یک منبع آگاه در وزارت دفاع عراق گفت: بعد از آن که اخباری به گوش رسید مبنی بر این که عربستان دستورات تازه‌ای را به نیروهای سپر دفاع جزیره برای حرکت به سمت مرزهای عراق داده است، نیروهای عراقی نیز حضور خود را در مرزها تقویت کرده‌اند.
کد خبر: ۶۳۵۵۸۱
صف آرایی ارتش عراق و عربستان در مرزهای مشترک

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در حالی که نیروهای عراقی در استان الانبار غرب عراق در حال نبرد با نیروهای القاعده هستند و منابع خبری گزارش می دهند که پیشروی‌های قابل توجهی را در این منطقه داشته اند و توانسته اند بسیاری از اعضای این گروهک تروریستی را به هلاکت برسانند، عربستان سعودی که از روز نخست از برخورد ارتش عراق با دولت اسلامی عراق و شام (به اختصار داعش) در این منطقه ناخرسند بود، اکنون تهدید کرده است که در صورت ادامه این وضعیت نیروهای نظامی خود را تحت عنوان سپر دفاع جزیره وارد خاک عراق خواهد کرد.

بنا به آن چه در منابع خبری عراقی گزارش شده است، امیر سلمان بن سلطان بن عبدالعزیز، معاون وزیر دفاع عربستان تهدید کرده است در صورتی که وضعیت فعلی در الانبار به همین منوال ادامه یابد، نیروهای سپر دفاع جزیره وارد استان الانبار خواهند شد تا بنا به ادعای وی این استان را از دست «صفوی‌های زرتشتی» نجات دهند.

هنوز این خبر در سطح رسانه های رسمی تایید نشده است اما رسانه های عراقی و وبلاگ های عراقی ها به طور گسترده ای این خبر را منتشر کرده اند و می گویند که عربستانی ها قصد دارند همانند بحرین نیروهای سپر دفاع جزیره خود را وارد الانبار کنند تا به اسم دفاع از سنی های این استان در برابر نیروهای عراقی صف آرایی کنند و با آنها بجنگند.

سپر دفاع جزیره، نیروی نظامی ای است که توسط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بحبوحه بحران بحرین به این کشور فرستاده شد، البته بیش از 60 درصد آن را نیروهای نظامی عربستان تشکیل می دهند.

با انتشار این خبر فعالان سیاسی نسبت به تکرار تجربه بحرین در عراق هشدار داده و برخی از آنها نیز خواسته اند تا در دفاع از نیروهای عراقی و طایفه های شیعی ایران نیز واکنش نشان داده و نیروهای بسیج را در خاک عراق مستقر کند.

پایگاه‌های خبری العرفان و الحدث نیوز با انتشار خبری درباره اظهارات معاون وزیر دفاع عراق آورده‌اند که وی به صراحت گفته است "در صورتی که وضعیت بخواهد به همین منوال در الانبار ادامه یابد نیروهای سپر دفاع جزیره وارد این استان خواهند شد تا این منطقه را از دست "صفوی های زرتشتی" نجات دهند.

عربستان مدعی است که ایران در عراق فعالیت نظامی دارد و از نیروهای نظامی ارتش عراق حمایت میدانی می کند و باید برای دفاع از منافع خود در عراق اقداماتی انجام دهد.

در همین رابطه رسانه های عراقی مدعی اند که مقام های ارشد ایرانی به وزارت دفاع عربستان هشدار داده‌اند.

این در حالی است که منابع عراقی می گویند عربستان در عراق به صورت غیر علنی به حمایت از القاعده و دولت اسلامی عراق و شام برخاسته و به آن برنامه ای برای حمله به اماکن مقدس عراق به ویژه کربلا و نجف داده است.

هفته گذشته وزارت دفاع عراق اعلام کرد که تونل طولانی ای را در زیر زمین نجف اشرف کشف کرده که به زیر بارگاه ملکوتی امیر المومنین حضرت علی (ع) می رسیده که القاعده قصد داشته با انباشت آن از مواد منفجره اقدام به انهدام این مکان مقدس کند.

به اعتقاد بسیاری از ناظران سیاسی عراقی بحران به وجود آمده در الانبار در حقیقت ساخته و پرداخته عربستان با هماهنگی با برخی طایفه های سنی الانبار و برخی نمایندگان سنی پارلمان عراق نظیر احمد العلوانی است تا پای عراق نیز به جنگ طایفه ای موجود در منطقه کشیده شود تا به این ترتیب جایگاه نوری مالکی، نخست وزیر شیعی عراق که از نخستین روز آغاز به کارش به عنوان نخست وزیر عراق عربستانی ها از او دل خوشی نداشته اند، تضعیف شده و حکومت شیعی در عراق سقوط کند.

روزنامه «البینه» نوشت که نیروهای نظامی عربستانی و عراقی در مرزهای دو کشور تحرکات خود را افزایش داده‌اند و اقدام به استقرار ادوات جنگی در مرزها کرده‌اند. پیش از این وزارت دفاع عراق اعلام کرده بود، احمد العلوانی، نماینده سنی پارلمان عراق از استان الانبار که نقشی به سزا در تحریک تظاهرات کنندگان استان الانبار علیه نوری مالکی دارد و در پی درگیری مسلحانه با نیروهای ارتش عراق بازداشت شده است، در تماس دائم با بندر بن سلطان، رئیس سازمان امنیت عربستان بوده به گونه‌ای که در گوشی تلفن او اس ام اس هایی از بندر دیده شده که به او دستوراتی برای تشدید بحران در استان الانبار داده بود.

در همین رابطه وبسایت روزنامه البینه نوشت که نیروهای نظامی عربستانی و عراقی در مرزهای دو کشور تحرکات خود را افزایش داده‌اند و اقدام به استقرار ادوات جنگی در مرزها کرده‌اند.

یک منبع آگاه در وزارت دفاع عراق در این باره گفت که بعد از آن که اخباری به گوش رسید مبنی بر این که عربستان دستورات تازه‌ای را به نیروهای سپر دفاع جزیره برای حرکت به سمت مرزهای عراق داده است، نیروهای عراقی نیز حضور خود را در مرزها تقویت کرده‌اند.

ژنرال مزهر العزاوی، فرمانده عملیات الرافدین در این باره گفت: «فرماندهی عملیات الرافدین دستور به گسترش و استقرار ادوات نظامی از جمله توپ و تانک در طول نوار مرزی عراق با عربستان داده که شامل بیابان های الناصریه و السماوه می شود و بیم آن می رود که در هر لحظه عملیات مسلحانه‌ای از این مناطق صورت بگیرد.»

وی تأکید کرد، هدف از این کار تأمین امنیت زیرساخت های حیاتی و استراتژیک و نهادهای دولتی از جمله چاه ها، تأسیسات و پالایشگاه های نفتی است و ما دستور به استقرار یک هنگ نظامی نیز در اطراف چاه های نفتی در استان ذی قار داده‌ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۲
سیدداود
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
۰
۰
باید ایران به یاری شیعیان عراق برود
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
۰
۰
عربستان هیچ غلطی نمی تواند بكند جنون به مغز خاندان ال سعود رسیده و گور خود را می كنند
بیژن
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
۰
۰













مانبایدشیعیان را درعراق وكل جهان تنها بگذاریم بلكه دفاع از اماكن متبركه وظیفه دینی وملی ماست

مرگ بر وهابیت وال سعود

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
۰
۰
آل سعود سرانجام گور خود را مثل صدام به دست دوستان خود میكند
petter
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
۰
۰
ایران اگر نظاره گر این تهدیدات عربستان بماند و به دولت نوری المالكی كمك اطلاعاتی و لجستیكی نكند بازنده خواهد بود .
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
۰
۰
گناه مالكی دوستی با ایران و ارادت به اهل بیت(ع) است .
سرباز ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
۰
۰
اصلا به ما ربطی ندارد . باید از تنش دوری كنیم . كسی به ایران حمله نكرده كه مجبور به جنگ باشیم
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
۰
۰
هیچ ارتباطی به ما نداره ایران به هیچ وجه ممكن نباید وارد جنگ با كشور های اطرف شود یادمان باشد كه اثار جنگ هنوز تمام نشده
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
۰
۰
حمله عربستان به عراق قطعا شوخی است و من مطمئن هستم عربستان هرگز جرات حمله به عراق را ندارد. فقط یك لاف سیاسی است نه بیشتر
محسن
Kazakhstan
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
۰
۰
آقای به اصطلاح سرباز ایران این حرفت آدمو بیشتر یاد سلطان حسین میندازه لطفا كمی عمیق تر فكر كن.
احسان جعفر قلی خانلو
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
۰
۰
عراق كشوری است كه جنگ را ازموده ازمودن ازموده خطاست
مجید رضایی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
۰
۰
عربستان دیگه خیلی پر رو شده دیكه وقتشه ایران به اون یه درس حسابی بده

نیازمندی ها