رییس سابق کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

اروند به بزرگترین کانال فاضلاب خاورمیانه تبدیل شده است/ سد سازی افغانستان تنش آبی را بیشتر می‌کند

معاون سازمان حفاظت محیط زیست از آغاز فرآیند تهیه برنامه مدیریت جامع حوضه آبخیز تالاب‌های بین‌المللی هامون خبر داد و گفت: میزان آب ورودی از رودخانه هیرمند از افغانستان کاهش یافته و شرایط احیای آن دشوار شده است.
کد خبر: ۶۲۷۴۵۶
شرایط دشوار احیای تالاب هامون

به گزارش فارس، احمدعلی کیخا، معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در جریان بازدید از تالاب‌های بین‌‌المللی هامون، با بیان اینکه در حال حاضر آبی در پهنه‌های تالابی وجود ندارد، گفت: علاوه بر این که میزان آب ورودی از رودخانه هیرمند از افغانستان کاهش یافته و آب ورودی چرخه مناسبی هم در طول سال ندارد، برخی نابسامانی‌ها هم باعث تشدید عامل کم آبی و خشکیدگی هامون‌ها شده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: توالی اکولوژیکی در بستر تالاب در حال روی دادن است و گونه‌های درختچه‌ای نظیر گز جایگزین گونه‌های بن در آب مثل نی می‌شوند.

وی ادامه داد: به دلیل خشکیدگی، بستر منشاء ایجاد گرد و خاک شده و در زمان وزش بادهای موسوم به 120 روزه، گرد و خاک عظیمی از بستر تالاب بلند شده و شهر زابل و سایر شهرهای اطراف را در بر می‌گیرد. به دلیل خالی شدن بستر دخالت‌های انسانی در آن تشدید یافته و شرایط احیاء آن را دشوار می‌‌کند.

بنابر این گزارش، اولویت‌های کاری تعیین شده در این جلسه تشکیل کارگروه تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب­های هامون با همکاری طرح حفاظت از تالاب­های ایران،‌ تأمین حق آبه تالاب از چاه نیمه­‌ها به میزان 60 میلیون متر مکعب و افزایش مقدار آن در آینده، تکمیل هر چه سریعتر پروژه مرتبط با احیاء بخش­هایی از تالاب‌ در اطراف کوه خواجه، تعیین اقدامات اولویت دار احیایی برای جذب صحیح منابع اعتباری آتی و تکمیل و گردآوری مطالعات پایه تالاب‌ها و به روزسانی آنها بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها