پول نداریم پس بانوان اعزام نمی شوند

فرصت چند ماهه برای جبران عقبگرد هوگوپوشان

تیم ملی تکواندوی بانوان فقط چند ماه فرصت دارد تا عقبگرد 3 ساله را جبران کند.
کد خبر: ۶۴۰۱۶۰
فرصت چند ماهه برای جبران عقبگرد هوگوپوشان

به نظر می رسد تکواندوی بانوان در چند سال گذشته سیر نزولی را پیش گرفته است، تا حدی که حتی صدای ناظر کمیته ملی المپیک و دیگران کارشناسان نیز درآمد.

ظاهرا اولین قسمتی که قربانی بی سامانی و نبود امکانات در فدراسیون های ورزشی می شود، بخش بانوان است و این امر در رشته تکواندو که بانوان آن در سطح آسیا و حتی جهان حرف برای گفتن داشته اند می تواند نگران کننده باشد.

اردوهای تیم ملی بانوان پس از بازی های کشورهای اسلامی تعطیل شده است، این در حالی است که چند ماهی بیشتر تا آغاز بازی های آسیایی اینچوان کره جنوبی نمانده است.

به هر حال به نظر می رسد کمیته فنی فدراسیون پس از چند ماه به اجماع فکری رسیده است، چرا که بالاخره سرمربی تیم ملی بانوان معرفی شد تا تمرینات از سر گرفته شود.

*آذرمهر نه مداح آری

رقابت مینو مداح و مریم آذرمهر برای کسب سمت سرمربیگری تیم ملی تکواندوی بانوان بر کسی پوشیده نیست، فدراسیون تکواندو سالهای گذشته همواره هدایت تیم ملی بانوان را به این 2 مربی با سابقه سپرده است و ظاهرا هر گاه از عملکرد آنها به هر دلیلی رضایت نداشته، دست به دامن مربیان خارجی شده است. هر چند که تا کنون نیز هیچ مربی خارجی نتوانسته مدت زمان زیادی رضایت کمیته فنی فدراسیون را تامین کند و نهایت پس از دو فصل و اتمام قرارداد راهی خانه خود شده است که آخرین نمونه آن مربی کره ای بود که برای هدایت تیم ملی به منظور کسب سهمیه شرکت در المپیک لندن بود.

با نگاهی به اخبار زمان حضور این مربی شاهد انتشار حاشیه های فراوان حول محور تمرینات تیم ملی بانوان بودیم  که شاید پررنگ ترین آن تنبیه بدنی هوگوپوشان حاضر در اردو از سوی این مربی کره ای بود.

به هر حال عملکرد بانوان در المپیک لندن رضایت بخش نبود و در نهایت مربی کره ای به خانه خود بازگشت.

پس از رفتن مربی کره ای، کمیته فنی مجددا سراغ مربیان داخلی خود رفت و این بار قرعه به نام مریم آذرمهر افتاد و وی هدایت تیم ملی بانوان را با هدف مسابقات قهرمانی جهان در مکزیک بر عهده گرفت.

اما نتایج تکواندوکاران در مکزیک رضایت کمیته فنی را جلب نکرد و فلش به سمت مینو مداح چرخید.

مینو مداح هدایت تیم ملی بانوان در بازی‌های کشورهای اسلامی را بر عهده گرفت و تمامی اردونشینان وی روی سکو رفتند.

 پس از مسابقات کشورهای اسلامی اردوی تیم ملی بانوان تعطیل شد و در نهایت هفته جاری با نظر کمیته فنی فدراسیون برای کسب آمادگی تیم برای شرکت در بازی های آسیایی اینچوان کره جنوبی، مینو مداح به عنوان  سرمربی تیم ملی با فدراسیون قرارداد امضا کرد.
مداح که از سال 2001 تا 2010 به عنوان سرمربی تیم های ملی نوجوانان و مربی تیم های ملی جوانان و بزرگسالان فعالیت کرده است در کارنامه مربیگری خود، 2 مدال نقره و 3 برنز در بازی های آسیایی 2010 گوانگجو،‌ یک مدال طلا و یک برنز در مسابقات آسیایی 2008 چین،‌ حضور در مسابقات کسب سهمیه المپیک منچستر انگلیس به منظور شرکت در رقابتهای المپیک 2008 پکن،‌ دو مدال نقره و برنز در تورنمنت بین المللی چین در سال 2007،‌ یک مدال نقره و 4 برنز در مسابقات بین المللی کره جنوبی نوجوانان در سال 2006،‌ یک مدال برنز در مسابقات آسیایی 2006 تایلند را دارد .

نگاهی به عملکرد تیم بانوان پس از المپیک لندن

غیبت بانوان در منچستر

تیم ملی بانوان ایران غایب اولین دوره مسابقات انتخابی المپیک 2012 برزیل بود.

برای حضور در مسابقات جایزه بزرگ منچستر، طبق روال فدراسیون جهانی تکواندو براساس رنکینگ جهانی تکواندوکاران را در اوزان المپیکی دعوت می کند.

برخلاف رنکینگ مناسب ورزشکاران مرد ایرانی، بانوان در جایگاه خوبی نبودند و شاید همین امر باعث شد که فدراسیون تصمیم بگیرد تیم بانوان را به رقابتهای انتخابی المپیک  در منچستر اعزام نکند.

بانوان اولین قربانی نبود امکانات  
مدتی است که مسابقات جام جهانی تکواندو به صورت تیمی و با دعوت از بهترینهای دنیا برگزار می‌شود، با این حال در پیکارهای جام جهانی 2012 آروبا، این تیم بانوان بودند که قربانی مشکلات مالی فدراسیون شدند و این دوره از رقابت ها را از دست دادند.

هر چند که ضعف فنی نیز به عنوان دلیل عدم اعزام عنوان شد.

با این اتفاق تیم ملی بانوان ایران عملا مجوز حضور در بازیهای هنرهای رزمی جهان که چندی پیش در روسیه برگزار شد را نیز از دست داد.
 

در آن زمان فدراسیون تکواندو وعده مسابقات  "کامبت گیمز" (بازیهای هنرهای رزمی جهان) با جام جهانی 2013 ساحل عاج را به تیم ملی داد.

 
نتیجه عدم اعزام ها در مکزیک روشن شد
 

بالاخره نوبت رقابت های انتخابی المپیک برزیل رسید و تکواندوکاران تیم ملی بانوان ایران در رقابت های جهانی 2013 مکزیک  در همان دور نخست از دور مسابقات حذف شدند به طوری که صدای اصغر رحیمی ناظر رشته‌های رزمی کمیته ملی المپیک و دیگر کارشناسان درآمد به طوری که عملکرد تیم بانوان بسیار نا امید کننده عنوان شد.


المپیک برزیل چه می شود

تکواندوی بانوان که در دو دوره گذشته المپیک در پکن و لندن 2 نماینده داشته، این بار مشخص نیست برای المپیک برزیل چه برنامه ای دارد.
 

این درست که عملکرد و نتایج ضعیف بانوان در مسابقات برون مرزی جهانی و المپیک قابل قبول نیست، اما با توجه به افزایش تعداد سهمیه کشورها در المپیک برزیل راهکار بخش بانوان فدراسیون برای آینده هنوز مشخص نیست.

تیم ملی 4 ماه به حال خود رها شد

بعد از مسابقات مکزیک سرمربی تیم ملی بانوان برای بازیهای کشورهای اسلامی در اندونزی تغییر کرد و همه اعضای تیم ملی در این دوره از مسابقات روی سکو رفتند، اما با بازگشت تکواندوکاران از این بازیها و پایان قرداد سرمربی تیم ملی ، این بخش عملا بدون مربی و برنامه‌ به مدت نزدیک به 4 ماه به حال خود رها شد

فدراسیون با مداح تا اینچوان قرارداد بست

هفته جاری و با عقد قرارداد مجدد با مینو مداح تا بازی های آسیایی اینچوان کره تمرینات تیم ملی بانوان پس از 4 ماه از سر گرفته می شود.

حال باید دید که در این شرایط، انتخاب مداح به منظور کمک به تیم ملی بانوان برای کسب موفقیت در کره جنوبی خواهد بود و آیا وی می تواند در این مدت کم و با امکانات موجود به نتیجه دلخواه برسد و یا وی نیز در نهایت به دلیل عملکرد ضعیف تیم ملی برکنار خواهد شد.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها