رئیس سازمان ثبت احوال کشور:

نرخ فوت و طلاق یکسان می شود

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: طی 30 سال آینده به نقطه صفر می رسیم یعنی نرخ فوت و طلاق یکسان می شود و سپس با کاهش نرخ جمعیت و سقوط آن مواجه خواهیم شد بر همین اساس سیاست های جمعیتی باید اصلاح شوند.
کد خبر: ۶۲۹۱۱۵
نرخ فوت و طلاق یکسان می شود

محمد ناظمی اردکانی در همایش روز ثبت احوال که سه شنبه در وزارت کشور برگزار شد، گفت: سازمان ثبت احوال تولید آمار و اطلاعات جمعیتی را در برنامه ریزی های کشور و سیاست گذاری‌ها در سطح کلان بر عهده دارد و طی سال های اخیر از فرایند سنتی اجرایی به نوین سازی رسیده است. برای تحقق این هدف چهار راهبرد اساسی بر عهده ثبت احوال گذاشته شده که مهمترین آنها ثبت وقایع حیاتی در مهلت قانونی 10 تا 15 روز است که طی این مهلت آمار وقایع چهار گانه به صورت آنلاین و لحظه ای انجام می شود و در هر نقطه ای از کشور که اتفاق بیفتد در تهران قابل شناسایی و رویت است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه 40 هزار ثبت یار، ثبت وقایع حیاتی را برعهده دارند، افزود: ثبت ولادت بیش از 97 درصد و ثبت فوت نیز بیش از 95.5 درصد در مهلت قانونی انجام می شود که امیدواریم به زودی این درصدها به 99 و 100 افزایش پیدا کند.

وی از صدور شناسنامه مکانیزه طی دو سال اخیر خبر داد و افزود: با کاربردی شدن پایگاه اطلاعات جمعیت کشور در حال حاضر بیش از 100 دستگاه اجرایی به صورت برخط به سامانه استعلام الکترونیکی این پایگاه متصل هستند و عملیات اجرایی آنها از جمله تشخیص هویت افراد بدون نیاز به مدارک کاغذی و تنها از طریق شماره ملی انجام می شود.همچنین توسعه دسترسی دستگاه های اجرایی به پایگاه اطلاعات جمعیت به منظور تسهیل در ارائه خدمات در حال افزایش است به طوری که 32هزار نقطه ارائه خدمت در بانک ها، دفاتر ثبت اسناد، نیروی انتظامی، اداره گذرنامه و... از طریق دستگاه های اجرایی به این پایگاه متصل هستند.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: به زودی کارت هوشمند ملی جایگزین کارت ملی می شود که امیدواریم از 22 بهمن ماه صدور کارت ملی قدیمی را متوقف و کارت هوشمند را جایگزین آن نماییم که البته این موضوع نیازمند تجهیزات اولیه است که امیدواریم محقق شود.

ناظمی اردکانی تاکید کرد: در حال حاضر 30 درصد از شهرستانها تجهیزات اولیه برای صدور کارت هوشمند ملی را دارند و تا 22 بهمن امیدواریم تمامی شهرستانها مجهز به این تجهیزات شوند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال دفاتر سازمان ثبت اسناد به پایگاه اطلاعات جمعیتی ما متصل شده اند، افزود: تمامی اسناد این سازمان به طور آنلاین در ثبت احوال مشاهده می شود و دیگر نیازی به ارسال آنها وجود ندارد.

ناظمی اردکانی همچنین به تسهیل، سرعت و دقت در ارائه خدمات سازمان اشاره کرد و گفت: سازمان ثبت احوال در طول سال میلیونها نفر مراجعه کننده دارد و یکی از پرمراجعه کننده ترین سازمانها است و در این خصوص آرشیو اسناد سجلی افراد از اقداماتی بوده که انجام شده به طوری که تاکنون تمامی اسناد الکترونیکی ثبت شده اند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر 270 دفتر پیشخوان دولت الکترونیک ثبت احوال در سراسر کشور فعالیت می کنند، اظهار کرد:همچنین با همکاری دستگاه قضایی، قضازدایی در سازمان انجام شده است به طوری که دهها هزار پرونده ای که در دستگاه قضایی داشتیم هم اکنون مرتفع شده اند.

به گفته رئیس سازمان ثبت احوال، در حال حاضر نرخ ولادت 18 در هزار، نرخ ازدواج 12 در هزار و همچنین نرخ طلاق دو در هزار است که در برخی موارد با میانگین جهانی کشورهای مختلف همخوانی ندارد و نیاز است که در این خصوص اقدامات ویژه ای انجام دهد به طوری که نرخ باروری به 1.7 درصد سقوط کرده و امروزه بیشتر خانواده های ایرانی تک فرزندی هستند.

طی 30 سال آینده نرخ فوت و طلاق یکسان می شود

وی افزود: با این روند، طی 30 سال آینده به نقطه صفر می رسیم یعنی نرخ فوت و طلاق یکسان می شود و سپس با کاهش نرخ جمعیت و سقوط آن مواجه خواهیم شد بر همین اساس سیاست های جمعیتی باید اصلاح شوند و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری اصلاح این سیاستها در دست انجام است که البته سازمان ثبت احوال نیز اقدامی در این خصوص انجام داده است.

ناظمی اردکانی اظهار کرد: متاسفانه برخی اسامی از فرهنگ غرب و ماهواره ها به کشور ما القا می شوند که این اسامی کم نیست و باید صاحبنظران و اندیشمندان هشدارهای لازم را به خانواده ها بدهند اما در مجموع نام محمد (ص) و القاب آن با هشت میلیون فراوانی و فاطمه (س) با 12 میلیون فراوانی به ثبت رسیده است که این موضوع نقطه قوتی است.

رئیس سازمان ثبت احوال در مورد قانون الزام اختصاص شماره ملی و کدپستی برای تمامی اتباع ایرانی گفت: این قانون مصوب سال 76 است و دارندگان کارت شناسایی را مکلف کرده تا در صورت تغییر محل سکونت یا کار خود به سازمان ثبت احوال این تغییر را اطلاع دهند و سامانه تغییر ثبت نشانی در سازمان ثبت احوال ایجاد شده است تا شهروندان در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به، به روز رسانی کدپستی و نشانی خود اقدام کنند و این گونه آمار مهاجرت و جابه جایی جمعیتی جمع آوری خواهد شد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
۰
۰
لطفا اول شرایط را فراهم كنید بعد مردم را تشویق به زاد و ولد بیشتر. با این اوضاع فرهنگی اقتصادی و سیاسی چطور انتظار دارید جوانها صاحب فرزند شوند. در مخارج خودشان هم مانده اند. از آینده خودشان هم مطمئن نیستند چرا باید فرزندانمان را در جامعه ای به دنیا بیاوریم كه تضاد در آن بسیار است. یك خانم 33 ساله هستم. 2 سال است ازدواج كرده ام هردو شغله هستم اما هزینه زندگی خودمان را هم نمی توانیم تامین كنیم. چطور صاحب فرزند شویم؟ سنمان هم كه دارد بالا می رود. چه كسی باید پاسخگو باشد؟

نیازمندی ها