سفیر دائم روسیه در سازمان ملل:

شک ندارم آمریکایی ها تلفنم را شنود می‌کنند

مستندات فوق محرمانه و نیز گفت‌وگوها با منابع آگاه نشان می‌دهد که سازمان امنیت ملی امریکا روزانه تقریبا مکالمات ۵ میلیارد تلفت همراه را ضبط و تحرکات فردی و نیز روابط آن‌ها در سرتاسر جهان را رهگیری می‌کند.
کد خبر: ۶۲۲۷۳۵
مکان‌یابی 5 میلیارد نفر توسط جاسوسی امریکا از تلفن‌های همراه

به گزارش پرس تی وی واشنگتن پست روز چهارشنبه (۱۳ آذر) گزارش داد، مستنداتی که توسط ادوارد اسنودن، کارمند پیشین سازمان امنیت امریکا نشان می‌دهد مکالمات و داده‌های ضبط شده در پایگایی شامل دست‌کم صدها هزار دستگاه ذخیره‌سازی نگهداری شده است.

بر پایه اطلاعات افشا شده، پروژه‌های جدید به راه انداخته شده‌اند تا داده‌های بسیار عظیمی را تحلیل کنند که این برای جامعه اطلاعاتی امریکا ازار جاسوسی غیرقابل تصوری را مهیا کرده است.

یکی از مدیران ارشد جمع‌آوری اطلاعات که نخواست نامش فاش شود با مجوز سازمان امنیت امریکا، به واشنگتن پست گفته است که «ما حجم بسیار عظیمی» از داده‌های مکانی از سرتاسر جهان را در اختیار داریم؛ این اطلاعات از راه نفوذ به کابل‌های مرتبط با شبکه جهانی تلفن‌ها همراه در امریکا و خارج از آن به دست آمده‌اند. به علاوه این داده‌ها اغلب از ده‌ها میلیون امریکایی که به خارج سفر و از تلفن همراه خود استفاده کرده‌اند گردآوری شده‌اند.

اسنادی که ادوارد اسنودن، پیمان‌کار پیشین سازمان‌های اطلاعاتی امریکا، از ماه ژوئن افشا کرد یکی پس از دیگری دامنه و مقیاس برخی از فعالیت‌های جاسوسی واشنگتن در سراسر جهان را فاش می‌کنند.

در عین حال، این اسناد نشان داده‌اند که چگونه دولت امریکا مکالمه‌های تلفنی همه شهروندان خود و نیز مسیر سرورهای شبکه مستقر در امریکا که مردم سراسر جهان از آن استفاده می‌کردند را جمع آوری می‌کند.

اسناد دیگر نیز افشا کردند که سازمان‌های جاسوسی امریکا سیستم‌های رایانه‌ای دیگر هیات‌های دیپلماتیک را هک می‌کردند.

در همین حال، روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داد بن امرسون، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل درباره استفاده سازمان امنیت ملی امریکا و ستاد ارتباطات دولتی انگلیس از برنامه‌های محرمانه برای ذخیره‌سازی و تحلیل میلیون‌ها ایمیل، مکالمه تلفنی و پیامک در سراسر جهان تحقیق خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، کمیته تحقیق مجموعه‌ای از پیشنهادها را به در نشست سال آینده مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها