راه​های مبارزه با گسترش بیابان در 2 استان ایلام و واسط عراق بررسی می​شود

همکاری ایران و عراق در مبارزه با بیابان‌زایی

جلوگیری از نفوذ و گسترش پدیده ریزگردهای عربی به داخل خاک ایران و به دنبال آن توسعه بیابان‌زایی در حالی طی چند سال اخیر موضوع مورد بحث و مناقشه مسئولان ایرانی و کشورهای همسایه عربی است که برای نخستین بار از سوی عراق گامی در زمینه رفع این مشکل برداشته شده است.
کد خبر: ۶۲۴۶۰۵

بر همین اساس هیاتی از کارشناسان کشاورزی استان واسط عراق روز گذشته وارد استان ایلام شده و از عرصه‌های طبیعی شهرستان مرزی مهران دیدن کردند.

قرار است این دو استان مرزی برای مبارزه با پدیده بیابان‌زایی و حفظ عرصه‌های طبیعی و جنگلی با یکدیگر همکاری کنند. بر همین اساس راهکارهای مبارزه با گسترش بیابان در این دو استان مرزی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.مدیر زراعت استان واسط عراق با بیان این‌که عراق نیازمند همکاری بین‌المللی در امور بیابان‌زدایی بین ایلام و استان واسط است به ایرنا گفت: برای جنگلکاری و مهار بیابان‌زایی در مرز دو استان از نهال‌های پرورش یافته در استان ایلام استفاده خواهد شد.

ارکان مریوش حسین با اشاره به این‌که با توجه به سطح وسیع مناطق بیابانی و شور در عراق و استان واسط، خواستار پرورش نهال شورپسند و صدور آن به عراق هستیم، افزود: وضع آب و هوای دو استان ایلام و واسط نزدیک به هم است و به همین دلیل برای افزایش جنگلکاری و کاهش سطح بیابان به پرورش و کاشت نهال‌های مقاوم به کم‌آبی و دمای بالا و ارسال آن به عراق نیازمندیم.

مدیر زراعت استان واسط عراق یادآور شد: استان ایلام در توسعه جنگل و مهار بیابان، دستاوردهای اکولوژیکی بسیار ارزشمندی دارد و امیدواریم این تجربیات در اختیار کارشناسان عراقی قرار گیرد.

مریوش با بیان این‌که ایران و عراق به عنوان کشورهای دوست و همسایه دارای ظرفیت بالایی برای گسترش همکاری در بخش کشاورزی هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به واردات محصولات کشاورزی و قیمت مناسب‌تر در مرز مهران، این فرصت برای توسعه مناسبات تجاری میان دو کشور فراهم است.

آشکار شدن جلوه‌های بیابانی در استان فارس

در همین زمینه مدیرکل منابع طبیعی استان فارس از نمایان شدن جلوه‌های بیابانی در این استان خبر داد.

کاظم بردبار با بیان این‌که طی چند سال گذشته وارد دوره خشکسالی و تغییر اقلیم شده‌ایم در گفت‌وگو با مهر افزود: خشکسالی‌های چند سال گذشته در استان فارس، مشکلات زیادی را به‌وجود آورده. به گونه‌ای که پدیده بیابان‌زایی در این استان افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که لکه‌های بیابانی در مرزهای استان فارس با استان‌های دیگر بیشتر قابل توجه است، تصریح کرد: به عنوان نمونه بادامک‌های مرز بین شهرستان نی‌ریز در استان فارس و استان یزد خشک شده که این امر نشان دهنده پدیده بیابان‌زایی است.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با توجه به توسعه بیابان در این استان اکنون شرایط به گونه‌ای است که شرایط برای تبدیل جنگل‌های این استان به بیابان فراهم شده و جلوه‌هایی از آن نیز قابل مشاهده است.

بردبار افزود: به عنوان نمونه شهرستان سپیدان از شهرستان‌های استان فارس است که شرایط بارندگی در آن بسیار مناسب است، اما با وجود این رشد بیابان در این شهرستان قابل مشاهده است.

وی یادآور شد: جلوه‌های بیابانی به این معناست که خود منطقه از نظر اقلیمی بیابانی نیست، اما به دلایل مختلف، بیابان در این مناطق پیشروی کرده و جلوه‌هایی از بیابان پدید آمده است.

این کارشناس مسئول با تاکید بر لزوم تخصیص 2 درصد اعتبارات نفت و گاز به این استان برای برون‌رفت از این پدیده، به آتش‌سوزی‌های تابستان در عرصه‌های منابع طبیعی استان اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای برای بررسی مشکلات اطفای حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان مقرر شد که 2 درصد از درآمد نفت و گاز معادل 500 میلیون تومان برای تجهیز استان به امکانات اطفای حریق اختصاص یابد که تاکنون 32 درصد از این اعتبار، معادل 160 میلیون به منابع طبیعی استان اختصاص یافته که این اعتبار بین شهرستان‌ها تقسیم شده است.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس همچنین با تاکید بر لزوم تقویت پوشش‌های گیاهی برای مهار پدیده ریزگرد در این استان تاکید کرد: به این منظور باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده کرد. ضمن این‌که باید طرح‌‌های بین‌المللی با مشارکت‌های مردمی تعریف شود تا بتوان به اهداف خود در این حوزه دست یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها