به اعتقاد کارشناسان، توقف احداث جاده در دل این جنگل برای حفاظت از آن به​تنهایی کافی نیست

جنگل ابر را منطقه حفاظت شده اعلام کنید

جنگل ابر در حالی طی سال‌های اخیر در کشاکش احداث جاده عبوری از دل درختان انبوه و چند میلیون ساله‌اش، نگرانی‌های زیادی را پشت سر گذاشت و بخشی از گونه‌های ارزشمند خویش را از دست داد که اکنون کارشناسان محیط‌زیست معتقدند، تنها راه جلوگیری از تخریب این میراث طبیعی در مقابل چنین طرح‌های مخربی، قرار دادن آن در فهرست مناطق حفاظت شده کشور است.
کد خبر: ۶۱۸۳۴۷

احداث جاده ابر در دل جنگل ابر طی سال‌های گذشته با تخریب و قطع هزاران اصله درخت همراه بود که به دلیل مخالفت دوستداران محیط‌زیست، سازمان‌های مردم‌نهاد و پیگیری رسانه‌ها، ساخت آن متوقف شد تا این‌که در دولت جدید، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، برای همیشه به این چالش پایان داد و با اعلام توقف همیشگی احداث جاده ابر، آرامش را به این جنگل برگرداند. با این همه کارشناسان محیط‌زیست معتقدند طرح توقف احداث جاده ابر، گرچه دستاورد مهمی برای این منطقه است، اما برای حفظ جنگل ابر در مقابل تمام تهدیدات احتمالی، ضروری است که این منطقه به‌عنوان یک منطقه حفاظت شده از سوی سازمان محیط‌زیست اعلام و به این ترتیب حفاظت و صیانت قانونی از آن صورت گیرد.

در همین زمینه مسئول جمعیت دیدبان طبیعت با بیان این‌که جنگل ابر باارزش‌ترین و گرانبهاترین میراث طبیعی کشور است که 10 درصد ذخیره جهانی سرخدار را در بردارد، تاکید کرد: ضرورت دارد تا سازمان حفاظت محیط‌زیست برای جلوگیری از تخریب روزافزون، این جنگل را منطقه حفاظت شده اعلام کند.

امیرحسین ولیان به تخریب جنگل ابر، تخریب شاهوار و سرچشمه‌های آب شاهرود و طرح انتقال آب از چشمه‌سارهای قطری به شهرستان به‌عنوان مهم‌ترین مشکلات و مسائل زیست‌محیطی شهرستان اشاره کرد و گفت: این سه چالش زیست‌محیطی، زیست بوم منطقه را به مخاطره انداخته است.

وی با اشاره به ارزش جنگل ابر یادآور شد: یک هزارم وسعت استان کویری سمنان را جنگل هیرکانی سه میلیون ساله‌ای تشکیل داده است که 10 درصد ذخیره جهانی سرخدار را نیز در بر دارد که می‌توان از آن به‌عنوان معجزه‌ای شگفت و نعمتی عظیم یاد کرد.

ولیان احداث جاده در جنگل ابر را باعث از بین رفتن این نعمت‌های خدادای دانست و افزود: شاهرود با یک هزارم ترابری تهران، چهار محور اصلی به سمت شمال دارد، یعنی دو برابر آنچه برای تهران لازم است، پس بهتر است به جای برنامه‌ریزی برای افزودن محورهای مواصلاتی، فکری به حال ارتقای کیفیت راه‌های موجود شود تا شاهد نابودی صدها هکتار جنگل بکر و بی‌نظیر، یک میلیون اصله درخت و نهال و جاری شدن سیل‌های ویرانگر در حوزه زرین‌گل و صحرای شمال نباشیم.

تخریب جنگل ابر با طرح انتقال آب

وی تخریب جنگل‌های منطقه به وسیله اجرای طرح‌‌های دیگری نظیر طرح انتقال آب از چشمه‌سارهای قطری را یکی دیگر از دلایل ضرورت جنگل ابر به‌عنوان منطقه حفاظت شده عنوان کرد و گفت: براساس این طرح، قرار شده بخشی از آب منطقه از چشمه‌سارهایی که در نقاط پرشیب جنگلی واقع در جبهه شمالی قرار دارد، تامین شود که بهره‌برداری از این چشمه‌ها به دلیل آبدهی کم و قرار گرفتن در نقاط پرشیب و پرتراکم جنگلی عملا توجیه فنی و مهندسی ندارد و تنها دستاورد آن تا امروز فقط تخریب‌های صورت گرفته در مسیر لوله‌گذاری در مناطق حمام‌دره و چشمه مریم و قطع حدود هزار اصله درخت از گونه‌های نادر بوده است. ضمن این‌که مسیر پیشنهادی در مسیر تنها زیست‌بوم سرخدارها با ارتفاع 30 متر به هیچ عنوان توجیه‌پذیر نیست و هرگونه اقدامی در این منطقه، ضربه بزرگی به پیکر منابع ملی و خدادادی وارد خواهد کرد.

این خاک چقدر می‌ارزد

یک کارشناس ارشد مسائل محیط‌زیست کشور نیز با بیان این‌که یک درصد از مجموع گونه‌های گیاهی کشور در این رویشگاه 35 هزار هکتاری قرار دارد و هر هکتار از خاک جنگل ابر حدود صد برابر هر هکتار از خاک ایران ارزش دارد، یادآور شد: در جنگل ابر بیش از 85 نوع گونه گیاهی از 7000 گونه گیاهی ایران مشاهده شده است و این امر یکی از دلایلی است که باعث شده این منطقه به عنوان مناطقی که دارای مناظر بی‌نظیر و اکوسیستم غنی است، مورد توجه بسیاری از طبیعت دوستان و جهانگردان قرار بگیرد.

محمد درویش با بیان این‌که جنگل ابر سپر خاوری دیرینه‌ترین جنگل‌های جهان در البرز شمالی است، افزود: اگر این جنگل از بین برود، بیابان‌زایی با شدت بیشتری انجام شده و جنگل‌های هیرکانی به‌عنوان میراث چند میلیون ساله ایران در برابر گسترش سرزمین خشک خارتوران بی‌دفاع و در نهایت نابود خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها