مهجور در داخل، عزیز در خارج

زبان مشترک پوتین و پلنگ ایرانی

مرگ دهمین پلنگ ایرانی

دهمین ماه از سال با مرگ دهمین پلنگ ایرانی و زخمی و مصدوم شدن پلنگ دیگری همراه شد که اولی قربانی یک تصادف جاده‌ای در محور گچساران ـ دیل در استان کهگیلویه و بویراحمد شد و دومی با دو گلوله ساچمه‌ای در استان‌لرستان‌زخمی شد.
کد خبر: ۶۳۰۲۰۶
مرگ دهمین پلنگ ایرانی

در حالی که حدود دو هفته بیشتر از تصادف و برخورد یک دستگاه پژو پارس با یک قلاده پلنگ در جاده الشتر ـ خرم‌آباد لرستان و تلف شدن این ماده پلنگ نمی‌گذرد، از کهگیلویه هم خبر می‌رسد در کوه دیل از توابع شهرستان گچساران و در محور جاده روستایی دیل، یک دستگاه پژو 206 با سه پلنگ برخورد می‌کند که به مجروح و سپس تلف شدن یکی از این سه پلنگ می‌انجامد. رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران با بیان این‌که عبور این سه پلنگ از مسیر جاده بیانگر این است که کوه دیل یکی از زیستگاه‌های پلنگ است، یادآور می‌شود: راننده خودروی یاد شده پس از این حادثه برای کمک به پلنگ مجروح، محیط‌بانان منطقه حفاظت شده دیل را مطلع کرد که متعاقب این امر دامپزشک به محل حادثه اعزام و پلنگ مصدوم برای تیمار به محیط‌بانی روستای دیل گچساران انتقال و سپس به اداره محیط زیست دو گنبدان منتقل شد.

عبدال دیانتی با بیان این‌که تلاش برای نجات این ماده پلنگ بی‌نتیجه ماند، در گفت‌و‌گو با مهر افزود: با وجود اعزام پزشک برای مداوای این ماده پلنگ مصدوم و بهبود نسبی حال وی عصر پنجشنبه گذشته این پلنگ جوان تسلیم‌مرگ‌شد.

مدیر دیدبان محیط زیست و حیات وحش ایران نیز با اشاره به این‌که این توله پلنگ پس از تصادف به دلیل خونریزی داخلی جان داده است، گفت: زمانی که یک پلنگ ماده به همراه دو توله‌اش در حال عبور از جاده فوق در محدوده دشتک بودند، یکی از توله‌ها با یک خودروی پژو ۲۰۶ برخورد کرده و آسیب شدید می‌بیند.

کیوان هوشمند افزود: توله پلنگ بلافاصله تحت معاینه و درمان اولیه قرار گرفته و شرایط عمومی نسبتا مناسبی پیدا می‌کند، به نحوی که شروع به غرش کرده و حالت تهاجمی از خود نشان می‌دهد و حتی تصمیم گرفته می‌شود پس از تاریک شدن هوا و خلوت شدن منطقه توله پلنگ در ارتفاعات محل برخورد با خودرو رهاسازی شود که در نهایت تصمیم مسئولان تغییر کرده و برای درمان به تهران منتقل می‌شود که در راه انتقال به یاسوج و به دلیل خونریزی داخلی تلف می‌شود.

جمشید عبدی‌پور، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه وبویراحمد نیز در این باره می‌گوید: کوه دیل یکی از مناطق حفاظت شده و درعین حال زیستگاه پلنگ است و برخورد با خودرو یکی از عوامل تهدیدکننده سلامت حیات وحش در این منطقه به شمار می‌آید.

منطقه حفاظت شده کوه دیل با وسعت ده هزار و 374 هکتار در 20 کیلومتری شهر دو گنبدان مرکز شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. این منطقه از آب و هوای معتدل کوهستانی برخوردار است و علاوه بر پوشش گیاهی مناسب دارای گونه‌های جانوری از جمله بز و پازن، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سمور سنگی، گرگ، خرگوش، گراز، کبک، تیهو، جغد و بحری است.

پلنگ زخمی به تهران منتقل شد

بخت اما با پلنگ زخمی شده در استان لرستان تاکنون یار بوده و این پلنگ که توسط نیروهای حفاظت محیط زیست استان زنده‌گیری و تحت مداوای اولیه قرار گرفته است، هم اکنون به تهران منتقل شده تا اقدامات درمانی تکمیلی روی وی انجام شود.

نزدیک‌های ظهر پنجشنبه گذشته گزارش یکی از دوستداران طبیعت از منطقه سپیددشت خرم‌آباد مبنی بر مشاهده یک پلنگ زخمی در منطقه، تیم‌های اداره محیط زیست شهرستان خرم‌آباد را راهی منطقه می‌کند تا خود را به پلنگ زخمی برسانند و از داغدار شدن دوباره طبیعت لرستان جلوگیری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان این‌که پس از اعزام تیم اولیه اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان، تیم‌های پشتیبانی متشکل از نیروهای اداره کل محیط زیست لرستان، اداره کل دامپزشکی و تیم‌های امدادی آتش‌نشانی خرم‌آباد نیز راهی منطقه شدند، به جام‌جم گفت: این گروه توانست طی عملیات چند ساعته در حاشیه رودخانه سزار، پلنگ زخمی را که خود را در سوراخی در حاشیه رودخانه پنهان کرده بود، برای مداوا زنده‌گیری کند که اقدامات اولیه برای احیا و نجات پلنگ از پنجشبه شب گذشته آغاز شد و تا ظهر دیروز ادامه داشت و با بهبود نسبی حال پلنگ، برای درمان کامل به تهران منتقل شد.

به گفته وی با این حال، جاده‌های غیر ایمن که استاندارد زیست‌محیطی ندارند، خطری بالقوه برای حیات این جانور به شمار می‌رود، زیرا در ساخت این جاده‌ها تنها نکته مورد توجه کارشناسان، پایین آوردن هزینه ساخت بوده و هیچ توجهی به رعایت نکات زیست محیطی نشده است.

بازگیر تاکید می‌کند: از سوی دیگر وجود سلاح در دست افراد بی‌صلاحیت خطر دیگری است که این گونه را تهدید می‌کند و در حالی که طبق ماده 191 قانون باید تعداد مجوزهای صادره برای اسلحه‌های شکاری متناسب با تعداد گونه‌های حیات وحش باشد این تناسب رعایت نشده و اکنون شکارچیان زیادی که بیشتر آنها آگاهی و صلاحیت لازم را ندارند در طبیعت به جان گونه‌های ارزشمند افتاده‌اند که در هر دو مورد ساخت جاده و صدور مجوز شکار مسئولان باید بازنگری اساسی‌داشته‌باشند.

فاطمه مرادزاده / گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
كارمندیان
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
۰
۰
با این كه حیوون خطرناكیه ولی باید خیلی مراقبش بود ...
تیمور پلنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
۰
۰
باعث تاسف ...
قدیمی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
۰
۰
واقعا متاسفم برای دیدگاه مردم نسبت به حیات وحش ایران

نیازمندی ها