پارلمان اروپا جاسوسی آمریکا و انگلیس را محکوم کرد

پارلمان اروپا اقدامات آمریکا و انگلیس در جاسوسی از اروپا را بشدت محکوم کرد و خواستار توقف آن شد.
کد خبر: ۶۳۴۲۰۱

به گزارش فارس، کمیته آزادی‌های شهروندی(در پارلمان اروپا) که جاسوسی از شهروندان اروپایی را بررسی می‌کند، اقدامات آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) و همتای انگلیسی‌اش (GCHQ) را غیرقانونی دانست. این کمیته همچنین اعلام کرد سازمان‌های جاسوسی با چنین اقداماتی اعتماد بین کشورها و هم‌پیمانانشان را خدشه‌دار کرده‌اند و این اقدامات گسترده و ساختاری باید هر چه زودتر پایان یابد.

این در حالی است که همین کمیته روز پنجشنبه از ادوارد اسنودن دعوت کرد تا در جریان تحقیقات این نهاد در باره اقدامات جاسوسی آمریکا از طریق ویدئو کنفرانس به ایراد شهادت بپردازد.

گزارش شده که این کمیته با 36 رای موافق در مقابل دو رای مخالف و یک رای ممتنع با تقاضا از ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار امنیتی سابق آژانس امنیت ملی آمریکا برای ایراد شهادت در این پارلمان موافقت کرده است.

هنوز تاریخی به این منظور تعیین نشده و مشخص نیست آیا اسنودن با این کار موافق است یا خیر. هدف از تحقیقات قانونگذاران پارلمان اروپا تدوین توصیه‌هایی برای سیاستگذاری بهتر به منظور حفاظت بیشتر از حریم خصوصی شهروندان اروپا و بهبود امنیت فناوری اطلاعات در اتحادیه اروپاست.

دریک تحول دیگر روز گذشته رسانه‌های آمریکایی به نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کردند: ادوارد اسنودن حدود یک میلیون و 700 هزار سند محرمانه مربوط به عملیات اطلاعاتی نیروهای مسلح این کشور را سرقت کرده است.

براساس یک گزارش محرمانه وزارت دفاع آمریکا که بخشی از جزئیات آن از سوی مایک راجرز و داچ راپرسبرگر دو نفر از اعضای کنگره آمریکا به رسانه‌ها اعلام شده است، بیشتر اسنادی که اسنودن به سرقت برده حاوی اطلاعاتی درباره عملیات مختلف نیروهای زمینی، هوایی و دریایی ارتش آمریکاست.

راجرز در بیانیه‌ای مشترک با راپرسبرگر گفت: اقدامات اسنودن احتمالا برای سربازان ما در میدان جنگ تبعات مرگبار خواهد داشت. روپر اسپرجر نیز افزود: اسنودن به تروریست‌ها نسخه‌ای از راهکارهای کشور ما را داده است که اکنون ما از بابت ‌آن تاوان پرداخت می‌کنیم.

وی اظهار کرد: ما اکنون می‌بینیم تروریست‌ها به دلیل افشای اطلاعات شیوه‌های خود را تغییر می‌دهند. به گفته او گزارش نشان می‌دهد که آسیب‌ها به کشور و شهروندان ما ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر، نمایندگان کنگره آمریکا تاکید کردند بسیاری از اسناد دزدیده شده از سوی اسنودن شامل اطلاعات حیاتی مربوط به عملیات ارتش بوده است و می‌تواند در صورت افتادن به دست دشمنان آمریکا آسیب‌های جبران‌ناپذیری را وارد کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها