سال‌ها پیش بود که شما جبر و مثلثات، علوم و ریاضی، ادبیات و سایر درس‌های مدرسه را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشتید. اما حالا نوبت فرزندتان است که هر روز با یک کوله‌پشتی پر از مشق شب و تکالیف مدرسه به خانه بر گردد و در بعضی از موارد نیاز به کمک و راهنمائی شما داشته باشد.
کد خبر: ۶۳۱۲۳۸

اگرچه زمانی خودتان دانش‌آموز بوده و تمام این دروس را یاد گرفته‌اید ولی اکنون شرایط تغییر کرده و مفاهیم درس‌ها نیز سخت‌تر و پیچیده‌تر از گذشته به نظر می‌رسد. مطالب و موضوعات جدیدی به سیستم آموزشی وارد شده و روش‌های آموزش نیز بکلی تغییر کرده و گاهی واقعا والدین در مقابل فرزند دانش‌آموز خود از نظر اطلاعات کم می‌آورند. اگر فکر کردن در این مورد شما را عصبی و نگران می‌کند و با ما هم‌عقیده‌اید مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تظاهر به دانستن نکنید

اگر فرزند دانش‌آموزتان سوالی از شما پرسید و یا در یکی از درس‌ها ضعف داشت و خواست او را راهنمائی کنید در صورتی که قادر به پاسخگوئی نیستید لطفا تظاهر به دانستن جواب نکرده و با دادن جواب‌های نادرست او را بیش از پیش گیج نکنید. از این‌که بخواهید با مطالعه سریع درس، آن را فورا یاد گرفته و با معلومات گذشته‌تان تلفیق و پاسخی گمراه‌کننده به او بدهید پرهیزکنید.

در این گونه موارد با پیش‌بینی این روزها، از قبل با معلم مدرسه فرزندتان از طریق ایمیل، تلفن و یا پیام کوتاه در تماس باشید و از او کمک و راهنمائی بخواهید. همچنین از او بخواهید کتاب‌ها و منابعی را در این زمینه به شما معرفی کند تا در صورت نیاز به آنها مراجعه کنید. به عنوان مثال کتاب‌هائی وجود دارد که راهنمای والدین برای یادگیری دروسی مثل ریاضی است و شما با مراجعه به آن براحتی درس مربوطه را یاد گرفته و به فرزند خود منتقل می‌کنید. روش‌های تدریس با گذشته بکلی تغییر کرده و والدین نیازمندند که خود را با روش‌های نوین تطبیق داده تا ذهن فرزند دانش‌آموزش خود را از مطالبی که معلم در کلاس درس برایش توضیح داده منحرف نکنند.

از تکنولوژی‌های پیشرفته استفاده کنید

امروزه با وجود کامپیوتر و دسترسی آسان به اینترنت، پیداکردن هرگونه اطلاعات در مورد موضوعات مختلف درسی براحتی امکان‌پذیر است. والدینی که به کامپیوتر و اینترنت دسترسی دارند، به سرعت و سهولت می‌توانند از طریق آن درس مورد نظر را جستجو کرده و مطالعه کنند. با یک جستجوی ساده و در مدتی کوتاه می‌توانید مفاهیم دروس را به صورت آکادمیک و نظری بیاموزید و به کودکتان یاد بدهید. همچنین در این سایت‌ها می‌توانید عضوشده و با معلمان و اولیای دیگر نظرات خود را به اشتراک بگذارید و از تجربیات یکدیگر نیز بهرمند شوید. گاهی نیز مراکز آموزشی کلاس‌هایی برای آموزش دروس پایه‌ای به والدین برگزار می‌کند که می‌توانید از آنها نیز استفاده کنید.

هنگام راهنمایی فرزندتان کار دیگری انجام ندهید

اگر درحال تهیه غذا برای افراد خانواده هستید، یا به گل و گیاه منزلتان رسیدگی می‌کنید، به تماشای تلویزیون مشغولید و یا در حال انجام هر کاردیگری هستید سعی نکنید در این شرایط به سوال فرزند خود پاسخ داده و یا به او آموزش بدهید. برای همراهی کردن او همه کارهای خود را کنار گذاشته و تمام حواس خود را معطوف درس او کنید. بدانید که در یک محیط درهم و برهم وآشفته نه تنها کمکی به فرزندتان نمی‌کنید بلکه شرایط موجود باعث بوجود آمدن مشاجره و کشمکش بین شما و فرزندتان نیز خواهد شد. هنگام کارکردن با او سعی کنید دچار استرس و عصبانیت نشوید زیرا این مساله موجب ترس و واهمه‌اش می‌شود و یادگیری او مختل خواهد شد. حتی اگر به سوالات شما پاسخ اشتباه می‌دهد خونسردی خود را حفظ کنید. به یاد داشته باشید همیشه به او آموزش دهید ولی هرگز جواب سوال را مستقیما به او ندهید بلکه با طرح سوالات کوچک و گام به گام او را به پاسخ نزدیک کرده تا جواب درست را خود پیدا کند. با رسیدن به جواب او را حتما تشویق کنید.

در دوره راهنمائی و متوسطه که دروس سخت تر و بیشتر است و تعداد معلمان زیادتر است، نیاز دانش‌آموزان به کمک درسی نیز بیشتر از قبل احساس می‌شود لذا والدین باید در رفع نقاط ضعف درسی آنها کوشا باشند.

اگر با تمام این شرایط بازهم قادر به کمک و راهنمائی فرزند خود نیستید یا وقت کافی ندارید حتما برای بکار گیری یک معلم خوب وقت و سرمایه بگذارید.

parents.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها