تفاوت مزه غذا در دهان افراد چاق

چاقی عصب های چشایی را تغییر می‌دهد

محققان به این نتیجه رسیده اند که افراد دارای اضافه وزن مزه غذا را به شکل متفاوتی احساس می کنند و نسبت به طعمهای شیرین حساسیت کمتری دارند.
کد خبر: ۶۱۸۶۶۶
چاقی عصب های چشایی را تغییر می‌دهد

محققان آمریکایی به این نتیجه رسیده اند که چاقی موجب تغییر مزه غذاهای روی زبان ما می شود.

تحقیقات این محققان روی موش ها نشان می دهد که حیواناتی که دارای چاقی بیش از حد هستند کمتر می توانند مزه غذاهای شیرین را احساس کنند.

این تحقیق همچنین می تواند به حل معمای چگونگی تأثیر چاقی بر رابطه ما با غذا کمک کرده و همچنین به پزشکان کمک می کند درمان های جدیدی را برای چاقی پیدا کنند.

موش های چاق در مقایسه با موش های لاغر دارای سلول های چشایی کمتری هستند از این رو پاسخ آنها نسبت به محرک شیرینی ضعیفتر باشد.

دکتر «کاترین مدلر» از دانشگاه بوفالو اظهار کرد: تحقیقات نشان می دهد چاقی می تواند موجب تغییراتی در مغز و عصب هایی که سیستم چشایی را کنترل می کنند شود اما تاکنون محققان به سلول های چشایی روی زبان که با غذا ارتباط برقرار می کنند توجه نکرده بودند.

وی افزود: در این مرحله گیرنده های سلول های چشایی خود نیز تحت تأثیر چاقی قرار گرفته اند. موش های چاق دارای سلول های چشایی کمتری هستند و به خوبی نمی توانند به محرک های شیرین پاسخ دهند.

این که چگونه ناتوانی در تشخیص مزه شیرینی می تواند موجب اضافه وزن شود مشخص نیست اما تحقیقات قبلی نشان داده است که افراد چاق همچنین مشتاق خوردن غذاهای شیرین هستند.

دکتر مدلر گفت: ممکن است این ناتوانی در تشخیص مزه شیرینی خود عاملی برای خوردن بیشتر باشد تا این افراد بتوانند ولع خود را راضی نگاه دارند. اگر چگونگی تأثیرگرفتن این سلولها را درک کنیم و بفهمیم که ما چگونه می توانیم این سلولها را به حالت عادی برگردانیم می توانیم درمان تازه ای ارائه کنیم.

وی یادآور شد: این سلول ها روی زبان ما بیشتر از سلول های سایر بدنمان در دسترس هستند. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها