورت، پس‌ از کسر بازپرداخت‌های بیع متقابل به‌عنوان علی‌الحساب پرداخت‌های موضوع این تبصره و تسویه بندهای متناظر در قوانین بودجه سال‌های قبل بلافاصله از طریق حساب‌های مورد نظر و مورد تأیید بانک ‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران به حساب‌های مربوط در خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از وجوه به دست آمده در هر ماه به‌طور متناسب، 14 و نیم درصد سهم وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط، با احتساب بازپرداخت‌های بیع متقابل، 29 درصد سهم صندوق توسعه ملی و 2 درصد بازپرداخت برداشت از این صندوق بابت سهم عیدانه سال 1391 و سهم درآمد عمومی دولت موضوع ردیف‌های درآمدی در جدول شماره (5) این قانون، با فروش مبالغ ارزی به نرخ مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موضوع بند(ج) ماده (81) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران را به حساب مربوط نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

در اجرای قسمت اخیر جزء‌ (1) بند (ح) ماده (84) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است 29 درصد ارزش صادرات گاز طبیعی را پس از کسر ارزش گاز طبیعی وارداتی به حساب صندوق توسعه ملی واریز کند.

مبلغ واریزی از ماه یازدهم سال، محاسبه و تسویه می‌شود.

پاراگراف الحاقی - بانک مرکزی مکلف است به صورت سه ماهه مازاد منابع ارزی ناشی از افزایش قیمت و مقدار صادرات نفت (نفت خام و میعانات گازی) را نسبت به مبانی محاسباتی بودجه حسب اعلام وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی را به فروش برساند و تا سقف 75 هزار میلیارد ریال به ردیف درآمدی مشخص در جدول شماره (5) این قانون واریز کند.

ارجاع سهم دولت از بهای خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به کمیسیون تلفیق

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بندی از لایحه بودجه را که مربوط به سهم دولت از بهای خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها بود برای بررسی و اصلاح به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1393 کل کشور ارجاع دادند.  

نمایندگان در نشست علنی امروز در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1393 کل کشور پس از بررسی بند (ج) تبصره 2 لایحه، این بند را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ارجاع دادند.

در نشست دیروز مجلس، پاراگراف اول بند (ب) تبصره 2 لایحه بودجه نیز برای بررسی و اصلاح به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد، از این رو محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که قرار است در کمیسیون تلفیق این دو بند بار دیگر بررسی و اصلاح و دوباره به صحن علنی ارائه شود.

در بند (ج) تبصره 2 آمده است: وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط و شرکت‌های پالایش نفت داخلی و شرکت‌های پتروشیمی موظفند در پایان هر ماه بهای خوراک نفت خام و میعانات گازی دریافتی خود و همچنین خوراک معادل فرآورده‌های شرکت‌های پتروشیمی تحویلی به وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط را به قیمت مذکور درجزء (3) بند (الف) این تبصره محاسبه و به خزانه‌داری کل کشور واریز نمایند.

وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط، مکلف است وجوه مربوط به سهم دولت از بهای خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را وصول و ماهانه به خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

درصورت واریز نشدن، در پایان هر ماه خزانه‌داری کل کشور مبالغ مربوط به ماه قبل را از حساب‌های شرکت تابعه ذی‌ربط وزارت نفت به‌صورت علی‌الحساب برداشت می کند.

همچنین درصورت واریز نشدن بهای فرآورده‌های نفتی و خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به حساب خزانه‌داری کل کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است با اعلام وزارت نفت رأساً به برداشت از حساب شرکت‌های بدهکار و واریز آن به حساب خزانه‌داری کل کشور اقدام کند.

این حکم درخصوص بهای خوراک پالایشگاه‌ها و واحدهای پتروشیمی که بابت بهای خوراک مصرفی سال‌های گذشته بدهکار هستند، نافذ است.

واریز مابه‌التفاوت قیمت پنج فرآورده نفتی به حساب بدهکار وزارت نفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با واریز مابه‌التفاوت قیمت پنج فرآورده نفتی و سوخت هوایی به حساب بدهکار وزارت نفت موافقت کردند.  

در ادامه جلسه نمایندگان مجاس در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1393 کل کشور با بند (د) تبصره 2 این لایحه مبنی بر واریز مابه‌التفاوت قیمت پنج فرآورده نفتی و سوخت هوایی به حساب بدهکار وزارت نفت موافقت کردند.

براساس بند (د) تبصره 2 لایحه بودجه مابه‌التفاوت قیمت پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی شامل فرآورده‌های نفتی و مواد افزودنی تحویلی ازجانب شرکت‌های پتروشیمی به وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط فروخته شده به‌ مصرف‌کنندگان داخلی با قیمت صادراتی یا وارداتی این فرآورده‌ها حسب مورد به‌علاوه هزینه‌های انتقال داخلی فرآورده‌ها و نفت‌ خام معادل آنها و توزیع، فروش، مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده در دفاتر شرکت‌های پالایش‌ نفت به حساب بدهکار وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط ثبت می‌گردد و از آن طریق در حساب بدهکار دولت (خزانه‌داری کل کشور) نیز ثبت می‌شود.

معادل این رقم در خزانه‌داری کل کشور به حساب بستانکار وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط، منظور می‌شود.

الزام شرکت‌های دولتی وزارتخانه‌های نفت و نیرو به واریز درآمدهای خود به خزانه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرکت های دولتی وزارتخانه‌های نفت و نیرو را مکلف کردند تا درآمدهای ارزی و ریالی خود را به خزانه کل کشور واریز کنند.  

نمایندگان در نشست علنی در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1393 کل کشور، بند (ط) تبصره 2 این لایحه را تصویب کردند که براساس آن شرکت های دولتی تابعه وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلفند درآمدهای ریالی و ارزی خود را به خزانه داری کل کشور واریز کنند.

برخی از نمایندگان پیشنهاد حذف عبارت "وزارتخانه های نفت و نیرو" را ارائه کردند که رأی نیاورد.

در بند (ط) تبصره 2 لایحه بودجه آمده است: شرکت‌های دولتی تابعه وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلفند همه درآمدهای ریالی و ارزی خود را به حساب‌های متمرکز وجوه ریالی و ارزی که از طریق خزانه‌داری کل کشور به نام آنها نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح می‌شود، واریز کنند.

الزام وزارت نفت به تأمین منابع برای توسعه پالایشگاه‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت نفت را به توسعه پالایشگاه‌ها از محل افزایش 5 درصد قیمت هر لیتر فرآورده‌های نفتی مکلف کردند.  

نمایندگان در ادامه جلسه در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1393 کل کشور با بند (ک) تبصره 2 موافقت کردند.

براساس این بند، وزارت نفت مکلف می شود 5 درصد از عوارض فرآورده های نفتی را برای توسعه پالایشگاه ها اختصاص دهد.

بر این اساس در بند (ک) تبصره 2 این لایحه آمده است: وزارت نفت مکلف است به توسعه پالایشگاه ها اقدام کند و منابع مورد نیاز را از محل افزایش 5 درصد قیمت هر لیتر فرآورده‌های نفتی به‌عنوان عوارض تأمین نماید و درآمد مذکور جزو درآمد شرکت محسوب نمی‌گردد و معاف از مالیات است و 100 درصد آن برای موارد مذکور به مصرف می رسد.

تعیین عوارض مشترکان گاز به ازای هر مترمکعب 130 ریال

نمایندگان مجلس شورای اسلامی عوارض مشترکان گاز را به ازای هر مترمکعب 130 ریال تعیین کردند.  

نمایندگان در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1393 کل کشور بند (ح) تبصره 2 این لایحه را تصویب کردند که براساس آن عوارض مشترکان گاز به ازای هر مترمکعب 130 ریال تعیین شد.

در نشست امروز موسوی لارگانی پیشنهاد حذف بند (ح) تبصره 2 لایحه بودجه را ارائه کرد که نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند.

در این بند آمده است: وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذی‌ربط موظف است علاوه بر دریافت نرخ گاز به ازای مصرف هر مترمکعب گاز طبیعی، 130 ریال به عنوان عوارض از مشترکان دریافت و پس از واریز به خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

منابع مذکور به عنوان درآمد شرکت‌های ذی‌ربط محسوب نمی‌شود و مشمول مالیات نیست.

نمایندگان مجلس همچنین برای تحقق برنامه های گازرسانی وزارت نفت را از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط مکلف کردند اعتباراتی را از محل مازاد تراز صادرات و واردات گاز طبیعی در سال 1393 اختصاص دهد.

همچنین مازاد درآمد حاصل از تراز صادرات و واردات گاز طبیعی تا سقف 50 هزار میلیارد ریال نیز در بودجه منظور شد.

واریز منابع فروش انشعابات برق، گاز، آب و فاضلاب به خزانه‌داری

با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرکت‌های ذی‌ربط مکلفند منابع حاصل از فروش انشعابات برق، گاز، آب و فاضلاب را به حسابی که خزانه داری کل کشور تعیین می کند واریز کنند.

نمایندگان در نشست علنی امروز در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1393 کل کشور با الحاق بندی به تبصره 2 این لایحه مبنی بر الزام شرکت‌های ذی‌ربط به واریز منابع حاصل از فروش انشعابات برق، گاز، آب و فاضلاب به حسابی که خزانه داری کل کشور تعیین می کند، موافقت کردند.

دومین روز از رسیدگی به لایحه بودجه 93 در مجلس شورای اسلامی پایان یافت.

نایب رئیس مجلس در پایان جلسه گفت: جلسه بعدی شنبه دوازدهم بهمن ، ساعت 8 صبح با  ادامه بررسی لایحه بودجه سال 93 آغاز می شود.

ابوترابی فرد افزود: از شنبه جلسات مجلس در سه نوبت برگزار خواهد شد ونمایندگان ،رسیدگی به بخش درآمدی بودجه را در دستور کار دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها