بهنوش. الف هستم. از سنندج تماس می‌گیرم و 38 سال دارم. مدتی بود دچار تب و لرز می‌شدم. این تب به‌حدی بود که زندگی‌ام را مختل می‌کرد. وقتی تب می‌کردم، خیس عرق می‌شدم. به متخصص‌های متعددی مراجعه کردم.
کد خبر: ۶۲۵۱۹۳

 تشخیص بیشتر آنها این بود که دچار سرماخوردگی یا آنفلوآنزا شده‌ام. به‌همین دلیل هم درمان این نوع بیماری‌ها برایم انجام می‌شد. تب برای دوره‌ای کاهش می‌یافت، اما تمام نمی‌شد. بعد از این عوارض، بتدریج کمر درد آمد و بعد هم شدید شد. به توصیه یکی از دوستانم به متخصص ارتوپد مراجعه کردم، اما تشخیص دادند مشکل من دلیل دیگری غیر از مشکل آسیب به استخوان‌های کمر است. آنجا بود که توصیه کردند به متخصص عفونی مراجعه کنم. به متخصص عفونی مراجعه کردم. پس از ارائه شرح حالم، به بیماری تب مالت مشکوک شدند و انجام آزمایش‌های مختلف برای شناسایی قطعی بیماری را تجویز کردند. من هنوز جواب آزمایشم را نگرفته‌ام. می‌خواستم بدانم نشانه‌های ابتلا به تب مالت چیست؟ چون چند ماه پیش، مقداری پنیر تازه مصرف کرده بودم.

دکتر طاهره سوری/ متخصص عفونی و فوق‌تخصص بیماری‌های مقاربتی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران

تب می‌تواند نشانه ابتلا به بیماری‌های مختلف عفونی باشد. بنابراین برای شناسایی بیماری باید آزمایش‌های لازم برای بررسی علت دقیق تب انجام شود. همان‌طور هم که اشاره کردید، متخصص به بیماری‌های متعدد مشکوک شده و به‌همین دلیل آزمایش‌های کاملی برای شما درخواست کرده است. بنابراین باید منتظر پاسخ آزمایش‌هایتان باشید.

اما درباره تب مالت سوال کردید. این از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است.عامل ایجاد کننده آن نوعی باکتری به نام بروسلاست. تب مالت از گاو، گوسفند و بز آلوده به انسان منتقل می‌شود، اما از انسان به انسان سرایت نمی‌کند. این بیماری از یک هفته تا چند ماه می‌تواند به‌صورت نهفته باقی بماند. در توضیح اشاره کردید پنیر محلی مصرف کرده‌اید. بیماری تب مالت ممکن است از مصرف لبنیات آلوده مانند شیر، لبنیات‌محلی مثل پنیر، کره و محصولات گوشتی حیوانات آلوده به عامل آلوده‌کننده به شخص منتقل شود. خطر ابتلا به این بیماری در کسانی‌که با حیوانات سر و کار دارند مثل کشاورزان، دامپزشکان و... بیشتر است، اما افرادی که به مناطق آلوده سفر می‌کنند و در آنجا از محصولات لبنی آلوده استفاده می‌کنند هم در معرض ابتلا هستند.

بیماری تب مالت علایم بسیار متنوعی دارد و ممکن است با بسیاری از بیماری‌ها اشتباه شود. نشانه‌های شاخص این بیماری، تب و لرز، تعریق زیاد، کمردرد و خستگی شدید است. سردرد، دردهای عضلانی و مفصلی، بزرگ شدن غدد لنفاوی و کاهش وزن در مواردی که بیماری زیاد طول بکشد، دیده می‌شود. گاهی ممکن است عفونت تب مالت باعث درگیری قلب و پرده‌های اطراف مغز ‌شود که این مساله خطرناک است و به درمان سریع نیاز دارد. راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری خودداری از مصرف شیر و لبنیات غیرپاستوریزه بویژه پنیر محلی تازه و غیرپاستوریزه است. از مصرف گوشت‌هایی که از سلامت آن مطمئن نیستید، خودداری کنید. ماست عامل انتقال تب مالت نیست به‌این دلیل که جوشانده شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تشخیص قطعی این بیماری با آزمایش خون امکان‌پذیر است. اعضای خانواده در صورتی‌که از همان لبنیات آلوده استفاده کرده‌اند، باید آزمایش بدهند. درمان این بیماری با آنتی‌بیوتیک‌های موثر بر بروسلاست که از سوی پزشک متخصص عفونی تجویز می‌شود. دوره درمان دست‌کم‌ شش هفته است. بیمار باید استراحت کرده و برای کنترل درد و تب از مسکن استفاده کند.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها