بانک مرکزی: همه چک‌ها یکدست شده و مبالغ بالای 15 میلیون تومان نیاز به امضای دیجیتال دارد

مشکل چک‌های بی‌محل، حل می‌شود

بانک مرکزی دیروز از برخی برنامه‌های مهم و جدید خود برای گسترش بانکداری الکترونیک در بخش‌های حساس سیستم بانکی مانند چک، پرداخت‌های کلان و اوراق مشارکت با هدف افزایش امنیت مبادلات پولی رونمایی کرد.
کد خبر: ۶۲۲۱۷۸

به گزارش خبرنگار ما، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی ضمن اشاره به یکی از این برنامه‌ها، از راه‌اندازی سامانه چکاوک خبر داد وگفت: همه چک‌های بانک‌ها بر اساس استانداردهای بین‌المللی، یکدست و یک‌شکل می‌شود.

ناصر حکیمی در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود دسته چک‌های مختلف در شبکه بانکی کشور افزود: از فروردین سال آینده سیستم چکاوک در همه بانک‌های کشور راه‌اندازی می‌شود و فرآیند وصول چک الکترونیکی می‌شود.

وی افزود: به محض وصول هر چک در هر شعبه‌ای، اصل چک اسکن و با امضای دیجیتال صاحب آن مطابقت داده می‌شود و پس از اطمینان، بلافاصله به سامانه بانک مقصد اعلام می‌کنیم و وجه چک در کمترین مدت زمان به حساب مشتری واریز می‌شود.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با تاکید براین‌که این چک‌ها دارای بارکد دوبعدی است، اظهار کرد: مشتری می‌تواند بدون مراجعه به بانک از سامانه چکاوک درخواست دسته چک کرده و با پست آن را دریافت کند.

حکیمی افزود: همچنین مشتری می‌تواند با ارسال سریال چک دریافتی به بانک مرکزی در همان لحظه از خوش‌حسابی یا بدحساب بودن صاحب چک مطمئن شود.

حکیمی با تاکید بر این‌که سامانه چکاوک از دی ماه به صورت آزمایشی در برخی شعب بانک‌ها فعال می‌شود، افزود: با چکاوک مشکل زمانبر بودن وصول چک‌ها میان تهران و شهرستان که گاهی یک ماه طول می‌کشید، از میان برداشته می‌شود.

همچنین مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت: از بهمن ماه امسال همه تراکنش‌های مالی در فضای مجازی و بالای 15 میلیون تومان باید امضای دیجیتال داشته باشد و فرآیند احراز هویت و رمزنگاری اجباری می‌شود.

حکیمی افزود: اشخاص حقیقی برای ثبت امضای دیجیتال لازم است فقط یک بار برای ثبت گواهی بانکی به بانک مراجعه کنند و دیگر نیازی نیست از هر بانکی گواهی بگیرند. وی افزود: با ثبت امضای دیجیتال دیگر به مراجعه به بانک‌ها برای دریافت بسیاری از خدمات حتی افتتاح حساب هم نیازی نخواهد بود.

شاپرک 15 آذر می‌آید

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی نهایی شبکه پرداخت کارتی (شاپرک) اظهار کرد: سامانه شاپرک از پانزدهم آذر با هدف جلوگیری از جعل درگاه‌های پرداخت اینترنتی و سوءاستفاده از حساب مشتریان اجرایی می‌شود.

حکیمی گفت: مشتریان بانک‌ها در سراسر کشور برای انجام پرداخت‌های اینترنتی خود کافی است به سامانه شاپرک به نشانی اینترنتی www.shaparak.ir مراجعه کنند.

وی افزود: نشانی همه بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری که قابلیت پرداخت اینترنتی دارند در این سایت ذکر شده و مشتریان بدون واهمه از سوءاستفاده احتمالی کلاهبرداران از حسابشان می‌توانند کارهای بانکی خود را انجام دهند.

اوراق مشارکت الکترونیکی می‌آید

وی از انتشار اوراق مشارکت الکترونیکی به عنوان برنامه جدید دیگر بانک مرکزی نام برد و تصریح کرد: تا پایان سال یک یا دوسری از اوراق مشارکت به صورت الکترونیک منتشر می‌شود و از سال آینده انتشار همه اوراق مشارکت الکترونیکی خواهد بود.

حکیمی گفت: با انتشار اوراق مشارکت الکترونیکی اوراق با نام صاحب اوراق منتشر می‌شود و هیچ اوراقی به صورت کاغذی رد و بدل نمی‌شود.وی افزود: بانک عامل یک دفترچه دراختیار صاحب اوراق قرار می‌دهد که موجودی اوراق را نشان می‌دهد و سود اوراق به آن حساب واریز و درپایان مدت دوره نیز اصل پول واریزی به این حساب واریز خواهد شد.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با بیان این‌که نگهداری و امنیت اوراق مشارکت با الکترونیکی شدن افزایش می‌یابد، عنوان کرد: درصورت فروش یا انتقال اوراق به صورت الکترونیک، وجه سود به حساب آخرین فرد خریدار واریز می‌شود.

کاشف، عامل برخورد با کلاهبرداران اینترنتی

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت: مرکز کاشف (کنترل امنیت شبکه و فوریت‌های بانکی) مستقر در بانک مرکزی با شناسایی شیوه‌های کلاهبرداران اینترنتی، درصدد خنثی‌سازی کار آنهاست.

وی تصریح کرد: این مرکز با مراکز انتظامی برخورد با کلاهبرداران اینترنتی، ارتباط تنگاتنگ دارد و آخرین شیوه‌های کلاهبرداران اینترنتی را رصد می‌کند و درصدد تهیه روش‌های موثر برخورد و مقابله است.

حکیمی با بیان این‌که ارتباط خیلی خوبی با متخصصان اینترنتی در این مرکز به وجود آمده است، افزود: شیوه برخورد با ویروس‌های اینترنتی بین‌المللی نیز به عهده این مرکز است.

حکیمی افزود: ساده ترین نکته که مردم در برابر کلاهبرداران بانکی باید بدانند این است که واریز پول برای دریافت جایزه یا مشاوره، راهکار مشترک همه کلاهبرداران با هر بهانه و اسمی است. مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با اشاره به این‌که بیشتر کلاهبرداران از قربانیان خود می‌خواهند که با منوی انگلیسی برخی عملیات را اجرا کنند، گفت: این هم شیوه ثابت و اصلی کلاهبرداران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها