نمایش «ستایش پروردگار» در موزه آستان قدس رضوی

تابلوی «ستایش پروردگار»، اثر اهدایی استاد محمود فرشچیان به بارگاه ملکوتی حضرت رضا(علیه‌السلام)، در موزه آستان قدس رضوی در معرض نمایش عموم قرار گرفت.
کد خبر: ۶۱۹۱۷۰
نمایش «ستایش پروردگار» در موزه آستان قدس رضوی

 رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با اعلام این خبر گفت: تابلوِ «ستایش پروردگار»، یکی از شاهکارهای هنری معاصر است که در «تالارِ آثار استاد فرشچیان» در موزه آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شده است.

محمدهادی زاهدی با بیان این که این تابلو از آیه شریفه «یُسبِّح لله ما فی‌السماوات و ما فی‌الارض» برگرفته شده و آفرینش آن یک سال و نیم به طول انجامیده است، افزود: این تابلو که مضامین عرفانی و معنوی دارد، در ابعاد 101 در 81 سانتی‌متر و با تکنیک اکریلیک روی مقوا کار شده است.

وی شمار تابلوهای اهدایی استاد محمود فرشچیان به موزه آستان قدس رضوی را طی 23 سال گذشته، 15 تابلوِ هنری و منحصر به فرد عنوان کرد و اظهار کرد: نخستین تابلوِ اهدایی، با نام «عصر عاشورا» که در سال 1355 توسط استاد خلق شده بود، در سال 1369 به این آستان مقدّس اهدا شد.

وی افزود: دومین تابلوِ اهدایی استاد، با نام «پنجمین روز آفرینش»، در سال 1352 خلق شده و در سال 1369 به موزه آستان قدس رضوی واگذار شده است که یکی از نفیس‌ترین و زیباترین تابلوهای این نگارگر برجسته به شمار می‌رود.

زاهدی تصریح کرد: سومین تابلوِ اهدایی به نام «پناه» یا «یتیم‌نوازی امام علی علیه‌السلام»، در سال 1352 خلق شده و در سال 1371 به آستان قدس رضوی واگذار شده است.

وی گفت: تابلوهای دیگری از استاد فرشچیان، شامل «خمسه آل طیّبه» در سال 1369، «یارب» در سال 1374، «اوّلین پیام» در سال 1379، «نیایش» در سال 1377، «توسّل» در سال 1380، «یک هدیه عشق» در سال 1382، «امتحان سخت»، «کوثر» و «ضامن آهو» در سال 1389 و «پرچم‌دار حق» در سال 1390 به آستان مقدس حضرت رضا علیه‌السلام اهدا شده‌اند.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به این که تابلوِ «ضامن آهو» که به امام رضا علیه‌السلام اختصاص دارد، نمونه دوم این اثر بوده که استاد فرشچیان آن را به آستان قدس رضوی اهدا کرده است، اظهار داشت: تابلوِ «توسّل» نیز به حرم مطهّر رضوی اختصاص دارد و در آن، چهره استاد فرشچیان، در حالی که در مقابل گنبد طلای حرم قرار گرفته و خضوع خود را در مقابل حضرت رضا علیه‌السلام نشان می‌دهد، خلق شده است.

زاهدی با بیان این که آثار اهدایی استاد فرشچیان به موزه آستان قدس رضوی، تا سال 1389 در گنجینه هنرهای تجسّمی موزه مرکزی نگه‌داری می‌شد، افزود: «تالار آثار استاد فرشچیان»، در سال 1389 در طبقه همکف گنجینه قرآن و نفایس موزه مرکزی آستان قدس رضوی افتتاح شد و هم‌اکنون 14 نگاره از نگاره‌های اهدایی استاد محمود فرشچیان به آستان مبارک حضرت امام رضا علیه‌السلام، در این تالار به نمایش عموم گذاشته شده است.

وی با اشاره به این که پانزدهمین و واپسین نگاره اهدایی استاد فرشچیان به بارگاه ملکوتی حضرت رضا علیه‌السلام، «معراج» نام دارد، گفت: استاد فرشچیان، در دهه کرامت سال جاری (1392)، طی مراسمی در موزه کاخ سعدآباد تهران، از این اثر ماندگار خود که معراج پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم را در آن به تصویر کشیده‌اند، رونمایی کرد و آن را به آستان مبارک حضرت امام رضا علیه‌السلام اهدا کرد.

زاهدی افزود: با توجه به این که همه آثار اهدایی استاد فرشچیان به آستان مبارک حضرت رضا علیه‌السلام، نخست در موزه کاخ سعدآباد رونمایی می‌شود و پس از یک سال نمایش در آن موزه، به موزه آستان قدس رضوی واگذار می‌شود، إن‌شاءالله تا کمتر از یک سال دیگر، شاهد نمایش این تابلوِ بی‌اندازه نفیس در موزه آستان قدس رضوی خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها