روزنامه نیویورک تایمز طرح برخی سناتورها برای اعمال تحریم​های جدید علیه ایران را غیر ضروری و غیر سازنده دانست

ظریف: تحریم‌های تازه یعنی مرگ توافق ژنو

گام‌های اجرایی برای عملیاتی شدن بخش اول توافق ژنو در حالی باید تا پایان سال جاری میلادی برداشته شود که به ‌نظر می‌رسد گروه‌های افراطی در این‌سو و آن‌سوی جهان برای به شکست کشاندن سه ‌دور مذاکره هسته‌ای در ژنو تلاش می‌کنند؛ تلاش برای تصویب تحریم‌های تازه علیه کشورمان، نمونه‌ای از چنین تلاش‌هایی است که البته با هشدار محمدجواد ظریف روبه‌رو شده که گفته است: تصویب تحریم‌های تازه، یعنی مرگ توافق ژنو.
کد خبر: ۶۲۴۶۹۸

به گزارش جام‌جم، این فقط وزیر امور خارجه ایران نیست که نگران سنگ‌اندازی‌های لابی جنگ‌طلب در واشنگتن است؛ بلکه حتی روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز هم یادآوری کرده که «تحریم‌های تازه امید به راهکار دیپلماتیک برای مناقشه هسته‌ای را نابود می‌کند». این در حالی است که بی.‌بی.‌سی خبر داده است در آمریکا دو سناتور گفته‌اند که کنگره قصد دارد تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کند تهدیدی که همزمان با آغاز مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 از عصر دوشنبه، خبر خوبی برای دیپلمات‌ها در دو سوی میز مذاکرات به‌شمار نمی‌رود.

تحریم‌های تازه و فروپاشی یک معامله

در برابر این تهدیدها، محمدجواد ظریف در گفت‌وگویی با تایم، نسبت به تبعات تصویب تحریم‌های جدید هشدار داده و با ادبیاتی قاطع تاکید کرده است که با تحریم‌های جدید، معامله فرومی‌ریزد.

او با تاکید بر این‌که ما دوست نداریم تحت فشار مذاکره کنیم، به خبرنگار تایم گفته است: اگر کنگره، تحریم جدیدی تصویب کند، نشانه نبود جدیت و تمایل آمریکا برای رسیدن به یک راه‌حل است. من از پیچیدگی‌های داخلی و مسائل مختلف داخل آمریکا خبر دارم، اما این برای ما توجیه نیست. ما نیز در کشورمان مجلس داریم و مجلس ما نیز می‌تواند طرح‌های متعدد تصویب کند که در صورت شکست مذاکرات اجرایی خواهد شد، اما اگر این روند را شروع کنیم، فکر نمی‌کنم به جایی برسیم. الان از اعضای مجلس خواسته‌ایم از این کار پرهیز کنند. ما ممکن است موفق نشویم. دولت آمریکا نیز ممکن است موفق نشود. اگر تلاش نکنیم، نمی‌توانیم از طرف دیگر انتظار داشته باشیم جدیت ما را در این فرآیند باور کند.

وزیر خارجه در این گفت‌وگو، ادامه غنی‌سازی اورانیوم و لغو تحریم‌ها علیه ایران را دو مساله مهم برای برداشتن گام نهایی در گفت‌وگوهای هسته‌ای برشمرد و درباره مذاکرات ایران و آمریکا در جریان این گفت‌وگوها گفت: من فکر می‌کنم اگر به سبب گفت‌وگوهای دوجانبه بین ایران و اعضای مختلف گروه 1+5 نبود، ما به نتیجه مثبت نمی‌رسیدیم. جلسات رسمی ایران با شش کشور و کاترین اشتون معمولا بسیار رسمی است. اگر بخواهید به توافق برسید، نیاز دارید که با همه آنها به صورت تک‌تک یا جمعی گفت‌وگو کنید. از این رو ما با همه اعضای گروه 1+5 به صورت جداگانه گفت‌وگو کردیم، اما گفت‌وگو با فرانسه یا روسیه یا حتی انگلیس کار بزرگی برای ما محسوب نمی‌شد و مساله آمریکا فرق می‌کرد. گفت‌وگوهایمان با آمریکا در حاشیه گروه 1+5 نیز برای خود داستانی شد.

گفت‌وگوی ایران و آمریکا در وین

وی با تاکید بر این‌که بدون گفت‌وگو با تک‌تک اعضای 1+5 بویژه آمریکا نمی‌توانستیم به توافق برسیم، در پاسخ به این پرسش که آیا کانال گفت‌وگوی ایران و آمریکا هنوز باز است، بیان کرد: وقتی همکاران من به وین می‌روند، احتمالا گفت‌وگوهای جانبی با آمریکا خواهند داشت و این یک کانال بسیار مهم است. آمریکا احتمالا مهم‌ترین بازیگر است؛ زیرا بیشترین تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرده که اکثرشان یا کل آنها غیرقانونی‌ است، اما این کشور تحریم‌های زیادی دارد.

آمریکا کشورهایی را که با ایران تجارت می‌کنند، تحریم می‌کند و به همین علت است که باید نقش زیادی ایفا کند. آمریکا در ایجاد مشکل، نقش اصلی را داشته و حالا در حل و فصل آن نیز باید کار اصلی را انجام دهد. از این رو لازم است که ایران و آمریکا گفت‌وگوهای گسترده در حاشیه داشته باشند.

ظریف در بخش دیگری از این گفت‌وگو به دلایل اختلافات ایران و آمریکا پرداخت و اظهارکرد: مخالفت‌ها عمدتا از بی‌اعتمادی ناشی می‌شود و این یک مانع روانی در تعامل است که باید بر آن غلبه کنیم. دلیل اصلی مخالفت‌ها در کشور من این است: آنها معتقدند که غرب بویژه آمریکا صادق نیستند و به توافق علاقه‌ای ندارند. آنها معتقدند که غرب از سازوکار مذاکرات برای از خط خارج کردن فرآیند و پیدا کردن بهانه‌های جدید استفاده می‌کند و برخی اظهارنظرها در واشنگتن نیز موجب می‌شود این نگرانی‌ها تشدید شود.

اراک به‌تنهایی پاسخگوی نیاز ایران نیست

وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره فعالیت تاسیسات هسته‌ای در اراک، با بیان این‌ که ما به فعالیت مرکز اراک نیاز داریم چون می‌خواهیم رادیوایزوتوپ برای مصارف پزشکی خود تولید کنیم و حتی اراک نیز به‌تنهایی جوابگوی این نیاز ما نیست، یادآور شد: ما سرمایه‌گذاری گسترده چه در زمینه انسانی و چه در زمینه منابع مادی کردیم و حالا تقریبا به مراحل پایانی عملیات راه‌اندازی این رآکتور تحقیقاتی رسیده‌ایم. از این‌رو دیگر خیلی دیر شده کسی بگوید نگرانی‌هایی دارد که برطرف نمی‌شود. ما ناچاریم راه‌حلی پیدا کنیم. اعتقاد داریم که راه‌حل‌های علمی برای این مساله وجود دارد و ما آماده‌ایم در این باره گفت‌وگو کنیم.

از دیگرسو، روزنامه «نیویورک‌تایمز» هم در سرمقاله دیروز خود بشدت از تلاش‌های اعضای مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کرده و نوشت: این اقدامات غیرسازنده و غیرضروری است.

به گزارش فارس، در سرمقاله این روزنامه که تحت‌عنوان «توافقی کارگشا در معرض خطر» منتشر شده، آمده است: هم رئیس‌جمهور (باراک) اوباما و رئیس‌جمهور «حسن روحانی» هر دو، برای قانع کردن نمایندگان بدبین در کشورهای خود تلاش کردند، این روزنامه افزوده است: هرچند هر دو طرف می‌توانند توافق موقتی را که در ماه نوامبر حاصل شد و بهترین فرصت 30 سال گذشته را برای بهبود روابط ایران و آمریکا فراهم آورد، تضعیف کنند، اما به نظر می‌رسد تهدید اصلی ازسوی طرف آمریکایی باشد.

شیطنت‌ها در سنا و مجلس نمایندگان

آنچه نیویورک‌تایمز آن را غیرسازنده نامیده، اشاره به برخی گزارش‌هایی دارد که در روزهای اخیر در واشنگتن منتشر شده مبنی بر این ‌که دو عضو سنا («رابرت منندز» دموکرات و «مارک کرک» جمهوریخواه) در حال آماده کردن طرحی هستند که تحریم‌ها علیه صادرات ایران و صنایع راهبردی این کشور را در صورتی که توافق شش ماهه به جایی نرسد، افزایش می‌دهد. هم ایران و هم کاخ سفید هشدار داده‌اند که تصویب چنین طرحی می‌تواند موجب شکست توافق شود.

البته اقدامات مشابهی هم در مجلس نمایندگان در جریان است. واشنگتن‌پست گزارش داده که استنی هویر، ناظر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان در حال همکاری با اریک کانتور، رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس است تا طرحی را آماده کنند که مفاد توافق نهایی را بشدت محدود می‌کند و ممکن است افزایش تحریم‌ها را خواستار شود.

سفر آمریکایی‌ها برای بحث درباره کاهش تحریم‌ها

اما تهدید به تحریم، همه آن چیزی نیست که این روزها در واشنگتن جریان دارد، زیرا همزمان با انجام مذاکرات کارشناسی میان ایران و 1+5، معاونان وزیر خارجه آمریکا در حال سفر به کشورهای مختلف هستند تا درباره نحوه کاهش تحریم‌ها علیه ایران رایزنی کنند.

به گزارش روزنامه ال​مانیتور، آموس هاچستین و پیتر هارل، معاونان وزیر خارجه آمریکا در حال سفر به چین، هند، ترکیه و امارات متحده عربی هستند تا درباره کاهش تحریم مبادله طلا و فلزات گرانبها علیه ایران و نیز اجازه به ایران برای دسترسی به 4.2 میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده نفتی خود رایزنی کنند اما در عین حال، تحریم‌ها را بیش از آنچه در توافق‌نامه آمده کاهش ندهند.

با این حال یوسی کوهن، مشاور امنیت ملی جدید رژیم صهیونیستی نیز این هفته برای رایزنی با مقامات آمریکایی درباره توافق‌نامه ایران در واشنگتن به سر می‌برد. مقامات آمریکایی، رژیم صهیونیستی را ترغیب کرده‌اند تا به جای جدل بر سر مفاد مرحله اول توافق‌نامه که اسرائیلی‌ها با آن مخالفند، درباره رسیدن به توافق‌نامه جامع رایزنی و مشورت کنند.

با این همه اکنون باید منتظر ماند و دید که سایه تهدیدها بر سر توافق ژنو، فرجام این موافقت‌نامه را چگونه رقم خواهد زد. توافقی کلیدی میان ایران و 1+5 که ظهر دیروز وزارت امور خارجه با اشاره به آن تاکید کرد: «همه‌ طرف‌ها روحیه سازنده مذاکرات ژنو را حفظ کنند.»

دعواهای جناحی نباید وارد سیاست‌ خارجی شود

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در صفحه فیسبوک خود با ارائه گزارشی از فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی طی هفته اخیر، از آنچه او «اقلیت پرشور مجلس» خواند، خواست تا خود را با آحاد ملت هماهنگ کنند.

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به انتقادهایی که از او به‌واسطه بزرگنمایی توان نظامی آمریکا در سخنرانی‌اش در جمع دانشجویان شده، تاکید کرد: جای تأسف است که اقلیت کوچکی برای پیشبرد دیدگاه‌های سیاسی خود، پاسخ من به پرسش‌های یکی از دانشجویان را تحریف کردند و یک هفته است تمام ناراحتی خود از حمایت پرشور مردم از دولت تدبیر و امید را با توهین، ناسزا، تهمت و افترا به این خدمتگزار کوچک جبران می‌کنند. جالب‌تر این‌که تعدادی از نمایندگان محترم مجلس در تذکر خود به بنده فرموده‌اند که من از فرهنگ شهادت و مقاومت مردم به عنوان بزرگ‌ترین عامل بازدارندگی کشور بیگانه‌ام و قدرت را صرفا در دیپلماسی می‌دانم. وی با بیان این‌که اکثریت نمایندگان از تلاش‌های اعضای تیم مذاکره‌کننده حمایت می‌کنند، در پیام فیسبوکی خود خطاب به منتقدان نوشته است: اگر به جای تهمت و افترا و تکیه بر خبرهای ناقص و جهت‌دار، به اظهارات بنده که هم از طریق نوار سخنرانی و هم از طریق بیانیه وزارت امور خارجه قابل دسترسی است، مراجعه می‌فرمودند براحتی می‌دیدند که بنده هم دقیقا بر نقش مردم و مقاومت دلیرانه ایشان به عنوان مهم‌ترین و ارزنده‌ترین مؤلفه قدرت و توان دفاعی کشور تأکید کرده‌ام.

وی با تاکید بر این‌که امروز بیش از هر زمان دیگر به همدلی نیاز داریم و نباید دعواهای جناحی را وارد حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی کنیم، یادآور شده است: انتقاد را هم با جان و دل می‌پذیریم، ولی تخریب مواضع طرف خودی و تقویت دیدگاه‌ها و مواضع طرف مقابل را با هیچ منطق عقلی، ملی و دینی قابل توجیه نمی‌دانیم.

وی به سفر منطقه‌ای خود نیز اشاره کرده و با اشاره به انتشار برخی اخبار درباره موضع وی درباره جزایر سه‌گانه در مطلب خود آورده است: متأسفانه گروهی در داخل کشور با تحریف سخنان بنده، که تکرار موضع بیست‌وچند ساله کشور بود، تلاش کرده‌اند با هزینه کردن از منافع ملی و نسبت دادن مواضع مغایر با تمامیت ارضی کشور به وزیر امور خارجه تلاش کنند از یک سفر موفق نیز ایراد گرفته و منافع و دیدگاه‌های جناحی خود را به هر قیمتی به پیش ببرند. همه باید بدانند که تمامیت ارضی ایران قابل مذاکره و معامله نیست و حتی تصور مذاکره بر سر خاک ایران یا هرگونه القای شبهه در این زمینه اقدامی نابخشودنی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها