چیت چیان: اقدامات اولویت دار برای نجات دریاچه ارومیه تصویب شد

طرح انتقال آب خزر به دشت‌های مرکزی کشور کلید خورد

وزیر نیرو از موافقت مجلس با اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به دشت‌های مرکزی ایران خبر داد.
کد خبر: ۶۳۸۲۶۹

به گزارش مهر، حمید چیت‌چیان دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران دراین باره توضیح داد: این طرح مورد تصویب مجلس قرار گرفته و برای انتقال آب از دریای خزر به دشت‌های مرکزی ردیف بودجه داریم و مطالعات آن آغاز شده است.

وی گفت: حداکثر تا دو ماه آینده طرح نهایی انتقال آب خزر به دشت‌های مرکزی اعلام می‌شود.

وزیر نیرو ادامه داد: ابعاد زیست محیطی این طرح نیز با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست در حال بررسی است و این امکان وجود دارد که گزینه‌های سازگارتری با محیط زیست اجرایی شود.

چیت‌چیان درباره آخرین شرایط احیای دریاچه ارومیه نیز با بیان این‌که کارگروه ویژه‌ای در این خصوص تشکیل و نتایج و تحقیقات خود را از وضع دریاچه ارومیه اعلام کرد، افزود: هم‌اکنون اقدامات اولویت‌دار برای نجات دریاچه ارومیه در دولت به تائید رسیده است.

وی با اعلام این‌که احساس کردیم برای ارتقای فعالیت‌ها و ایجاد هماهنگی‌های بهتر در این فعالیت‌ها که در راس ستاد نجات دریاچه ارومیه شخص معاون اول رئیس‌جمهور باشد و دولت نیز آن را تصویب کرد از انتخاب عیسی کلانتری به عنوان دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد.

این مقام مسئول بااشاره به این‌که برای احیای دریاچه ارومیه دو سناریو وجود دارد، اظهار کرد: برخی مخالف ساختن سد هستند و برخی به شکل افراطی معتقدند به هر قیمتی باید سد ساخته شود، اما این دو دیدگاه از نظر ما افراطی و غلط است. ایران کشوری است که در مدار خشکی قرار دارد، پس اگر بخواهیم سدی ایجاد نکنیم تا آب سرگردان و تلف شود و از آن برای توسعه کشاورزی استفاده نشود غلط است و اقدام به جایی نیست.

چیت‌چیان با تاکید بر این‌که افراط در سدسازی هم می‌تواند موجب نگرانی‌های بیشتر شود، تبیین کرد: آنچه مورد تائید دولت است این که در مورد تمام طرح‌های احداث سد گزارش‌های محیط زیست را مورد توجه قرار دهیم تا اگر به بازبینی و بررسی مجدد نیاز داشته باشد آن را انجام دهیم.

وزیر نیرو در باره افزایش قیمت آب و برق در سال 93 نیز گفت: گزینه‌های مختلفی را در نظر گرفتیم، اما هنوز نهایی نشده است.

وی درباره موضوع آلودگی رودخانه کارون گفت: پساب‌های کشاورزی و صنعتی، ‌تاسیسات آبزی‌پروری و فاضلاب شهری از دلایل آلودگی رودخانه کارون است.وزیر نیرو افزود: در خصوص فاضلاب به‌طور جدی در حال ایجاد شبکه فاضلاب برای شهرهای اطراف کارون هستیم.

چیت‌چیان تصریح کرد: کارون رودخانه ای بزرگ و اثرگذار در اقتصاد،‌محیط زیست و شرایط اقلیمی چند استان است و پاک کردن آن از آلودگی از اولویت‌های دولت محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها