ضرورت کنترل روان‌آب‌ها در استان‌های باران‌خیز

بارش فراوان باران طی روزهای اخیر در بیشتر نقاط کشور با جاری شدن روان‌آب‌ها و سیلاب همراه بوده و خسارات زیادی را به مردم و زیرساخت‌های کشور وارد کرده است که می‌توان با کنترل این روان‌آب‌ها، آب مورد نیاز شرب و کشاورزی این مناطق را تامین و از بروز کم‌آبی و خشکسالی جلوگیری کرد؛ اتفاقی که در عمل رخ نداد و حجم زیادی از این آب‌ها هدر رفت و در نقاط ساحلی راهی دریا شد.
کد خبر: ۶۱۸۸۱۲

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: در بارندگی‌های هفته گذشته 260 میلیون مترمکعب سیلاب و روان‌آب وارد این استان شد که از این میزان فقط 41 میلیون مترمکعب، پشت سدها و بندهای آبخیزداری موجود مهار و بقیه به دریا سرازیر شد.

شاپور رجایی افزود: هدررفت این میزان آب با توجه به خشکسالی‌های هشت سال گذشته در این استان، ضرورت توجه بیشتر به احداث سد و بندهای ذخیره و طرح‌های آبخیزداری را دو چندان می‌کند. وی بابیان این که بر اثر خشکسالی‌های پیاپی، میزان آورد آب رودخانه‌ها و سفره‌های زیرزمینی آب استان، 45 تا 85 درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: بیش از 90 درصد آب شرب و 85 درصد آب‌های سطحی کشاورزی که آب شبکه‌های آبیاری استان بوشهر را تامین می‌کند، از استان‌های همجوار تامین می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها