با دکتر ناصر اقدمی، رئیس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان

تولید سلول‌های بنیادی در‌ کارخانه سلولی

در‌مرکز سلول‌درمانی رویان برای تحقیق در زمینه درمان بیماری‌ها به دنبال بیماری‌های شایع رفته‌اند و تمرکز اصلی کار تحقیقاتی خود را روی این بیماری‌ها گذاشته‌اند، بنابراین سلول درمانی در این مرکز از بیماری‌های قلبی که یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در ایران است، شروع شد.
کد خبر: ۶۱۹۵۷۳
سلول درمانی در رویان

پس از آن به دنبال بیماری‌های پوستی رفتند. کم‌کم بیماری ارتوپدی، گوارشی و بتازگی بیماری‌های عصبی و کلیه را نیز به موضوعاتی که درباره‌ آنها در حال تحقیق بودند، اضافه شد.

آنها در زمینه بیماری‌های قلبی، شایع‌ترین بیماری قلبی یعنی سکته قلبی را انتخاب کردند. ایده اصلی این بود که در فردی که دچار سکته قلبی شده است بخشی از عروق قلبی آسیب‌دیده و از بین می‌رود . در مرحله دوم ممکن است علاوه بر عروق قلبی بخشی از بافت قلب هم آسیب ببیند. پس براساس این ایده، مطالعات اولیه را روی بیماران قلبی شروع کردند. این مطالعه سال 84 طراحی شد.آن زمان قصد داشتند با فرض این که پیامدهای این روش را مورد بررسی قرار دهند، سلول‌درمانی برای درمان بیماران قلبی را آزمایش کنند تا در صورتی که نتایج موفقیت‌آمیزی نداشت از این روش در جمعیت بزرگ‌تر به عنوان یک راهکار درمانی استفاده نشود. این گروه از بیماران را تا سال 90 تحت نظر قرار گرفتند و آنها را گروه کنترل مورد مقایسه قرار دادند تا پیامدهای مثبت ناشی از درمان در آنها تائید شود. نتایج نشان داد این بیماران نه‌تنها بهبود پیدا کرده یا با هیچ عارضه‌ای مواجه نخواهند شد که احتمال زنده‌ماندن آنها نیز افزایش پیدا می‌کند. از اوایل امسال در این مرکز به بیماران قلبی خدمات‌درمانی مبتنی بر سلول‌درمانی ارائه می‌شود؛ یعنی برای رسیدن به این مرحله یک پروسه ده ساله پشت سر گذاشته‌ شده است‌، اما افرادی که می‌خواهند از این خدمات استفاده کننده ابتدا باید به پزشک متخصص قلب مراجعه کنند تا همه درمان‌های رایج فعلی روی این فرد انجام شود. در‌صورتی که درمان‌های رایج به نتیجه نرسد و پزشک تشخیص دهد‌ سلول‌درمانی می‌تواند راهکار مناسبی برای درمان بیمار باشد، بیمار به مرکز پژوهشی رویان مراجعه می‌کند. سلول‌درمانی یک روش درمانی فوق‌تخصصی است و پزشک متخصص باید همه درمان‌های رایج را برای بیمار بررسی کند و این روش باید به تشخیص پزشک متخصص در کنار دارودرمانی به عنوان مکمل مورد استفاده قرار گیرد.

در درمان بیماری‌های پوستی به روش سلول‌درمانی هم روند مشابهی را پشت سر گذاشته شده است. با توجه به این که در این زمینه مطالعاتی در سطح جهانی انجام شده بود، مرحله ابتدایی را پشت سر گذاشته و وارد مرحله بعدی شدند تا کارآمدی سلول‌درمانی را مورد بررسی قرار دهند. برای رفع چین و چروک صورت از روش‌هایی مانند تزریق ژل استفاده می‌شود که پس از شش ماه اثرات آن از بین می‌رود، اما ایده ما این بود که سلولی که کلاژن یا این ماده پرکننده را ترشح می‌کند، کشت کرده و مقدار آن را افزایش دهند و سپس این سلول‌ها را به خود فرد تزریق کنند که ماندگاری بیشتری دارد. نتایج مطالعات نشان داد سلول‌درمانی ماندگاری این روش درمانی را در بیمار تا دو سال افزایش می‌دهد. محققان پس از عبور از مراحل مختلف کارآزمایی‌های بالینی به مرحله‌ای رسیده‌اند که می‌توانند خدمات سلولی درمانی در زمینه بیماری‌های پوستی ارائه کنند. آرتروز، شایع‌ترین بیماری ارتوپدی است. در این بیماری‌ غضروف آسیب‌دیده از بین می‌رود. از مغز استخوان می‌توان سلول مزانشیمی گرفت. این سلول می‌تواند به سلول غضروفی تبدیل شود، محققان این را کشت کرده و تزریق می‌کنیم تا غضروف را ترمیم کند که هنوز خدمات‌ درمانی در این زمینه ارائه نشده است.

در زمینه بیماری‌های گوارشی مانند بیماری‌های کبد هم تحقیقاتی ‌انجام ‌شده است . بیش از چهار تا پنج مطالعه در زمینه درمان بیماری‌های کبدی به کمک سلول‌درمانی انجام داده‌ایم و سرانجام به این نتیجه رسیده‌اند که سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های کبدی اثرگذاری چندانی ندارد. به همین دلیل مجبور شدند روش کارشان را تغییر دهند؛ بنابراین هنوز در این مرکز خدمات‌درمانی در این زمینه ارائه نمی‌شود حتی به نتایج قابل اطمینانی در بهره اثرگذاری این روش هم دست نیافته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها