بانک مرکزی درپاسخ به اظهارنظر هفته پیش سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس برای نخستین بار جزئیات کامل بدهی بدهکاران بزرگ شبکه بانکی کشور را اعلام و تعداد این افراد را 173 نفر اعلام کرد.
کد خبر: ۶۳۷۴۸۰

به گزارش خبرنگار ما، مصطفی افضلی فرد پنجشنبه هفته گذشته در جلسه کارگروه اشتغال استان اردبیل اعلام کرده بود که 80 درصد معوقات شبکه بانکی کشور در دست 30نفر است که این امر باید تعیین تکلیف شود، زیرا مردم قادر به دریافت یک وام کوچک پنج میلیون تومانی از بانک‌ها نیستند، اما افرادی با در اختیار داشتن وجوه کلان بانک‌ها تجارت می‌کنند.

در همین حال سایت رسمی بانک مرکزی در پاسخ به این اظهارات، عصر دیروز جزئیات کاملی از میزان بدهی بدهکاران بزرگ بانکی را با ریز اعداد و ارقام منتشر کرد. اعلامی که تاکنون سابقه نداشته است، زیرا معمولا رویه این بوده که بانک مرکزی بسیار کوتاه و درحد اشاره به رقم کلی مطالبات معوق به موضوع بدهکاران بانکی می‌پرداخت و حاضر به ورود به جزئیات موضوع نبود. اما در رویه‌ای که ظاهرا تغییر کرده است دیروز تمامی جزئیات بدهی بدهکاران بزرگ بانکی به‌استثنای اسامی آنان و حقیقی یا حقوقی بودنشان اعلام شد؛ اعلامی که پرده از ارقامی برداشت که در صورت وصول شدن مشکل بزرگی از بانک‌ها و مردم را حل خواهد کرد. با این حال احتمالا به دلیل موانع خاص سیاسی، اقتصادی و فنی و شاید نفوذ این بدهکاران اقدامات صورت گرفته به هرحال به وصول این مطالبات منجر نشده است.این در حالی است که هفته پیش کار وصول مطالبات معوق بانک‌ها از ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به بانک مرکزی منتقل شد و اطلاعات منتشر شده در واقع نخستین اقدام این بانک محسوب می‌شود.

براساس توضیحات بانک مرکزی، این بانک شخصی را بدهکار بزرگ بانکی به حساب می‌آورد که بدهی‌اش بالای 50 میلیارد تومان باشد. بر این اساس هم‌اکنون 173 نفر دارای چنین بدهی‌ای هستند و مجموع بدهی‌شان 22 هزار و 900میلیارد تومان معادل 28.5 درصد کل مطالبات شبکه بانکی کشور را تشکیل می‌دهد. بانک مرکزی در توضیح خود جزئیات بیشتری از این موضوع را به تفکیک اعلام کرده است. بر این اساس، بدهکاران بالای 500 میلیارد ریال 173 نفر و جمعا مبلغ 229.7 هزار میلیارد ریال (معادل گردشده 22 هزار و 900 میلیارد تومان) بوده که 28.5 درصد از کل مطالبات غیرجاری شبکه بانکی را شامل می‎شود.

بانک مرکزی افزود: لازم به توضیح است بعد از محول‌شدن پیگیری مطالبات غیرجاری از ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به بانک مرکزی، کارگروه ویژه‌ای در این بانک تشکیل شده و اقداماتی نیز در جهت تسریع پیگیری‌ها و وصول مطالبات غیرجاری بانک‌ها به عمل ‌آمده است.

این بانک تصریح کرد: در موارد خاص که نیاز به حمایت ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی باشد، مراتب به استحضار اعضای آن خواهد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها