در آستانه اجرای توافق هسته ای ژنو و حضور بازرسان آژانس به کشور برای نظارت بر روند این توافق، روزنامه های کشور واکنش های متفاوتی نسبت به این تصمیم دولت و تیم مذاکره کننده کشور نشان دادند.
کد خبر: ۶۳۷۱۶۴
روزنامه‌های امروز درباره آغاز توافق هسته‌ای چه نوشتند؟

به گزارش جام جم آنلاین برخی از روزنامه های منتقد دولت در تیتر،گزارش و یاداشت های خود توافق نامه هسته ای را عقب نشینی ازمواضع کشور دانستند و در عوض روزنامه های حامی دولت با اشاره به دستاورد ناشی از این توافق به رفع تحریم ها و مزایای تعهدات غرب در قبال ایران پرداخته‌اند.

روزنامه کیهان ، در سرمقاله خود به قلم حسین شریعتمداری نوشت:مسئولان محترم کشورمان در ارزیابی خود از توافقنامه ژنو و یا متن اخیر موسوم به برنامه اقدام مشترک - JPA - از «داده‌ها» کمتر سخن می‌گویند و بیشتر به «گرفته‌ها» اشاره می‌کنند تا آنجا که رئیس‌جمهور محترم در اظهاراتی که- با عرض پوزش- اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد، اعلام می‌کند «توافق ژنو، یعنی تسلیم قدرت‌های بزرگ جهان در مقابل ملت ایران»! اما، وقتی به متن توافقنامه مراجعه می‌شود، آنچه «داده‌ایم» در مقابل آنچه «گرفته‌ایم» نه فقط قابل مقایسه نیست، بلکه بسیار کم‌اهمیت‌تر و ناچیزتر از آن است که با واژه «برد- برد» کمترین تناسبی داشته باشد، چه رسد به این که، توافقنامه یاد شده را «تسلیم قدرت‌های بزرگ جهان در مقابل ملت ایران» بدانیم.

روزنامه وطن امروز نیز صفحه اول خود را به نشانه اعتراض به تصمیمات اخیر به رنگ سیاه و سفید منتشر کرده و توافق اخیر هسته ای در ژنو را آغاز تعطیلی فعالیت های هسته ای کشور دانسته و تیتر خود را« هولوکاست هسته‌ای» انتخاب کرده است.

روزنامه هایی چون رسالت ،جمهوری اسلامی، تهران امروز تنها به اطلاع رسانی در مورد حضور بازرسان در پی توافق ژنو اکتفا کرده اند وبه نقل یک خبر در این زمینه بسنده کرده اند.

روزنامه جوان نیز در صفحه اول خود نوشته است؛ شروع اجرای توافق ژنو؛راستی‌آزمایی «حسن نیت» غرب از امروز آغاز می‌شود.

این روزنامه در گزارش خود یادآور شده است؛ توافق ژنو در شرایطی از امروز اجرایی می‌شود که طرف امریکایی دست کم در یک مقطع بعد از این توافق (24 نوامبر) دامنه تحریم‌های ایران را گسترش داد و سناتور‌های امریکایی نیز به طور روزانه تهدید به تصویب لایحه «ایرانی عاری از سلاح هسته‌ای 2013» می‌کنند، تهدیدی که باراک اوباما گفته از اختیارات ریاست جمهوری خود برای وتوی آن استفاده می‌کند، ولی سناتور‌ها نیز برای عبور از وتوی اوباما، تصویب با اکثریت دو سوم آرا را پیش کشیده‌اند.

روزنامه سیاست روز هم در گزارش خود تیتر زده است؛ توافق‌نامه ژنو امروز اجرایی می‌شود؛عملکردهای ۱+۵ و آژانس زیر ذره‌بین ملت ایران.

این روزنامه نوشته است؛ نکته‌ای که در رفتار ۱+۵ به ویژه آمریکا مشاهده می‌شود مشروط‌سازی توافقات ژنو به عدم اجرای تحریم‌های جدید می‌باشد. هر چند مساله تحریم‌ها امری قابل توجه و از الزامات توافق ژنو است اما نمی‌توان آن را محور تعهدات غرب دانست چرا که خصومت و دشمنی غرب با ایران صرفا در قالب تحریم‌ها نمی‌باشد. هرگونه اقدام علیه امنیت ملی و یکپارچگی ایران اسلامی، استفاده از گروه‌های تروریستی برای ایجاد فضای ناامنی در کشور، فضاسازی رسانه‌ای برای غبار آلود سازی فضای سیاسی و اقتصادی ایران، تحریک کشورهای منطقه برای پروژه ایران هراسی که نمود آن را در ترور دیپلمات ایرانی در یمن و انفجار در مقابل سفارت ایران در لبنان می‌توان مشاهده کرد، تهدید منافع ایران در منطقه، اقدامات خصمانه برای به انزوا کشاندن جهانی ایران از جمله تهدید کشورها به عدم روابط با ایران و ده‌ها سیاست تهدید‌آمیز علیه جمهوری اسلامی از جمله رفتارهایی است که ۱+۵ باید در قبال ایران خودداری نماید. ملت ایران تاکید دارد که غرب نمی‌تواند پشت نقاب عدم تحریم‌های جدید پنهان و به فتنه‌انگیزی مستقیم و یا غیر مستقیم علیه ایران بپردازد.

از سوی دیگر روزنامه های جناح حامی دولت یا همان اصلاح طلبان از جمله آرمان، تیتر اول خود را به«11 سال مذاکره بالاخره به اجرا رسید» اختصاص داده به تحریم های غرب علیه ایران اشاره کرده است، روزنامه ابتکار نیز «اجرای توافق بزرگ کلید خورد» را در صفحه اول خود آورده است.

روزنامه اصلاح طلب شرق در صفحه اول خود با خبری با عنوان «امروز؛ آغاز اجرای توافق ایران و 6 قدرت جهانی» و تیتر «روز واقعه» نوشته است: امروز زمان «وفای به عهد» است؛ شش‌کشور بزرگ جهان از امروز در معرض قضاوت قرار می‌گیرند تا پای عهد و توافقی که با ایران بسته‌اند، بایستند؛ توافقی که ابتدای آذرماه در ژنو منعقد شد، از امروز اجرای آن آغاز می‌شود.

این روزنامه در ادامه مطلب خود نوشته: در ازای محدودیت شش‌ماه فعالیت‌ غنی‌سازی اورانیوم در ایران، چهار‌میلیاردو۲۰۰‌میلیون‌دلار از اموال بلوکه‌شده ایران در هشت قسط آزاد می‌شود، همچنین تحریم صادرات محصولات پتروشیمی و واردات محصولات مربوط به صنعت خودروسازی ایران، طلا و فلزات گرانبها و بعضی تحریم‌های دیگر متوقف می شود.

البته روزنامه شرق ترجیح داده است تیتر اول خود را به دیپلماسی ارکستری وحضورخوانندگان و نوازندگان خارجی در ایران  اختصاص دهد.وهمچنین با انتشار عکسی تاکید کند که طلسم نمایش «ساز» در «رسانه‌ملی» سرانجام در ساعت 8:44 صبح روز شنبه 28دی در برنامه «صبح‌بخیر ایران» درشبکه اول شکسته شده است

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها