رئیس مجلس با بیان این که حق غنی سازی نیاز به تایید غرب نیست گفت: پیشرفت روزانه دانشمندان هسته‌ای ایران در عرصه علم و فناوری صلح آمیز هسته‌ای آنان را به وحشت انداخت تا به میز مذاکره برگردند و با ایران به توافق دست یابند.
کد خبر: ۶۱۹۳۷۷
پیشرفت هسته‌ای ایران غرب را پای میز مذاکره کشاند

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق قبل از دستور جلسه علنی امروز به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 که بامداد سوم آذر ماه در ‍ژنو رخ داد اشاره کرد و گفت: باید به چند نکته در این رابطه اشاره کنم، نخست این روزها مردم ایران و جهان شاهد مذاکراتی بودند که در طول 10 سال گذشته یکی از مهمترین موضوعات منطقه و جهان بوده است، در این چند ماه اخیر دولت جدید انصافا وقت و انرژی زیادی صرف حل مسئله هسته‌ای نمود.  
 
وی افزود: مذاکرات هسته‌ای از حساسیت و ظرافت‌های زیاد دیپلماتیک برخوردار بوده و دارای ابعاد مختلف فنی، حقوقی و سیاسی است آن هم در مقابل دولت‌های زورگو و هم چنین برخی کشورهای عنود، حسود و حقیر که این روزها جزع‌ و فزع آن‌ها را در صحنه‌های سیاسی مشاهده کرده‌ایم.  
 
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: ساماندهی چنین مذاکراتی کاری سخت و پرماجراست، لذا باید از رئیس‌جمهور محترم و وزیر خارجه و تیم مذاکره کننده هسته‌ای سپاسگذاری کرد و به این عزیزان خسته نباشید گفت.  
 
دبیر اسبق شورای امنیت ملی کشورمان افزود: قطعا در وصول دستاوردهای مذاکرات اخیر عنایات الهی استقامت و پایداری و دعای خیر ملت عزیز و راهنمایی‌های هوشمندانه رهبر معظم انقلاب و همت بلند دانشمندان هسته‌ای و ایثاگری شهدای عزیز هسته‌ای کشور نقش بسزایی داشته است.  
 
وی با اشاره به مطلب دوم گفت: روشن است ثمره اصلی گام اولیه در گفتگوهای اخیر نیازمند تداوم این حرکت در گام بعدی است که بسیار مهم است تا همان‌گونه که چشم‌انداز گام نهایی در این سند آمده است، تحریم‌های ظالمانه برداشته شود، لذا نیازمند توان بیشتر، تلاش افزون‌تر و طراحی دقیق‌تر و همت عالی‌تر است که امیدوارم وزارت خارجه در این جهت با هدایت‌های رهبر معظم و با استقامت بر حقوق ملت گام‌های عمیق‌تر و استوارتری بردارد.  
 
رئیس نهاد قانونگذاری کشور تصریح کرد: برخی رهبران غربی در این دو روز پس از این مذاکرات این توافق را حاصل تحریم‌ها و فشارها دانسته و با ناشی‌گری تناقض‌گویی در برخی مفاد نتایج مذاکرات پرداختند، این نقطه آغاز کج فهمی جدید آن‌هاست که ظاهرا این کج‌اندیشی پایانی ندارد.  
 
دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی کشور افزود: در سال‌های 1383 و 1384 که سه کشور اروپایی با ایران در باب موضوع هسته‌ای مذاکراتی داشتند و ایران برای ابراز حس نیت در فعالیت‌های هسته‌ای خود نظر کرد و آنان را موقتا به حالت تعلیق درآورد، همان موقع یکی از رهبران غربی در بصره عراق در جمع نیروهای نظامی‌اش سخنرانی کرد که میوه حمله به عراق را در ایران چیدیم.  
 
لاریجانی تاکید کرد: آن‌ها از همین جا دچار اشتباه شدند به جای درک درست از رفتار جمهوری اسلامی ایران به توهمات مالیخولیایی پناه بردند و نه تنها نتوانستند میوه‌ای در تهران بچینند، بلکه با جاگذاشتن خسارات زیاد مجبور به ترک عراق شدند و از طرف ایران راه پیشرفت انرژی صلح آمیز هسته‌ای را دنبال کرد.  
 
لاریجانی خاطر نشان کرد: پیشرفت امروز ایران در زمینه هسته‌ای با 10 سال قبل قابل قیاس نیست، آن چه امروز باعث شد برخی دول مغرور غربی کمی سر عقل بیایند آگاهی آنان از پیشرفت فعالیت هسته‌ای ایران همان گونه که یکی از مسئولین به آن اقرار نمود و عدم تاثیرگذاری تحریم‌ها بر اراده ملت ایران و فهم این امر که ایرانیان چه در داخل و چه در خارج همگی نسبت به رفتار ستمگرانه و غیرانسانی این دولت‌ها نفرت و بیزاری فزاینده‌ای دارند این علت‌ها به همراه خشم ملت‌های منطقه از رفتار دو گانه این کشورها که خود دارای مخرب‌ترین سلاح‌های اتمی هستند و از ملت ایران می‌خواهند انرژی صلح آمیز هسته‌ای کمتر داشته باشند آن‌ها را مجبور به عقب نشینی کرد.  
 
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پیشرفت روزانه دانشمندان هسته‌ای ایران در عرصه علم و فناوری صلح آمیز هسته‌ای آنان را به وحشت انداخت تا به میز مذاکره برگردند و با ایران به توافقی دست یابند اگر برای ژست‌های دروغین این حرف‌ها را می‌زنید بازی سرخوشانه‌ای برای خویش ترتیب داده‌اند اما اگر غیر از این است دچار توهمات شده و مجددا از همین نقطه ضربه خواهند خورد.  
 
وی تصریح کرد: همه می‌دانند آن چه برای شما اهمیت دارد اسرائیل است و برای سایر مردم منطقه از جمله مسلمانان ارزش قائل نیستید، که نمایندگان با شعار "مرگ بر آمریکا" حرف‌های رئیس مجلس را تایید کردند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: ایران عامل ثبات و حامی امنیت همه کشورهای منطقه است، مشکل ایران دخالت و لشکرکشی شما به منطقه و اشغال آن‌هاست که ثمره این رفتارهای اشتباه را خود شما فهمیده‌اید که این گونه اقدامات به خلاف دعاوی قبلی شما نه تنها تروریسم را از بین نبرد بلکه عامل گسترش آن شد و نه تنها تروریسم را از بین نبرد که عامل گسترش آن شد و نه تنها امنیت ساز برای منطقه نبود که امنیت سوز شد.
 
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: به برخی رهبران کشورهای منطقه نیز عرض می‌کنم تحت تاثیر القائات رژیم غاصب اسرائیل قرار نگیرید ایران برادر شماست و ما همه پیروان یک پیامبر و یک آیین هستیم به سوی قبله واحد نماز می‌گذاریم در طول این سال‌ها برخی کشورهای منطقه و عرب از صدام مجرم برای حمله به ایران حمایت کردند و او ملت ما را با سلاح‌ها که غربی‌ها در اختیارش گذاشته بودند مورد حمله قرار داد و شما هزینه‌های صدام را پرداخت کردید.  
 
وی تاکید کرد: مردم ما بزرگوارانه از این رفتارها گذشت کردند و در حمله همین جنایت کار به کویت ما در کنار شما قرار گرفتیم، ایران بیشترین حمایت‌ها را از مردم فلسطین کرده تا عزت کشورهای اسلامی که سال‌ها توسط اسرائیل سرکوب شده بود بازیابی شود چرا موضع برخی کشورهای عرب با اسرائیل یکی باشد.
 
لاریجانی خاطر نشان کرد: اگر نخست وزیر بی آبروی رژیم صهیونیستی نگران است به هیچ روی اهمیت و ارزشی ندارد اما سخن گفتن شما از خطر ایران بسیار ناجوانمردانه و غیرواقعی است ما همانند همیشه با هم برادر هستیم و خواهان منطقه‌ای امن و آرام هستیم که در آن مردم بتوانند راه پیشرفت و سعادت را دنبال کنند.  
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: پس از مذاکرات اخیر برخی مقامات آمریکایی با عجله اعلام موضع کردند که حق غنی سازی ایران را نپذیرفتیم، اضطراب مقامات آمریکایی قابل درک است چرا که اگر غیر از این بگویند سوال دومی را باید پاسخ دهند چرا این همه تحریم علیه ایران وضع کرده‌اند آیا ایران کاری غیر از غنی سازی انجام داده بود که این همه سرو صدا و ماجرا و تحریم انجام دادید لذا برای پاسخ به این موضع زورگویانه حرف لغو دیگری به زبان جاری می‌کنند که چنین حقی به رسمیت نشناخته‌ایم.  
 
لاریجانی تاکید کرد: موضع غنی سازی چه در مقدمه و چه در اهداف مذاکرات ذکر شده است اما نکته مهمتر این است که اصولا حق غنی سازی نیاز تایید چنین موجوداتی نیست، تمام کشورهای عضو آژانس هستند و معاهده NPT را پذیرفتند دارای این حق می‌باشند ولو آن را اعمال نکنند، مثل این که حق راه اندازی نیروگاه اتمی را دارند ولو برای آن سرمایه گذاری نکنند.
 
لاریجانی اظهار کرد: ممکن است این سوال مطرح شود پس محل نزاع چیست که این همه مذاکره بخواهد حقیقت این است که محل نزاع این حرف‌ها نیست، کشورهای دیگری که غنی سازی دارند مذاکرات با 1+5 در مورد آن‌ها وجود  ندارد.  
 
دبیر شورای عالی اسبق ملی کشور تاکید کرد: موضوع بعد سیاسی دیگری دارد، برخی از کشورهای 1+5 می‌گویند چون زور داریم می‌خواهیم مانع کار آن‌ها شویم، ظاهر کار را با اعتمادسازی و از این واژه‌ها بزک می کنند و چون موضوع ماهیت سیاسی دارد طرفین از ظرفیت‌های خود و از ابزارهای خود بهره می‌گیرند.

لاریجانی تاکید کرد: طبعا در مذاکرات طرفین گام‌های خود را متناسب با امکانات شکل می‌دهند که هزینه کمتری متقبل شوند آن چه مایه حیرت است تقایل سخنان مسئولان آمریکایی قبل و بعد از مذاکرات درباره موضوع غنی سازی است، مقامات آمریکایی بارها چه شفاهی و چه کتبی بیان داشتند موضوع غنی سازی ایران را قبول دارند اسناد آن وجود دارد پس چرا دروغ می‌گویید با این ترس از بی اختیاری می‌خواهید مدیریت جهانی کنید.  
 
رئیس مجلس افزود: آقای اوباما این ها عوامل بی اعتمادی در سطح بین المللی است نه رفتار ایران در فناوری صلح آمیز هسته‌ای.
 
رئیس مجلس در ادامه گفت: مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از مذاکرات هسته‌ای صیانت از ساختار فناوری صلح آمیز هسته‌ای در همه ابعاد آن را ضروری می‌داند مسئولین وزارت امور خارجه در تمام مراحل مذاکرات باید توجه کافی جهت حفظ این ساختار داشته باشند.
 
هم چنین رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای نطق امروز خود به سالروز تشکیل بسیج مستضعفان اشاره کرد و گفت: این روز مبارک را به همه بسیجیان تبریک عرض می‌کنیم.  
 
وی افزود: بسیج شجره طیبه‌ای است که برپایه ایثارگری در راه آرمان‌های انقلاب شکل یافت و انصافا در دفاع مقدس نقش بی بدیل داشت و عامل سرافرازی ملت ایران شد و در دوره‌های بعد نیز بسیج در دوره‌های بعد نیز بسیج عامل پایداری و استواری نظام جمهوری اسلامی بود به طوری که در سخت ترین شرایط که کشورهای زورگو حنجره‌های خود را در جهت تهدید ایران استخدام کردند اما هیچ گاه جرات کوچکترین اقدام علیه ملت ایران را نداشتند و ندارند.  
 
رئیس مجلس اظهار داشت: این اقتدار بازدارنده را باید در روحیه ایثاگری بسیجیان و نیروهای مسلح باتجربه کشور یافت،‌باید به روح بلند امام درود بفرستیم که چنین مکتبی را تاسیس نمودند که شاگردان این مکتب بسیجیان وارسته از آرمان‌های انقلاب صیانت می‌کنند.  
 
لاریجانی تاکید کرد: هم چنین روز نیروی دریایی را نیز به سلحشوران نیروی دریایی کشور تبریک عرض می‌کنیم که حضور مقتدرانه آن‌ها در دریا یادآور فداکاریهای آن عزیزان در دوران دفاع مقدس است. ( باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها