گروه‌های موسیقی بانوان در اجراهایی مستقل و اجراهای جشنواره موسیقی فجر روی صحنه خواهند رفت. در همین حال کارشناسان افزایش حضور زنان در عرصه اجراهای صحنه‌ای را اتفاقی نیک برای موسیقی کشور می‌دانند و معتقدند باید جشنواره رقابتی مستقلی هم برای زنان در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۶۳۶۲۳۲
رونق کنسرت بانوان در روزهای سرد

به گزارش جام‌جم، زمستان سرد امسال برای گروه‌های موسیقی بانوان روزهایی گرم و پرشور است و در آن می‌توانند آثار خود را روی صحنه ببرند. برخی از این گروه‌ها در جشنواره موسیقی فجر اجراهایشان را روی صحنه می‌برند و برخی دیگر به صورت مستقل اجرا خواهند داشت البته گروه‌هایی هم هستند که هم در جشنواره اجرا دارند و هم به صورت مستقل.

سیمین غانم و گروهش که سیزدهم دی هم روی صحنه رفته بودند امروز و فردا بیست و ششم و بیست و هفتم دی در تالار وحدت به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

این خواننده مانند همیشه آثار به‌یاد‌ماندنی‌اش مانند «گل گلدون» و «سیب» و «مرد من» را برای مخاطبان خود اجرا می‌کند.

نگار بوبان هم در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه خواهد رفت. او قصد دارد در این اجرا عود بنوازد و به همین دلیل ورود آقایان هم در این اجرا منعی ندارد. بوبان در این کنسرت شش قطعه‌ تکنوازی و یک قطعه‌ دونوازی را همراه سجاد سقایی اجرا خواهد کرد. این کنسرت هم امروز و فردا بیست و ششم و بیست‌و‌هفتم دی ساعت 17 و 30 دقیقه در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود.

گروه «آوای مهربانی» به سرپرستی سهیلا گرامی‌پور هم از دیگر گروه‌هایی است که این روزها روی صحنه خواهد رفت.

این گروه که تاکنون در تهران اجراهای متعددی داشته است، بیست و هشتم دی در بندرعباس روی صحنه می‌رود البته «آوای مهربانی» امسال در بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر هم اجرا خواهد داشت.

همچنین اول بهمن حوروش خلیلی و گروهش در سالن سوره حوزه هنری روی صحنه خواهند رفت. این گروه قصد دارد عواید این اجرا را به یک خیریه برای کمک به کودکان زلزله‌زده اهدا کند.

گروه «ستاره قطبی» قصد دارد اول اسفند امسال در تالار وحدت روی صحنه برود. این گروه که به سرپرستی بهاره ایلچی فعالیت می‌کند، امسال یک اجرای موفق دیگر هم داشته است و در جشنواره موسیقی فجر نیز آثار خود را اجرا می‌کند.

همچنین گروه‌های «دادمهر» به سرپرستی پروین سلطانی، «کرشمه» به سرپرستی شیدا جاهدیان، «آواز ملل» به سرپرستی شهلا میلانی و نسرین ناصحی، «پریشاد» به‌سرپرستی پریچهر خلوتی، «خنیا» به سرپرستی پری ملکی، «مهرنوا» به سرپرستی نازلی بخشایش و «ژیوار» به سرپرستی ژیوار شیخ‌الاسلامی در بخش موسیقی بانوان جشنواره در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌روند.

این موارد همه نشان از جنب و جوش گروه‌های موسیقی بانوان و علاقه آنها به اجرای موسیقی نسبت به سال‌های گذشته دارد.

رضا مهدوی، منتقد و کارشناس موسیقی از جمله افرادی است که نگاه مثبتی به اجراهای بانوان دارد. او در این باره به جام‌جم می‌گوید: من نخستین کسی بودم که پس از انقلاب کنسرت موسیقی بانوان را برگزار کردم. به یاد دارم که این اتفاق در سال 1376 در سینما صحرا و سینما سپیده افتاد. هنرمند ارجمند خانم سیمین غانم در این کنسرت به اجرای موسیقی پرداخت. این کنسرت صبح جمعه برگزار شد و مثل همین حالا خانم‌ها در آن حضور پیدا کردند.

او بیان کرد: برگزاری کنسرت‌های بانوان رشد فرهنگی جامعه و رشد تکنیکی آنها را در پی خواهد داشت.

مهدوی ادامه داد: اگر بانوان فضایی برای اجرا نداشته باشند اطلاعات آنها کلیشه می‌شود و توانایی‌شان در اجرا در برابر توانایی مردها فاصله تکنیکی ایجاد می‌شود. به نظر من نیاز است حتی یک جشنواره مستقل برای موسیقی بانوان طی سال داشته باشیم تا نگاه‌های رقابتی به جشنواره هم در این عرصه فعال شود.

این کارشناس موسیقی اظهار کرد: بهتر است در سیاست‌های فرهنگی کشور جایگاه بهتری برای موسیقی زنان در نظر گرفته شود تا بتوانند براحتی در این عرصه کار کنند و فعالیت‌های این بخش هم با برنامه‌ریزی دقیقی پیش برود.

مهدوی گفت: وقتی زنان یک جامعه در موسیقی پیشرفت کنند فرزندان خوب و هنرمندی را هم تربیت خواهند کرد که گوششان با موسیقی آشناست و می‌توانند آینده موسیقایی خوبی را برای جامعه رقم بزنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها