معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان می‌گوید 20 درصد ازدواج‌ها در کشور در کمتر از 5 سال به طلاق می‌انجامد

مربیان حوزه‌های ازدواج آموزش می‌بینند

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: با هماهنگی مدیران کل و ستاد ساماندهی امور جوانان استان‌ها از اسفند امسال برنامه آموزش مربیان حوزه‌های ازدواج را شروع می‌کنیم و امیدواریم تا پایان سال 92 کل این فرآیند را انجام‌ دهیم.
کد خبر: ۶۴۰۷۹۳

محمود گلزاری مساله ازدواج و تحکیم خانواده در کشورمان را بحرانی خواند و افزود: جمعیت زیادی از جوانان کشور در سن ازدواج هستند، ولی به دلایل مختلفی آمادگی و انگیزه برای تشکیل خانواده ندارند.

وی مهم‌ترین دلایل ازدواج نکردن جوانان را در مرحله اول مسائل معیشتی عنوان و اظهار کرد: علاوه بر مسائل معیشتی، مسائل فرهنگی وجود دارد و به دلیل آمار‌های نگران‌کننده، ترس از ازدواج در ذهن جوانان وجود دارد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: صدها هزار جوان بخصوص دختران تحصیلکرده که علاقه‌مند به ازدواج هستند و دغدغه اداره زندگی و معیشت را طبق سنت‌های جامعه ندارند، موقعیت و فرصتی برای ازدواجشان پیش نمی‌آید که تجرد ناخواسته اتفاق می‌افتد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وی روش پیدا کردن همسر مناسب را از دیگر دغدغه‌ها خواند و یادآور شد: مشکل بعدی روشی برای پیداکردن همسر مناسب است که باید مطابق با تغییرات پیش آمده تدبیری برای این مساله اندیشید، زیرا ازدواج سنتی که پدر و مادرها برای ازدواج فرزندانشان اقدام می‌کنند به تنهایی جوابگو نیست و به دلیل گسترش شهرنشینی و تبدیل شدن خانواده‌های گسترده به خانواده هسته‌ای و آشنا نبودن خانواده‌ها با افراد مناسب، شناخت دقیق وجود ندارد.

گلزاری با بیان این‌که برای آموزش به جوان‌ها تجربه کافی وجود دارد و باید بسته‌های آموزشی را به روز کرد، تصریح کرد: آموزش و مشاوره به عنوان بخش‌های محتوایی و نرم‌افزاری ازدواج است، به همین دلیل حوزه آموزش را با آموزش دادن مشاوران با بسته‌های هماهنگ و منظم و حوزه مشاوره را با همکاری سازمان نظام روان‌شناسی به سرانجام می‌رسانیم.

به گفته گلزاری، مساله دیگر در امر ازدواج مشاوره‌های همسرگزینی است. در بحث همسرگزینی جوانان اطمینان به انتخاب درست ندارند و خانواده‌ها نیز به تنهایی نمی‌توانند با پیچیدگی‌های شناختی و سلایق جوانان انتخاب درست را انجام دهند که در این مرحله سیستم مشاوره آموزش‌دیده حضوری باید وجود داشته باشد تا مساله همسرگزینی را بهبود بخشد.

وی یاد آور شد: اکنون حدود 20 درصد ازدواج‌ها در کل کشور و حدود 35 تا 37 درصد در شهرهایی مثل تهران، استان البرز و خراسان رضوی در کمتر از پنج سال به طلاق می‌انجامد.

این در حالی است که50 درصد طلاق‌ها معمولا در سال‌های اول و دوم زندگی اتفاق می‌افتد. بنابراین مشخص است که در این ازدواج‌ها انتخاب‌های درستی صورت نگرفته یا طرز زندگی با هم را نمی‌دانند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان آموزش همسران جوان را به واکسیناسیون تشبیه و خاطرنشان کرد: در اینجا هم دولت باید مداخله آموزشی کند و همسران جوان با آموزش‌های منظم، علمی، کاربردی و اسلامی در پنج سال اول زندگی تحت پوشش قرار گیرند.

وی سال‌های ابتدایی ازدواج را حیاتی خواند و تاکید کرد: اگر می‌خواهیم فردی بعد از سال‌ها سالم باشد، باید تولد سالم و بهنجاری داشته باشد و از آن مراقبت شود، مانند امر تولد که بخصوص در دوران کودکی سیستم واکیسناسیون وجود دارد و حتی یادآوری در واکسیناسیون را نیز داریم.

مسائل جنسی و زناشویی

گلزاری به بررسی عوامل آسیب‌رسان زندگی جوانان در سال‌های اولیه اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال بررسی شده که نزدیک یک‌سوم افراد متاهل در مسائل جنسی و زناشویی مشکل دارند، یا در ارتباط با خانواده‌هایشان مشکل دارند، یا در مدیریت اختلافات مشکل دارند و هیچ آموزش علمی، همراه با فرهنگ دینی به آنها ارائه نمی‌شود. بنابراین این آموزش‌ها که از آنها با عنوان واکسن یاد می‌شود باید به صورت منظم و در بسته‌های منظم علمی صورت گیرد.

به گفته وی، بعد از آموزش همسران جوان، مشاوره‌ها در دوران زندگی حائز اهمیت است. یعنی آموزش‌ها در جلسات متعدد برنامه‌ریزی می‌شود و تا پنج سال اول زندگی باید ادامه داشته باشد.گلزاری ادامه داد: گروهی از همسران هستند که مساله آنها با آموزش حل نمی‌شود و اختلافاتشان عمیق‌تر و طولانی‌تر است و با مشاوره برای سازگاری و ایجاد تفاهم قابل حل است.

گلزاری از مرحله آخر به عنوان مدیریت بعد از طلاق نام برد و بیان کرد: اگر کارها با تمام دقت هم انجام شود بخشی از ازدواج‌ها به طلاق می‌انجامد و در این زمینه آمار خوبی وجود ندارد، به طوری که در کل کشور میانگین 20‌درصد را داریم، اما امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این آمار را کاهش دهیم.

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: برای افراد جدا شده که افراد جوانی هم هستند باید برنامه داشته باشیم. وی آسیب‌های متعدد فردی و اجتماعی، ناامنی‌ها نسبت به آینده، ناامنی‌های اجتماعی، بدبینی و افسردگی را از جمله پیامدهای نبود توجه به افراد مطلقه بخصوص دختران جوان دانست.

معیشت جوانان

وی بحث معیشتی ازدواج را شامل سه نکته، اشتغال، مسکن و وام ازدواج بیان کرد و ادامه داد: در مورد اشتغال از همین هفته بنده عضو کارگروه تخصصی شورای عالی اشتغال شدم و با همکاری این شورا برنامه‌هایمان را به عنوان برنامه ساماندهی اشتغال جوانان پیش خواهیم برد.گلزاری گفت: در بحث وام ازدواج غیر‌از دولت با سازمان اوقاف جلساتی داشتیم و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت وقف هم استفاده کنیم و کارگروهی تشکیل شده که بزودی فعال می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها