در خلال جنگ جهانی دوم بود که نیروهای ژاپنی در پرل هاربر به پایگاه آمریکایی‌ها حمله برده و آنها را غافلگیر کردند. این حمله در کنار خسارت‌هایش یک نکته را برای آمریکایی‌ها مشخص کرد و آن نیاز به​وجود یک سازمان اطلاعاتی منسجم در آمریکا بود که بتواند در این‌گونه موارد به کمک این کشور بیاید.
کد خبر: ۶۲۱۶۶۹
سیا، دست پنهان آمریکا برای جاسوسی در جهان

تا پیش از آن تنها سازمان جاسوسی موجود در آمریکا، اف‌بی‌آی بود که پس از جنگ جهانی اول در سال 1922 و در زمان ریاست‌جمهوری هاردینگ تشکیل شد. این سازمان در کنار وظایف پلیسی، ماموریت‌های ضدجاسوسی را نیز انجام می‌داد، اما حادثه پرل هاربر نشان داد (اف‌بی‌آی) به تنهایی نمی‌تواند در تمام زمینه‌ها فعالیت داشته باشد.

پس از آن بود که روزولت رئیس‌جمهور وقت، اولین تشکیلات اطلاعاتی آمریکا با ماموریت امنیتی برون‌مرزی را به نام اداره خدمات نظامی تاسیس کرد. عمر این سازمان زیاد نبود و دو سال بعد منحل شد؛ اما بسرعت جانشینی برای این سازمان پیدا شد و در سال 1946، «گروه کارآگاهی مرکزی» تاسیس شد. یک سال بعد این تشکیلات نیز دستخوش تغییرات فراوانی شد و بسیاری از شعبه‌ها و بخش‌های آن با هم ادغام یا منحل شدند و ما حصل این فرآیند سازمان جدیدی به نام آژانس اطلاعات مرکزی(سیا) بود. اگر بخواهیم به شخصیت‌های تاثیرگذار و مهم این سازمان طی این سال‌ها نگاه کنیم، بی‌شک نمی‌توان آلن دالس را نادیده گرفت. دالس در سال 1953 و در حالی که تا آن زمان نیمی از عمر خود را در کار اطلاعاتی سپری کرده بود با حکم آیزنهاور رئیس‌جمهور وقت به سمت ریاست کل سیا رسید.

همزمان با آلن برادر کوچک او جان فوستر دالس وزیر امور خارجه آمریکا بود. تعامل بین این دو برادر موجب شد بسیاری از جاسوسان با هویت دیپلماتیک به سفارتخانه‌های آمریکا در سراسر جهان گسیل شده و با حرف شنوی​ای که جان از برادر بزرگ‌ترش داشت عملا سازمان سیا، اختیار وزارت خارجه را به دست گرفت. میراث به‌جا مانده از دالس طی 9 سال مدیریت بر سیا باعث شد این سازمان در سال‌های بعد از او نیز به یکی از بازوهای مهم دولت آمریکا در جاسوسی و دستیابی به اطلاعات تبدیل شود.

ساختار سیا

سیا یکی از 16 نهاد جامعه اطلاعاتی آمریکا محسوب می‌شود. این سازمان تنها نهادی است که به رئیس‌جمهور به صورت بی‌واسطه متصل است و از نظر بودجه، امکانات و حوزه اختیارات در بالاترین سطح نسبت به دیگر اعضای جامعه اطلاعاتی آمریکا قرار دارد.

مسئولیت سیا، به دست آوردن اطلاعات و تحلیل آن درباره دولت‌ها، شرکت‌ها و افراد دیگر کشورها و گزارش این اطلاعات به دست آمده و پردازش شده به منظور بهره‌برداری مدیر اطلاعات ملی(مسئول کل جامعه اطلاعاتی آمریکا) و دولت آمریکاست.

سیا برای تحقق این مسئولیت‌ها، چهار معاونت اصلی دارد که عبارتند از: معاونت‌های پشتیبانی، علم و فناوری، عملیات و اطلاعات.

معاونت پشتیبانی وظیفه پشتیبانی اداری و مالی از فعالیت‌های سازمان سیا را به عهده دارد. وظیفه تولید فناوری‌های جدید برای کاربرد در فعالیت‌های اطلاعاتی سازمان به عهده معاونت علم و فناوری است. تمام فعالیت‌های مربوط به جاسوسی و اقدامات پنهان از سوی افسران به معاونت عملیات مربوط می‌شود. معاونت اطلاعات نیز وظیفه تجزیه و تحلیل اطلاعات را به عهده دارد.این سازمان از بدو تشکیل خود فقط به شخص رئیس‌جمهور و همچنین سنا پاسخگو بوده است. تقریبا فعالیت‌های اصلی آن هیچ‌گاه منتشر نشده است و در یک پنهانکاری مطلق انجام می‌شود.

بودجه و تعداد کارمندان این سازمان نیز همیشه حالتی سری و مخفیانه دارد ؛ اما برخی برآوردها می‌گوید سالانه حدود ده میلیارد دلار برای این سازمان در نظر گرفته می‌شود. برخی تخمین‌ها نیز از 20 هزار کارمند رسمی غیر از آدم‌فروشان و عوامل نفوذی حکایت دارد. نیروهای غیررسمی و مزدوران نیز تا 250 هزار نفر برآورد می‌شود.

مشخصات ظاهری سیا

ساختمان اصلی سیا در ایالت ویرجینیای آمریکا و منطقه‌ای به وسعت 50 هکتار در حوالی مزارع لانگلی قرار دارد. ساختمان سیا به شکل H و هشت طبقه ساخته شده و اطراف آن را درختان بزرگی محصور کرده است. این ساختمان به وسیله صدها دوربین و تلویزیون در 15 کیلومتری واشنگتن با هزینه 46 میلیون دلار و از مصالح مقاوم در برابر انفجار در سال 1966 ساخته شد.تمام​ افراد برای ورود به ساختمان از سوی سیستم ویژه‌ای که چهره فرد را روی صفحه LCD نمایش ​می دهد، شناسایی می‌شوند. البته هویت افراد در فاصله بسیار دورتر و ایست و بازرسی اولیه هم به وسیله کارت شناسایی تائید می‌شود. ساختمان سیا در نزدیکی کاخ سفید و پنتاگون همانند اضلاع یک مثلث مرتبط با هم قرار گرفته‌اند که با جاده‌ای ویژه می‌توان در عرض 15 دقیقه خود را به آنجا رساند.

تفسیر نشان سیا: عقاب سرسفید که پرنده ملی و نشان قدرت و هشیاری است. تیغه‌های شعاعی علامت قطب‌نما، نشان تجمیع اطلاعات سری از سراسر دنیا در یک نقطه مرکزی است.

جامعه اطلاعاتی آمریکا

جامعه اطلاعاتی آمریکا شامل ۱۶ سازمان و آژانس اطلاعاتی است که ریاست آن به عهده مدیریت اطلاعات ملی آمریکا​ست. هر یک از ۱۶ سازمان، در حوزه وظایف سازمانی خود به جمع‌آوری اطلاعات و ارزیابی آن می‌پردازد و نتایج بررسی‌های خود را در اختیار رئیس‌جمهور، سیاستمداران یا نظامیان کشور قرار می‌دهد. رئیس جامعه اطلاعاتی وظیفه جمع‌آوری اطلاعات از آژانس‌های مختلف و ارائه آنان به رئیس‌جمهور را به عهده دارد. تا پیش از وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر مدیرکل سیا بر جامعه اطلاعاتی آمریکا ریاست می‌کرد.

اعضای جامعه اطلاعاتی مستقل

1 ـ سازمان اطلاعات مرکزی(سیا)، نهادهای زیرمجموعه وزارت دفاع​ 2 ـ سازمان امنیت ملی 3 ـ سازمان اطلاعات ژئو فضایی ملی 4 ـ دفتر شناسایی ملی 5 ـ سازمان اطلاعات دفاع 6 ـ اطلاعات ارتش 7 ـ سازمان اطلاعات نیروی هوایی 8 ـ دفتر اطلاعات نیروی دریایی 9 ـ اطلاعات تفنگداران دریایی

نهادهای زیرمجموعه وزارت امنیت داخلی

10 ـ اطلاعات گارد ساحلی 11 ـ تحلیل اطلاعات و مدیریت حفاظت از زیرساخت‌ها

نهادهای زیرمجموعه وزارت دادگستری

12 ـ سازمان مبارزه با موادمخدر، دفتر اطلاعات امنیت ملی 13 ـ دفتر تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی)، معاونت اطلاعات

نهاد زیرمجموعه وزارت انرژی

14 ـ دفتر اطلاعات

وزارت امور خارجه

15 ـ دفتر اطلاعات و تحقیقات

وزارت خزانه‌داری

16 ـ دفتر پشتیبانی اطلاعات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
۰
۰
موضوعیت چنین اطلاعات جامع! درباره سازمانی مانند سیا چیست؟ ذهنیت ما نسبت به این سازمان، الان باید مثبت شود یا منفی؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها