حدود 17 ماه پیش وقتی هلند به پیروزی بزرگ 6بر صفر مقابل اسکاتلند دست یافت ، سراسر کشور هلند را تب نارنجی فرا گرفت.
کد خبر: ۶۲۵۳۹
از آن زمان ، آینده برای نارنجی ها درخشان به نظر رسید و انتظارها این شد که دوران طلایی تازه فوتبال هلند آغاز می شود؛ اما بیش از یک سال است مربی تازه ای بر سر کار آمده و ترکیب تازه ای از بازیکنان را شکل داده است.
از 18بازیکنی که مقابل اسکاتلند در زمین یا روی نیمکت بودند، فقط 6نفر به رومانی سفر کردند که تنها 3نفر از آنها فرصت بازی یافتند. اما همین تیم جدید 3امتیاز باارزش در خانه حریف به دست آورد.
مدل فان باستن در بخارست دردسر زیادی نکشید. سیاست فان باستن (نابغه بی نظیر دنیای بازیگری در فوتبال) دست یافتن به بهترین تیم در عوض بهترین بازیکنان بود.
با ترکیب تازه ای که تیم ملی هلند دارد، چنین به نظر می رسد که پایان دوران ملی کلارنس سیدورف و پاتریک ویه را از راه رسیده است.
این 2 بازیکن معروف پس از پایان رقابت های جام ملت های اروپا به تیم ملی راه پیدا نکردند. حتی ادگار داویدز که پاییز گذشته مدتی کوتاه کاپیتان تیم ملی بود خارج از تیم قرار گرفت ؛ البته اگر این بازیکن بتواند دوباره در ترکیب 11 مرد اصلی تیم میلان قرار گیرد، ممکن است دوباره مورد توجه فان باستن واقع شود و پیراهن نارنجی را بپوشد.
در سفر تیم هلند به رومانی از جمع قدیمی ها، حضور فیلیپ کوکو محسوس بود که اتفاقا خوب هم بازی کرد و همان اوایل مسابقه گل اول هلند را زد. فان باستن که تابستان گذشته هدایت تیم ملی را به عهده گرفت برنامه های تازه و بلندپروازانه ای را آغاز کرده است.
او به تیمش چهره تهاجمی بخشید و از بازیکنان تازه ای سود جست که بسیاری از آنها چندان شناخته شده نبودند. بازیکنانی چون بولاروز و ماتیسن مقابل نیروی تهاجمی رومانی خوب مقاومت کردند. پشت سر آنها ادوین فان درسار باتجربه درون دروازه قرار داشت که عامل مهمی برای اعتماد به نفس مدافعان هلند بود.
هلند روی نیمکت ، بازیکنان آماده و با انگیزه ای داشت که یکی از آنها رایان بابل بود. بابل وقتی به بازی وارد شد، بارها خط دفاعی رومانی را آزار داد و بالاخره در فاصله 5دقیقه به پایان بازی گل دوم تیمش را زد و مقابل رومانی کوه بلندی را قرار داد که قله اش جام جهانی 2006است و رومانیایی ها فهمیدند حالا دیگر صعود به این قله واقعا دشوار است.
4 روز پس از آن مسابقه ، هلند ارمنستان را هم از سر راه برداشت. گل زودهنگام رومئو کاستلن هلند را پیش انداخت و سپس نوبت به فان نیستلروی که گل دوم تیمش را بزند.

تازه واردهای ناشناس
هر زمان که فان باستن قصد اعلام اسامی بازیکنانش برای یکی از بازیهای هلند را دارد، همه منتظرند مشخص شود چه افراد تازه ای را به تیم دعوت کرده و روی نام کدام بازیکنان سرشناس خط کشیده است.
برای مردم و حتی کارشناسان چیزی مشخص نیست. وقتی او اسامی را اعلام می کند، برخی کارش را دیوانه وار توصیف می کنند؛ اما سرمربی جوان و بلندپرواز هلند به راه خود می رود.
با همین کار، تیمش نیمی از راه صعود بسیار دشوار به جام جهانی را طی کرده و بخت بلندی برای رسیدن به آلمان 2006دارد. هنوز خیلی ها درباره بازیکنان جدیدی که به تیم ملی دعوت شده اند انتقاد می کنند و بر این باورند که آنها در حد و اندازه های بازی کردن در سطح بین المللی نیستند. آیان رایان بابل و ماتیسن یا مادورو می توانند در سطح جام جهانی خود را نشان دهند؛
فان باستن به کار این بازیکنان اعتقاد دارد. تا یک ماه و نیم پیش ، کمتر کسی مادورو را می شناخت. تنها کسانی که با ذخیره های تیم آژاکس آشنا بودند، می دانستند چنین بازیکنی در این تیم عضویت دارد. او گاهی به عنوان بازیکن ذخیره وارد بازی می شد.
در بازی آژاکس مقابل اوسر در مرحله سوم جام یوفا وقتی آژاکس 2بر یک عقب بود، رونالد کومان تصمیم به یک تعویض گرفت.
دقیقه 86 بازی بود که داور چهارم همراه مادورو به کنار زمین آمد تا این بازیکن 20 ساله جانشین اوبودیا شود. قصد کومان آرام کردن بازی و کمی گذراندن وقت بود، چون تیم آژاکس بازی رفت را در خانه اش با حساب یک بر صفر برده بود و با همین شکست یک 2در خانه حریف صعود می کرد؛ اما در آن لحظه ها که مادورو قصد وارد شدن به بازی را داشت ، اوسر به گل سوم خود رسید و به این ترتیب شرایط کاملا دگرگون شد و تیم فرانسوی صعود کرد و آژاکس حذف شد.
روز پس از آن مسابقه بود که رونالد کومان تصمیم به استعفا گرفت. 3 روز پس از آن مادورو برای نخستین بار در جمع 11 نفر اصلی آژاکس وارد بازی شد. حالا مربی تیم رود کرول بود که به این جوان اعتماد کرد. جالب این که مادورو اولین گل تیمش را به تیم مقابل که روداجی سی کرکراد بود، زد.
این بازی را رود فان نیستلروی در شهر منچستر از طریق تلویزیون تماشا می کرد. او حالت نیمه خوابی داشت. در این باره می گوید: در حالت نیمه خواب بودم که دیدم مادورو پاسی زیبا به روسالس داده که دفاع تیم رودا را شکافت.
گفتم او کیست؛ فکر کردم شاید یک برزیلی باشد که به عضویت آژاکس درآمده است ، چون اسمش شبیه برزیلی ها بود. از خود پرسیدم: آژاکس کی با این بازیکن برزیلی قرارداد امضا کرده که من نمی دانم. نه تنها اسمش مثل برزیلی ها بود بلکه مثل آنها بازی می کرد.
در بازی بعدی مقابل ان.ئی.سی ، مادورو تنها گل مسابقه را زد. 2 هفته پس از این بازی ، او به تیم ملی هلند دعوت شد تا کنار رودفان نیستلروی قرار گیرد.
مادورو در سومین بازی خانگی اش با مربیگری داند بلیند (سومین مربی اش طی یک ماه) آژاکس سنگین ترین شکست خانگی تاریخ حرفه ای خود را تجربه کرد و مقابل دی .اس .دی آیندهوون 4گل خورد و گلی نزد.
اما آن شکست سبب نشد که اعتماد فان باستن به مادورو کم شود؛ بنابراین او را در ترکیب 18بازیکن تیمش مقابل رومانی قرار داد و به این ترتیب مادورو روی نیمکت هلند در شهر بخارست نشست.
این بازیکن که فقط 274 دقیقه در سطح بالای فوتبال باشگاهی بازی کرده بود، به تیم ملی راه یافت و با مصدومیت مارک فان بومل به میدان رفت و اولین بازی ملی را تجربه کرد. اما چگونه شد که فان باستن او را به تیم ملی دعوت کرد.
نکته این است که سر مربی تیم ملی هلند، پارسال مربی تیم ذخیره های آژاکس بود و از قابلیت های مادورو خوب آگاهی داشت. رونالدو کومان با این که در خط میانی تیمش مشکل داشت به مادورو توجه نکرد. در حالی که مادورو ویژگی های مشابه فرانک ریکارد را دارد که در تیم ملی هافبکی تهاجمی بود و در کارهای تدافعی نیز موفق کار می کرد.


ماجرای میردینک و ماکای
فان باستن علاوه بر مادورو بازیکنان تازه دیگری را به تیم ملی دعوت کرده که اسامی برخی از آنها را آوردیم. دعوت مارتین میودنیک به تیم ملی هم از کارهای خاص او بود. این بازیکن عضو تیم آلکمار، 28 سال دارد و پیش از این مربیان تیم ملی به او توجهی نمی کردند.
او بالاخره بخت بازی دو تیم ملی را پیدا کرد. اما در یک جلسه تمرینی از ناحیه زانو بشدت مصدوم شد و نتوانست تیمش را در سفر به رومانی همراهی کند. به گفته پزشکان او تا فصل پاییز قادر به بازگشت به میدان نخواهد بود. کارهای فان باستن همچنان عجیب به نظر می رسند.
یکی از این کارهای عجیب عدم دعوت روی ماکای به تیم ملی برای سفر به رومانی بود. گویا فان باستن به اشتباه فکر کرده بود که او مصدوم است. وقتی موضوع را از خود او پرسیدند، گفت : تصورم این بود که ماکای مصدوم است.
اگر می دانستم مصدومیت ندارد، حتی او را به بخارست می بردم. به هر حال هر چند مارکو فان باستن در دوران کوتاه بازیگری خود، دستش از قهرمانی جام جهانی کوتاه ماند ولی همچنان او دارای بالاترین تعداد افتخارات در جهان فوتبال به شمار می آید و درصدد است تنها افتخار به دست نیاورده دوران بازیگری اش را در عرصه مربیگری کسب کند.
هلند در شرایطی به این مربی سپرده شد که با بدترین قرعه کشی برای راهیابی به جام جهانی مواجه شده بود و با توجه به درخشش و قدرت نمایی خیره کننده 2تیم شرق اروپایی جمهوری چک و رومانی ، شانس چندان زیادی برای نارنجی پوشان متصور نبود ؛ اما حرکات غیرقابل پیش بینی فان باستن در هدایت تیم ملی جوان شده هلند، همگان را در حیرت وافر فروبرده است.
او با تمهیدات خاص خود هر دو حریف بزرگ و دوباره قدرت گرفته اش (رومانی و جمهوری چک) را با حساب 2بر صفر شکست داد و از هم اکنون برای حضوری قوی و موفق در جام جهانی 2006آلمان برنامه ریزی می کند.
هلند و فان باستن خاطرات خوش فراوانی از کشور آلمان دارند چرا که در سال 1988تنها عنوان قهرمانی نارنجی پوشان به لطف بازیها و گلهای بی نظیر مارکو فان باستن در این کشور همسایه شان رقم خورد.
هر چند هنوز تیمی بجز آلمان میزبان ، جواز حضور در جام جهانی آتی را به دست نیاورده است اما خبرگان جهان فوتبال ، بالاترین شانس را برای قهرمانی برزیل کارلوس آلبرتو پریرا و هلند مارکو فان باستن قائلند.
تیمهایی چون فرانسه ، آرژانتین ، ایتالیا، انگلیس و اسپانیا در ظاهر هیچ کم و کسری از برزیل و هلند ندارند و به همراه آلمان میزبان از دیگر مدعیان فتح جام جهانی آتی محسوب می شوند اما کارشناسان ، امتیاز ویژه برزیل و هلند را برخورداری از نبوغ خاص مربیان این دو تیم می دانند.

جهانگیر چراتی
ساکرنت / 31 مارس 2005
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها