در ابتدای ورود به بررسی کلیات بودجه احمد توکلی نماینده مردم تهران درتذکری آئین نامه ای به بررسی زود هنگام کلیات بودجه اشاره کردوگفت:ما چندین سال تحت فشار بودجه را رسیدگی می کردیم اما این اولین سالی که بعد از مدت ها دولت به موقع بودجه را تحویل مجلس داده است و فرصت کافی برای رسیدگی وجود دارد، من نمی دانم چه عجله ای وجود دارد که هیأت رییسه بر خلاف قانون بررسی بودجه را امروز در دستور کار گذاشته است.
وی ادامه داد: چرا بر خلاف قانون ماده 104 آئین نامه داخلی مجلس عمل می کنیم. دستور هفتگی مجلس باید به ترتیب وصول طرح ها و لوایح از کمیسیون ها از سوی هیأت رئیسه مجلس تهیه و پس از چاپ و توزیع در تابلوی محفوظ نسب شود و رعایت این نکات الزامی است.
این نماینده مردم تهران ادامه داد: اما روی جلد نوشته اند گزارش کمیسیون تلفیق درمورد لایحه بودجه سال 93 در حالی که گزارشی وصول نشده است و در ترتیب هفتگی مجلس جایش مشخص نیست وقتی قانون آئین نامه داخلی می گوید رعایت این ترتیب الزامی است چرا رعایت نمی شود در جائی که آئین نامه اعلام می کند هر گزارشی باید 24 ساعت قبل از بررسی و طرح در مجلس بین نمایندگان باید توزیع شود.
توکلی گزارش کمیسیون تلفیق را ناقص خواند و گفت: امروز به ما یک برگه دادند که ارقام را پر کنیم. گزارش ناقصی که بر خلاف قانون تهیه شده و بی موقع در ردیف قرار گرفته است که قابل بررسی نیست.
این نماینده مجلس اظهار داشت: بر خلاف عرف متعارف کسی از دولت در این جلسه حضور نداشته است که از لایحه بودجه دفاع کند.
لاریجانی: بر اساس قانون فرصت بررسی در کمیسیون تلفیق تمام شده بود
در ادامه لاریجانی با بیان اینکه این تذکر را وارد نمی داند گفت: دیروز موضوع گزارش کمیسیون تلفیق را به ما منعکس کردند بنابراین نمی توانیم از آحاد کمیسیون تلفیق امضا بگیریم و همیشه روال این بود که وقتی رئیس کمیسیون گزارش داد ما این را در دستور قرار می دهیم.
وی تصریح کرد: تاریخ رسمی کار کمیسیون تلفیق 9 دی بوده است وکلای ملت 15روز برای رسیدگی وقت داشتند و 23 دی زمانشان به پایان رسید. تقاضا کردند و مهلت جدید خواستند که حداکثر طبق آئین نامه دو هفته می توانیم وقت دهیم.
وی ادامه داد: این دو هفته را وقت دادیم بنابراین دوشنبه 7 بهمن زمان دو هفته ای تمام شد و اگر آقای مصباحی مقدم هم گزارشی نمی دادند طبق آئین نامه ما باید همان لایحه را در دستور کار قرار می دادیم ما آئین نامه را دقیق بررسی کردیم و آقای مصباحی مقدم هم گزارش داده اند و از نظر آئین نامه ای هیچ اشکالی وارد نیست.
وی در خصوص عدم اطلاع توکلی که در تذکرش به آن اشاره کرده بود گفت: حتما آقای توکلی خبر داشتند چون عضو کمیسیون بودجه هستند اما درگزارش آمده است که بودجه سرجمع چقدر تغییر کرده است، تغییرات جزئی مهم نیست و مهم ترین مفاد تبصره ها است که آمده است. این سرجمع بودجه کلان، بودجه عمومی و بودجه شرکت ها است و لذا درمورد کلیات آن می توان صحبت کرد و راهی غیر از این نداریم و به محض اینکه کمیسیون تلفیق گزارش داد باید کارمان را شروع کنیم و تذکری وارد نیست
انتقاد افخمی از تبعیض جریان شبه رانتی در بودجه
پس از پاسخ لاریجانی نوبت به سخنرانی اولین مخالف رسید. شهروز افخمی نماینده مردم ملکان به عنوان مخالف کلیات بودجه به تبعیض موجود در لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: در ماده 180قانون برنامه پنجم توسعه نیز آمده در راستای تحقق اصل 44 قانون اساسی و رسیدن به اهداف چشم انداز توسعه و نیز توزیع عادلانه، رفع تبعیض و ارتقای سطح معیشتی مناطق کمتر توسعه یافته دولت مکلف است در توزیع یارانه به نوعی عمل کند که شاخص برخورداری شهرستانهای در سطح پائین امکانات در بخش های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در پایان برنامه پنج سال حداقل ده درصد به سطح یاد شده افزایش یابد.
این نماینده مجلس ادامه داد: تعداد زیادی از نمایندگان از تبعیض جریان شبه رانتی در بودجه، عدم رعایت شاخص ها و عدم توجه دولت به مناطق کمتر توسعه یافته و به تبع آن عدم توجه به این مناطق در کمیسیون ها اعتراض کرده و در این زمینه مصادقی را عنوان کردند.
وی خطاب به نمایندگان با بیان اینکه امانت مجلس به عهده شما است، خاطرنشان کرد: دوستان ما ایراد می گیرند که امکاناتی که برای یک استان قائل شدند متناسب با اعتباراتی که برای یک شهرستان کوچک قائل شدند نیست .
رئیس سابق کمیسون تلفیق: از بررسی لایحه بودجه جلوگیری کنید
پس از افخمی نوبت به عبداللهی رسید تا به انتقاد از لایجه بودجه بپردازد. رضا عبداللهی عضو کمیسیون تلفیق که ریاست این کمیسیون را در هفت سال گذشته بر عهده داشته است با اعلام تذکری نسبت به بررسی کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس پیش از نهایی شدن گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص این لایحه اعتراض کرد.
عبداللهی دوباره بر تذکر احمدی توکلی تاکید کرد و افزود: در جلسه دیشب اعضای کمیسیون تلفیق تعدادی از نمایندگان پیشنهادات خود را ارایه دادند اما جلسه از نصاب افتاد و تعطیل شد.
عبداللهی تصریح کرد: هنوز نمایندگان در تبصره های الحاقی در حال ارایه پیشنهاد هستند بنابراین گزارش چاپ شده که در صحن علنی در حال بررسی است گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه نیست.
عبداللهی اظهار داشت: هنوز ردیف ها و جداول لایحه بوجه در کمیسیون تلفیق به تصویب نرسیده است، قبل از توزیع گزارش کمیسیون تلفیق باید این گزارش به رای اعضای کمیسیون گذاشته می شد.
عضو کمیسیون تلفیق گفت: شما باید از آقای مصباحی مقدم گزارش بگیرید که اگر گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه نهایی شده دیگر نباید جلسه تلفیق ادامه داشته باشد و اگر نهایی نشده بررسی لایحه بودجه در صحن علنی باید متوقف شود.
لاریجانی: در زمان شما هم این اتفاقات افتاده است
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: مسایل و مشکلاتتان را در کمیسیون تلفیق مطرح و حل کنید. ما در صحن علنی نمی توانیم مشکلات کمیسیون تلفیق را حل کنیم.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گاهی در زمان ریاست شما در کمیسیون تلفیق نیز برخی مواد می ماند و تلفیق مجدداً ارایه می داد شما هم گاهی روزهای آخر بررسی لایحه بودجه در صحن علنی بند یا ماده ای را می آوردید و ما بررسی می کردیم.
وی ادامه داد: در زمان های مختلف وقتی با ضیق وقت روبرو بودیم لایحه بودجه را همزمان در کمیسیون تلفیق و صحن علنی بررسی می کردیم.
سخنگوی کمیسیون تلفیق: رشد اقتصادی کشور با اجرای بودجه 93 به 3 درصد خواهد رسید
در ادامه غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون تلفیق در دفاع از گزارش این کمیسیون گفت: اهداف برنامه پنجم توسعه در لایحه بودجه سال 93 رعایت شده است. بر این اساس کاهش شکاف پس انداز و سرمایه گذاری، قطع وابستگی هزینه های جاری دولت به نفت، کاهش نرخ بیکاری، کاهش ضریب جینی، توسعه و تقویت نظام استاندارد ملی، رشد اقتصادی مد نظر دولت بوده است.
نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی از آثار اقتصادی اجرای لایحه بودجه 93 گفت: با اجرای این لایحه پیش بینی می شود که رشد اقتصادی کشور به 3 درصد افزایش یابد. علاوه بر این رشد سرمایه گذاری سال 93، 2 درصد پیش بینی می شود.
وی ادامه داد: نرخ تورم در سال 93 نیز 21 تا 25 درصد پیش بینی می شود.
مصباحی مقدم: مطابق آئین نامه عمل کردیم و تخلف نشده است.
پس از اعتراضات متعدد نمایندگان به نحوه رسیدگی کلیات بودجه در صحن علنی مجلس، حجت الاسلام مصباحی مقدم رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در واکنش به اعتراضات برخی نمایندگان در تذکر آئین نامه ای گفت: دولت به موقع لایحه را ارائه داد و ما هم به موقع مصوبه کمیسیون تلفیق را تقدیم مجلس کردیم، فرصتی که هیأت رئیسه به کمیسیون تلفیق داده، دو هفته بود و پس از آن یک هفته دیگر هم تمدید کرد و من از آقای ابوترابی فرد خواستم تا این فرصت را تا روز دو شنبه تمدید کند تا بتوانیم موضوع را جمع کنیم.
وی گفت: آنچه مطرح شد که رأی گیری در کمیسیون نسبت به درآمدها و هزینه ها صورت نگرفته است باید بگویم این اتفاق دوشنبه عصر رخ داد .
مصباحی مقدم با تاکید بر اینک در سالهای گذشته وقتی لایحه بودجه به صحن می آمد فاقد اعداد و ارقام صفحه اول بود، بعد متوجه شدیم که این به یک کار فنی نیاز دارد، گفت: امسال برای اولین بار طی سال های اخیر صفحه اول با عدد و رقم خدمت نمایندگان ارائه می شود.
مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: طبق آئین نامه کار کمیسیون تمام نشده است و تا زمانی که رسیدگی به بودجه پایان یافته و از شورای نگهبان برگردد و شورا آن را تأیید کند کار کمیسیون ادامه دارد که در این فرصت ارجاعی از صحن به تلفیق خواهیم داشت از این رو ما مطابق آئین نامه عمل کردیم و تخلف نشده است.
تنظیم بودجه بر اساس واقعیت و شفافیت از ویژگی های مهم بودجه است
پس از توضیحات مصباحی مقدم ایرج ندیمی عضو هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه اظهار داشت: عمده مباحث لایحه بودجه از استحکام بالایی برخوردار است یا با دو سوم آراء رأی آورده و یا اینکه تنفیذ شده، یعنی در بودجه 92 آمده است.
وی با بیان اینکه ما چه انتظاری از بودجه سالیانه و سنواتی که سند مالی دولت است داریم گفت: آیا انتظار داریم همه مباحث و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را حل کنیم؟ اگر چنین انتظاری است مخالفت با آن با لایحه درست است، اما اگر قرار است بودجه از جهت پاسخگویی، اسناد فرا دستی مانند برنامه و سیاست را داشته باشد ما در این راستا خودمان را محدود کردیم.
وی با بیان اینکه دولت و مجلس در بررسی لایحه بودجه هماهنگی های لازم را داشته اند گفت: تمام سعی ما این بود که بودجه را به صورت واقعی تنظیم کنیم و یکی از ویژگی های مهم لایحه بودجه 93 شفافیت آن است.
چرا 70 میلیارد تومان کمک به نهاد ریاست جمهوری قابل بررسی نیست؟
کمال علیپور نماینده مردم قائم شهر و سوادکو سخنران بعدی صحن علنی بود که در مخالفت باکلیات بودجه گفت: متاسفانه در کشور ما سعی شده هر دولتی نشان دهد که همه مسائل کشور حتی ذاتی و نهادی ناشی از عملکرد دولت قبلی است. و این باعث می شود مهم ترین مسائل کشور از رادار مقامات رسمی خارج شود؛ در بودجه امسال نیز برخی مسائل از رادار مقامات و دولت خارج شده است.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه هنوز کار کمیسیون تلفیق تمام نشده است ادامه داد: امروز متوجه شدیم هنور اعداد و ارقام ماده واحده نیامده است که این مسئله اشکال قانونی دارد.
علیپور با انتقاد از اینکه دولت چرا جداولی را به عنوان کمک به اشخاص پیش بینی کرده است، این مسئله از نکات تاریک بودجه است دیوان محاسبات نمی تواند درباره مسئله کمک به اشخاص ورود پیداکند، ادامه داد: 160 مورد در جدول سال گذشته کمک به افراد داشتیم امسال این عدد به 51 نفر رسیده است آیا فقط این 51 مورد باید کمک بگیرند؟ در حالی که شرکت ها و موسساتی هستند که کارهای فرهنگی مهمی انجام می دهند باید به آنها کمک کنیم اما هر سال به موسسه یاس کمک می کنید مگر خون این موسسه از سایر موسسات رنگین تراست؟
علیپور با بیان اینکه دولت کمک یک میلیونی سازمان تامین اجتماعی به نمایندگان را تقبیح کرد، ادامه داد: چگونه است که نهاد ریاست جمهوری 70 میلیارد تومان کمک دریافت می کند که قابل بررسی و ورود هم نسیت یا معاونت امور مجلس ریاست جمهوری 3 و نیم میلیارد تومان ومعاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی ریاست جمهوری 3 میلیارد تومان کمک دریافت می کند اما قابل بررسی نیست.
افزایش 18 درصدی حقوق کارمندان به معنای فقیرتر شدن دهک های پایین
شکر خدا موسوی نماینده مردم اهواز دیگر مخالفی بود که در مجلس نسبت به کلیات بودجه 93 واکنش نشان داد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه تنظیم بودجه انقباضی چه پیامی در عرصه سیاست خارجی و اقتصادی داخل خواهد داشت، گفت: کاهش بودجه دفاعی کشور به چه معنایی است؟ وقتی مقامات رسمی شیطان بزرگ و اسرائیل غاصب پس از توافق ژنو از حمله نظامی به عنوان گزینه محتمل و روی میز سخن می گویند، تا چه میزان با ادعای حفظ استقلال و عزت کشور توسط دولت یازدهم تناسب دارد؟
وی با تاکید بر تورم 25 درصدی، افزایش 18 درصدی حقوق و مزایا برای کارمندان را به معنای فقیرتر شدن دهک های پایین جامعه دانست و افزود: آیا حفظ همین وضع موجود و قدرت خرید در سطح فعلی انتظار زیادی از دولت جدید و مدعی امید بود؟ آیا در برهه سیاسی و حساسی که همه می دانیم دولت جمهوری اسلامی در شرایط ناپایدار تحریم های ظالمانه قرار دارد و مصمم است در عرصه مذاکره و تعامل با دولت های زورگوی غربی حافظ استقلال و عزت ایران اسلامی باشد، ادامه وابستگی 40 درصدی به درآمدهای نفتی یعنی 77 هزار میلیارد تومان با در نظر گرفتن هر بشکه 100 دلار و فروش روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت، خالی کردن دست فرزندان انقلابی ما در فرایند فرسایشی مذاکرات و پیوند زدن سرنوشت اقتصاد کشور با موضوع تحریم ها نیست؟
لایحه 102 هزار میلیارد تومان کسری آشکار دارد
احمد توکلی نماینده تهران نیز در مخالفت با کلیات بودجه از نمایندگان مجلس خواست به منظور برگشت بودجه 93 به کمیسیون تلفیق برای حذف تمام احکام غیربودجه ای، بررسی پیشنهاد جایگزین 40 نماینده یا پیشنهاد های دیگر در باره هدفمند کردن یارانه اها و کاهش کسری بودجه، از همکاران خود در مجلس درخواست کرد تا به کلیات لایحه بودجه 93 رای منفی بدهند.
وی گفت:اگر مجلس بخواهد به وظیفه خویش عمل کند باید در بررسی خویش جهات تورم زا و رکود افزای لایحه را تشخیص و آنها را اصلاح کند و جهات ضدتورمی و ضرر کردن آن را تقویت نماید.
توکلی در بخش دیگریبه بحث هدفمندی اشاره کرد و افزود:آسیب شناسی ظلمی که به بهانه انجام این وظیفه بر مردم رفته است، فرصت دیگری می خواهد. ما در مسیر زیا نباری قرار داریم، هرچه تندتر بدویم از مقصد اولیه دورتر میشویم. باید نخست دولت راهبرد خود را برای کاهش شدت انرژی و بهبود مصرف آن مشخص کند و بر اساس این راهبرد پیشنهاد اصلاح قانون هدفمندی را بیاورد.بعد گام دوم را بردارد. تا آن زمان حداقل تغییراعمال شود تا تبعات رکودی و تورمی کمتری را ببینیم.
وی افزود:با این که دولت و کمیسیون تلفیق این امر را قبول دارند، ولی پیشنهاد دولت درکمیسیون از نظر درآمدی عینا پذیرفته شد. یعنی قبول شد که52 هزار میلیارد تومان از افزایش قیمت حامل های انرژی دررآمد کسب شود. با توجه به جزئیات تبصره که در نامه جداگانه ای با امضای 10 نماینده اقتصادی تقدیم شما می شود، به معنای حداقل دوبرابر شدن قیمت همه حامل هاست. این حد از افزایش تورم تولید کننده را لااقل 10 واحد درصد اضافه بر تورم معمول، بالا میبرد و قیمت مصرف کننده چند واحد درصد بیشتر. یعنی باید منتظر تورمی حدود 40 درصد و رکودی افزون بر وضع فعلی باشیم. این با اهداف خوب دولت و مجلس سازگار است؟ مردم میتوانند تحمل کنند؟
توکلی تاکید کرد:اگرتورم رکودی ناشی از بازار ارز و هدفمندی یارانه ها و آثار مخرب احکام در باره صندوق توسعه ملی، تعارضاتی که روش بودجه ریزی دولت با قانون اساسی، قوانین دائمی، اصول علمی بودجه ریزی و ارزشهای عدالت اداری دارد را به آثار مخرب ناشی از حجم و ترکیب بودجه و کسری آن که بنده شرح دادم بیفزایید، آن وقت هر فرد بیطرفی گزارش مورد بحث را مغایر مصالح مردم با شرافتی می یابد که در خانه یکی دو سه جوان معمولا تحصیلکرده بیکار دارند و دخلشان به خرجشان نمیرسد و پیش جوانان خویش که قادر به ازدواج نیستند شرمنده اند و نیز آن را به زیان کارآفرینانی می یابد که با خون دل هر روز در باتلاق مشکلات تولید گرفتارتر میگردند.(مهر)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد