میزان زایمان قبل از ۱۸ سالگی در شهر‌ها ۴ درصد و در روستا‌ها ۸ درصد بوده و درصد زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله که در سال ۵۵ ازدواج کردند، ۷۹/۹ درصد بود که در سال ۹۰ به ۴۷ درصد کاهش یافته است. این بیانگر کاهش سن ازدواج در کشور بوده و طبق رفتار باروری زنان ایرانی در ۵۵ سال اخیر تعداد کودکانی که هر زن به دنیا می‌آورد از ۷ به ۱/۷ کاهش یافته است.
کد خبر: ۶۳۳۹۳۷

به گزارش جام جم سرا، استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ششمین کنگره بهداشت باروری و ناباروری گفت: هر زن ایرانی در سال ۵۵ حدود ۷ فرزند به دنیا می‌آورد که امروز به ۱/۷ کاهش یافته البته همزمان باید ۳۰ درصد جوانان ازدواج نکرده را به ازدواج تشویق کنیم. سلامت و بهداشت باروری مانند سلامت کامل جسم، روان و اجتماعی است که بعد معنوی نیز به آن اضافه شده است.
حسین ملک افضلی با بیان شاخص‌های توسعه سلامت زنان در کشور در سال ۸۹ افزود: درصد زنان بارداری که در دوران باروری حداقل ۶ بار توسط افراد دوره‌دیده مراقبت شده‌اند، در شهر ۹۱ درصد و در روستا ۸۵ درصد بوده‌ است. همچنین زنانی که زایمان خود را در یک مرکز دولتی یا خصوصی انجام داده‌اند در شهر‌ها ۹۷ و در روستا‌ها ۹۳ درصد است.

یک استاد دانشگاه: به دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی و آمار پائین ازدواج، فقط ۱/۴ کودک به دنیا آورده می‌شود. باید ۳۰ درصد افرادی که ازدواج نمی‌کنند را تشویق به ازدواج کرد، چرا که خطر در راه است و در ۳۰ سال آینده همین تعداد کودک به دنیا نخواهد آمد.

به نقل از خبرآنلاین، وی افزود: ۴۹ درصد زنان در شهر‌ها زایمان طبیعی داشته‌اند و ۶۴ درصد زنان در روستا به این روش زایمان کرده‌اند. زنانی که حداقل یک بار مراقبت پس از زایمان داشته‌اند، در شهر‌ها ۷۳ درصد و در روستا ۷۵ درصد بوده است. همچنین درصد زنانی که هنگام زایمان از کمک افراد دوره دیده برخوردار بوده‌اند، در شهر ۹۸ و در روستا۹۳ درصد بوده‌اند. طبق این گزارش زنان بارداری که سواد خواندن و نوشتن داشته‌اند در شهر‌ها ۹۶ و در روستا‌ها ۸۸ درصد بوده است و همچنین مردانی که سواد خواندن و نوشتن داشتند در شهر ۹۶ و در روستا ۹۲ درصد بوده است. میانگین سن اولین ازدواج زنان در سال ۵۵ برابر با ۱۹/۷ سالگی در کل کشور بوده که در سال ۹۰ به ۲۳/۴ سالگی رسیده است.

ملک افضلی همچنین گفت: زمانی سیاست‌های کشور برای کنترل موالید شکل گرفت و امروز این سیاست پسندیده نیست. چرا که تا ۳۲ سال آینده جمعیت کشور ۹۹ میلیون نفر می‌رسد اما ۱۷ درصد جمعیت سالمند و ۶ درصد را فقط کودکان تشکیل می‌دهند. آمار‌ها نشان می‌دهد ۸۰ درصد زایمان‌های کشور در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ ساله است، بنابراین الگوی باروری نشان می‌دهد که رفتار باروری در سن مطلوب اتفاق افتاده و آموزه‌های باروری مؤثر بوده است. اما به دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی و آمار پائین ازدواج، فقط ۱/۴ کودک به دنیا آورده می‌شود. باید ۳۰ درصد افرادی که ازدواج نمی‌کنند را تشویق به ازدواج کرد، چرا که خطر در راه است و در ۳۰ سال آینده همین تعداد کودک به دنیا نخواهد آمد.
ملک افضلی گفت‌ در سال ۹۰ از ۱۲ میلیون زن ۲۰ تا ۳۵ سال، ۷۰ درصد آن‌ها ازدواج کرده‌اند، بنابراین ۸۰ درصد موالید به این گروه تعلق دارد و اگر دوران باروری را برای هر فرد ۱۰ سال در نظر بگیریم، هر فرد ۱/۴ درصد کودک به دنیا می‌آورد.

پانزده میلیون ایرانی در انتظار ازدواج هستند

مشاور دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت گفت: ۱۵ میلیون نفر در معرض ازدواج با تأخیر ازدواج مواجه شده‌اند. ۳ میلیون زوج ایرانی نابارور هستند و طی دو سال گذشته میزان ازدواج‌ها کمتر شده و آمار طلاق افزایش یافته است.
محمد اسلامی در ششمین کنگره بهداشت باروری و ناباروری که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: ‌ نرخ کلی باروری در سال ۶۳ برابر با ۶/۸ درصد و تا سال ۷۲ این شیب تند ادامه یافت و اکنون متوسط نرخ باروری به کمتر ۲ رسیده است.

مشاور وزرات بهداشت: ۳ میلیون زوج ایرانی نابارور هستند؛ طی دو سال گذشته میزان ازدواج‌ها کمتر شده، و آمار طلاق هم افزایش یافته است

به طور متوسط تولد فرزند در خانواده‌ها طی یک دوره ۵ ساله کاهش یافته است و این درحالی است که ۱۵ میلیون نفر در معرض ازدواج وجود دارد که با تأخیر ازدواج مواجه شده که این نرخ را دیر‌تر می‌کند. اسلامی گفت: در این شرایط مداخله‌ای برای تشویق ازدواج این افراد نداریم و روند افزایشی میانگین سن ازدواج طی سال‌های ۷۵ تا ۹۰ فقط یک سال بوده است و اکنون این میزان نیز سرعت کمتری به خود گرفته است.
مشاور دفتر سلامت، جمعیت و خانواده وزارت بهداشت تصریح کرد: طی دو سال گذشته میزان ازدواج‌ها کمتر شده است و پیش‌بینی می‌شود که امسال نیز رقم ازدواج کمتر هم شود. طبق شاخص طلاق گزارش‌ها نشان می‌دهد بیشترین طلاق‌ها در ۵ سال اول زندگی رخ داده و این سال‌هایی است که انتظار باروری را صفر کرده است.
وی با اشاره به اینکه ۳ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد، گفت: بخشی از آن‌ها دچار ناباروری اولیه هستند یعنی اصلاً فرزند ندارند و بخشی ناباروری ثانویه یعنی یک یا دو فرزند دارند، اما برای تولید فرزند دیگر دچار مشکلاتی هستند.
وی گفت: میانگین فاصله بین تولد فرزندان در سال ۸۸، از ابتدای ازدواج ۳/۵ سال تا تولد اولین فرزند فاصله گذاشته شده و بین فرزند اول و دوم ۵/۵ سال گزارش شده، درحالی که تأکید مراقبت‌های بهداشتی بیش از ۵ سال نیست.
باید فاصله فرزندآوری کم شود چرا که سلامت زنان در معرض آسیب قرار می‌گیرد و طبق آخرین آمار وزارت بهداشت حدود ۱۵۰۰ مادر در ۵ سال گذشته مراقبت باروری را نداشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها