طرح تکثیر یوزپلنگ آسیایی در تهران اجرا می‌شود

مدیر پروژه بین‌المللی حفظ یوزپلنگ آسیایی از اجرای طرح تکثیر نسل کوشکی و دلبر توسط کارشناس بین‌المللی خبر داد.
کد خبر: ۶۳۹۸۵۴
طرح تکثیر یوزپلنگ آسیایی در تهران اجرا می‌شود

هومن جوکار در گفت‌وگو با ایسنا در حاشیه بازدید از سایت میاندشت جاجرم با اشاره به اینکه در ایران فقط دو زیستگاه حفاظت شده یوزپلنگ آسیایی در استان‌های خراسان شمالی و سمنان وجود دارد، گفت: در منطقه حفاظت شده میاندشت خراسان شمالی یک قلاده یوزپلنگ نر شش ساله و در استان سمنان یک قلاده یوزپلنگ ماده زندگی می‌کنند که قرار بر این است تا برای انجام تکثیر به استان تهران انتقال داده شوند.

وی با بیان اینکه یوزپلنگ آسیایی یکی از گربه‌سانانی است که طرح تکثیر آن در فضای اسارت به سختی انجام می‌شود، افزود: به همین دلیل برای اجرای این پروژه از یک کارشناس بین‌المللی استفاده خواهد شد.

جوکار با ذکر اینکه طرح تکثیر این گونه حیوانی توسط مشاور به پایان رسیده است، ادامه داد: سازمان مشغول فراهم کردن بودجه لازم برای اجرای این طرح است که امیدواریم اجرای این برنامه در سال 93 آغاز شود و در صورتی‌که انجام آن در سال آینده عملیاتی نشود، دیگر امکان اجرای آن را نخواهیم داشت.

وی در ادامه اظهار کرد: دوربین‌های بکار برده شده موفق به گرفتن تصویر از 50 قلاده یوزپلنگ آسیایی در کشور شده است.

مدیر پروژه بین‌المللی حفظ یوزپلنگ آسیایی اظهار کرد: استان های یزد، سمنان، کرمان و منطقه میاندشت جاجرم در خراسان شمالی به ترتیب دارای بیشترین یوزپلنگ آسیایی هستند.

جوکار با بیان اینکه تعداد یوزپلنگ‌ها در یک منطقه وابسته به زیستگاه آن است ادامه داد: وسعت میدان‌های حضور یوزپلنگ در کشور حدود شش میلیون هکتار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها