حکم مدیر شبکه «افق» ابلاغ شد

پخش روزانه 2 ساعت برنامه از شبکه «افق»

درخواست ضرغامی از رسانه‌ها: روح امید را در میان مردم زنده نگه دارید

رییس سازمان صداوسیما در سی و چهارمین همایش «افق رسانه» رسانه‌های کشور را به برخورد حرفه‌ای با شایعات دلسرد‌کننده در جامعه دعوت کرد.
کد خبر: ۶۲۸۳۷۶
درخواست ضرغامی از رسانه‌ها: روح امید را در میان مردم زنده نگه دارید

ضرغامی: رسانه ملی، امید را در میان مردم زنده نگه می‌دارد

 

سی و چهارمین نشست افق رسانه با موضوع امید و با حضور برنامه‌سازان و مدیران سراسر کشور در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

 

/Media/Image/1392/09/30/635232516109441540.jpg

 

به گزارش تولید و اطلاع‌رسانی حوزه ریاست، در این نشست رئیس رسانه ملی با اشاره به سرمایه‌گذاری وسیع استکبار برای ناامیدکردن مردم از انقلاب اسلامی گفت: رسانه‌ها باید با بیان واقعیات و مبارزه با شایعات روح امید را در میان مردم زنده نگه دارند.

ضرغامی، موضوعاتی از قبیل آگاهی، رفاه، کار، خانواده، شادی، سلامت، قناعت، کارآمدی، معنویت، مهدویت و سرمایه اجتماعی را از عوامل مؤثر ایجاد امید در مردم دانست و بر ضرورت برنامه‌سازی هنرمندانه و باورپذیر بر اساس این عوامل تأکید کرد.

رئیس سازمان صداوسیما، سیاه‌نمایی را از راهبردهای دشمن دانست و گفت: نقد منصفانه و سازنده، نباید بهانه‌ای برای تخریب و زیرپا گذاشتن خدمات ارزنده دستگاه‌های نظام شود. مدیران رسانه ملی باید در برنامه‌های خود به این راهبرد اساسی توجه کامل داشته و فضای کشور را همچنان پرنشاط و امیدوار نگه دارند.

ضرغامی با اشاره به سخنان بسیار مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:‌ آنچه که امروز ملت ایران را در دنیا سربلند و ممتاز کرده است؛ برخورداری از فرهنگ اسلامی و پافشاری بر حفظ ارزش‌ها و باورهای دینی است و سردمداران استکبار با قطع صدا و تصویر شبکه‌های جمهوری اسلامی روی 27 ماهواره جهانی؛ تلاش پرهزینه و بی‌حاصلی را برای جلوگیری از نفوذ و تأثیرگذاری فرهنگ انسان‌ساز انقلاب اسلامی در میان مردم جهان انجام می‌دهند. وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی رسانه ملی برای پخش گزارش‌های صد روزه اعضای هیات دولت بی‌سابقه بود.

روابط عمومی دستگاه‌ها می‌توانند با تولید مستندهای آگاهی‌بخش گفت‌وگوهای وزرا را تقویت کنند. ضرغامی افزود: پوشش گسترده و اطلاع‌رسانی وسیع و مستمر درخصوص مذاکرات هسته‌ای با هدف تقویت هیات دیپلماتیک جمهوری اسلامی است.

رئیس سازمان صداوسیما با ذکر این نکته که انعکاس اظهارات مقامات آمریکایی که در جهت تضعیف توافق‌نامه سخن می‌گویند، نیز ضروری است، یادآور شد: هراس استکبار و رسانه‌های آنان مربوط به تاثیرگذاری انقلاب اسلامی در سطح جهانی است. با سیاست هوشمندانه رهبری معظم، بهانه‌گیری‌های بی‌حاصل آنان در موضوع هسته‌ای؛ خنثی‌ خواهد شد. رئیس رسانه ملی افزود: در صورت تأمین اعتبارات لازم از سوی دولت؛ شبکه‌های موضوعی جدیدی که مورد نیاز و اقبال جامعه است، راه‌اندازی خواهد شد.

صداوسیما یکی از بنیان‌های فکر انقلاب است

به گزارش واحد مرکزی خبر، مخبردزفولی در سی و چهارمین همایش افق رسانه در جمع معاونان، مدیران و برنامه‌سازان رسانه ملی ضمن تسلیت سالگرد شهادت آیت‌الله دکتر مفتح، به نامگذاری این روز به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: تحول مراکز آموزشی جزو اصلی موارد تأکیدی امام راحل بود.

وی با بیان این‌که فضای دانشگاه‌ها قبل از انقلاب فضای کسب دانش نبود، افزود: بعد از انقلاب ما در دانشگاه‌ها فراز و فرودهایی داشته‌ایم؛ اما در مجموع، فضای حاصله قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست. وی در ادامه با بیان سخنانی از امام(ره) و رهبرمعظم انقلاب اسلامی درباره فرهنگ و جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: انقلاب فرهنگی، به این پرسش پاسخ داد که چه خاصیتی دارد که ما اسناد راهبردی چون نقشه جامع علمی کشور داشته باشیم؟

مخبردزفولی با بیان این‌که در حوزه علم در دهه 60 هیچ زیرساخت علمی در کشور وجود نداشت، گفت: در دهه 70 بازسازی منابع انسانی شکل گرفت و بعد از آن جریان نهضت نرم‌افزاری به زبان آمد و چند سال بعد از آن نقشه جامع علمی کشور مطرح شد. وی گفت: امروز آن چیزی که برای تحول علمی، فناوری و نهادینه شدن آن برای آرمان‌های انقلاب نیاز بود، در قالب سند جامع علمی تهیه شده و حالا حرف از اجرای آن است. مخبردزفولی افزود: براساس این سند امروز می‌دانیم برای تحول علمی و رسیدن به قله‌ها همپای جهان چه باید بکنیم.

وی تاکید کرد: اقبال دیگر کشورها (به‌طور رسمی و غیررسمی) بویژه کشور‌های جهان اسلام و درخواست آنها برای ترجمه اسناد راهبردی فرهنگی ما بسیار خوب بوده است.

مخبردزفولی به سند مهندسی فرهنگی کشور اشاره کرد و با بیان این‌که جامعه اسلامی نسبت به انتقال پیام‌های دینی فرهنگی، خود را مسئول می‌داند گفت: در تهیه نقشه مهندسی فرهنگی 300 هزار استاد و فرهیخته حوزه و دانشگاه مشارکت داشتند.

وی، ویژگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور را عملی، احساسی و ملموس و نه فقط ذهنی برشمرد و افزود: امروز این نقشه با کار علمی و تحقیقاتی بسیار زیاد، تدوین شده و گام بعدی اجرایی کردن آن است.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان این‌که سند جامع آموزش و پرورش در مدت هشت سال تلاش و نیز سند قرآنی به پایان رسیده است، گفت: امروز توسعه فرهنگ قرآنی میثاق مشترک جریان قرآنی کشور شده و برای سال آینده باید محوری‌ترین سرمایه‌گذاری‌های ما در موضوع قرآن با محوریت صدا و سیما اتفاق بیفتد.

مخبردزفولی افزود: اثرگذاری صدا و سیما در حوزه فرهنگی قابل مقایسه با دیگر رسانه‌ها نیست و اگر موثر نبود تا این حد در معرض مواجه چه در داخل و چه در خارج قرار نمی‌گرفت.

وی گفت: صدا و سیما می‌تواند در سطح کشور و حتی بین‌الملل در تمام حوزه‌ها بویژه فرهنگ بسیار اثرگذار واقع شود؛ چرا که صدا و سیما از بنیان‌های فکری انقلاب اسلامی است.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از مدیران و برنامه‌سازان رسانه ملی خواست بیش از گذشته به مقوله فرهنگی در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی اهتمام داشته باشند.

مخبردزفولی به موضوع مهم جمعیت در کشور اشاره کرد و اظهار کرد: در سال 1365 نرخ باروری بیش از شش فرزند بود و براساس مطالعات انجام شده باید سال 90 به چهار می‌رسید؛ اما در سال 71 به این عدد رسیدیم در حالی که نرخ باروری سال 90 به زیر دو رسید.

وی با بیان این‌که به تعبیر برخی دانشمندان ما سقوط آزاد جمعیتی پیدا کرده‌ایم، گفت: اگر نرخ باروری به زیر حد جانشینی (هر پدر و مادر صاحب دو فرزند) برسد کشور بتدریج مقطوع النسل و دچار انقراض می‌شود.

مخبردزفولی افزود: اگر ما امروز به این نقطه رسیده ایم نه تنها در حوزه فرهنگی باعث نگرانی شدید است، بلکه برای امنیت ملی نیز توجه به جمعیت یک موضوع راهبردی است که غفلت از آن صدمات جبران‌ناپذیری را در این حوزه گریبانگیر ما خواهد کرد.

وی با بیان این‌که همه کشورها مساله کاهش نرخ باروری را داشته‌اند، اما با سیاست‌های تشویقی در صدد جبران آن برآمده‌اند، گفت: از دهه 1330 به این طرف روی مساله جمعیت ما کار کرده‌اند و به دلایل گوناگون به این نتیجه رسیده‌اند که باید جمعیت ایران را کنترل کرد و این جزو راهبردهای جریان‌های خارجی بوده است.

مخبردزفولی افزود: براساس سناریوهای جهانی در بهترین شرایط جمعیت ما به 109 میلیون نفر خواهد رسید در حالی که جمعیت آمریکا دست‌کم دو برابر می‌شود.

وی گفت: با توجه به این‌که نرخ سالمندی در کشور 30 درصد است، بنابراین ما در همه سناریوها بالای خط بحران هستیم. دبیرشورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره جمعیت نیز از همه برنامه سازان رسانه ملی درخواست کرد که به این نیاز کشور با فرهنگسازی همراه با عقلانیت توجه کنند.

مخبردزفولی تصریح کرد: ما کاری را که باید به عنوان یک نهاد سیاست‌گذار می‌کردیم و آن توجه دادن مسئولان بود، در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی کرده‌ایم و از این پس مسئولان باید اسناد راهبردی را عملیاتی کنند.

مشوق‌های مادی و معنوی در لایحه افزایش جمعیت

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در لایحه افزایش جمعیت مشوق‌های مادی و معنوی برای فرزندآوری در نظر گرفته شده است. مخبردزفولی افزود: این لایحه هم‌اکنون در مجلس است که با تعاملی که با نمایندگان خواهیم داشت تا پایان سال به تصویب خواهد رسید و پس از تائید شورای نگهبان از سال آینده اجرایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: کارهای محتوایی انجام گرفته است و فقط منتظر تصویب مجلس برای اجرا هستیم. دزفولی درباره مشوق‌های مادی و معنوی در نظر گرفته شده در این لایحه گفت: در لایحه متناسب با موضوعات مختلف جامعه و مخاطبان گوناگون سازوکارهای حمایتی آموزشی و پرداختی تدوین شده است. وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه اقدامات برای حمایت از خانم‌های خانه‌دار و دانشجویان متاهل علاقه‌مند به فرزند به‌عنوان تضمین لازم و پشتیبان وجود دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بر همین اساس برخی اختلاف نظر دستگاه‌ها درباره افزایش مرخصی زایمان از شش به 9 ماه پایان خواهد یافت، چرا که درصورت تصویب مجلس شکل قانونی پیدا خواهد کرد.

 

 

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها