دیپلمات‌های روسی و اروپایی اعلام کردند که روسیه و کوبا توافقنامه‌ای را به امضا رسانده‌اند که به موجب آن 90 درصد از بدهی 32 میلیارد دلاری کوبا به شوروی سابق، بخشیده می‌شود؛ این معاهده به اختلافات 20 ساله دو طرف در این باره پایان می‌دهد و راه را برای سرمایه‌گذاری و تجارت بیشتر باز می‌کند.
کد خبر: ۶۲۴۶۴۴
روسیه 90 درصد از بدهی 32 میلیارد دلاری کوبا را می‌بخشد

این معاهده ماه اکتبر در مسکو نهایی شده و کوبا باید ظرف 10 سال 3/2 میلیارد دلار از دیون روسیه را پرداخت کنند و مسکو در عوض بقیه بدهی 32 میلیارد دلاری، 20( میلیارد دلار به اضافه بهره آن) را به کوبا خواهد بخشید. این توافقنامه باید توسط دومای روسیه نیز تصویب شود تا اجرایی گردد.

منابع دیپلمات‌یک اعلام کرده‌اند که مذاکرات در مورد نحوه پرداخت باقی مانده بدهی‌های کوبا هنوز ادامه دارد، زیرا حتی 320 میلیون دلار در هر سال مبلغ زیادی برای این کشور است که در مضیقه مالی قرار دارد؛ کشوری که دهه‌ها زیر تحریم اقتصادی آمریکا بوده و اقتصاد شکننده‌ای دارد.

"دیمیتری مدودف"، نخست‌وزیر روسیه، در جریان سفر ماه فوریه‌اش به کوبا، توافقنامه اولیه‌ای را برای تدوین یک قانون و حل و فصل بدهی‌های پیشین کوبا با این کشور امضا کرد. این تصمیم باعث اعتراض برخی کشورها از جمله کشورهای عضو باشگاه پاریس شده است زیرا مغایر با برنامه‌های بین‌المللی در این باره است.

باشگاه پاریس یک گروه غیررسمی از دولت‌های بستانکار از جمله کانادا، فرانسه،‌ آلمان، ژاپن، روسیه، انگلیس، آمریکا و چند کشور کوچکتر اروپایی است.

یک دیپلمات روس که او نیز خواست نامش فاش نشود، گفت: معاهده اخیر برخی از بدهی‌های کوبا به شوروی را به رسمیت می‌شناسد و این به لحاظ سیاسی برای روسیه مهم است. این امر همچنین راه را برای جلب اعتبار بیشتر برای کوبا می‌گشاید.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها