مدیر پروژه ماهواره آت ست "AUTSAT" دانشگاه صنعتی امیرکبیر از نهایی شدن این ماهواره برای پرتاپ به فضا خبر داد.
کد خبر: ۶۱۸۳۱۸
«آت ست» ایرانی در آستانه سفر به فضا

دکتر سید مصطفی صفوی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر با بیان این که هماهنگی لازم برای پرتاب در حال انجام است؛ گفت: مدل فضایی این ماهواره با تکیه بر توانمندی های داخلی و تجربه و تخصص کسب شده در دانشگاه در حال ساخت و تمهیدات لازم برای مونتاژ مدل فضایی فراهم شده است.

وی با بیان این که عملیات رسمی ساخت این ماهواره خرداد1386آغاز شد؛ افزود: این ماهواره با هدف پرتاب میکرو ماهواره‌ای با وزن کمتر از80کیلوگرم و با توانایی سنجش از دور (بررسی پوشش گیاهی ایران) و ذخیره و ارسال اطلاعات مخابراتی طراحی و ساخته شده است.

مدیر پروژه ماهواره آت ست "AUTSAT" دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: به منظور توسعه همکاری‌های گروهی در دانشگاه، طرح «آت ست» به صورت طرحی چند رشته ای (Multidisciplinary) تعریف شد و با مشارکت پنج دانشکده مهندسی هوافضا، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر و مهندسی صنایع در حال اجراست.

دکتر صفوی گفت: تیم این پروژه با تکیه بر دانش و توان مهندسی65 نفر از اعضای هیئت علمی، فارغ التحصیلان و دانشجویان، به عنوان نخستین تیم اجرا کننده استاندارد فضایی اروپا (ECSS) در پروژه ای ملی، مدل مهندسی ماهواره AUTSAT را سال های گذشته رونمایی کردند.

وی با بیان این که برای مونتاژ مدل فضایی اتاق تمیزی در دانشگاه (با حمایت ستاد توسعه هوافضا) در حال ساخت است؛ افزود: با توجه به نیاز مبرم به زیر ساخت های آزمایش، زیر ساخت هایی همچون محفظه خلأ حرارتی، میز آزمایش ارتعاشات مکانیکی، میز سه درجه آزادی و شبیه سازهای محیط فضا در دانشگاه راه اندازی شده و در حال خدمات دهی به این طرح و دیگر طرح های ملی است.

مدیر پروژه ماهواره آت ست "AUTSAT" اضافه کرد: مدل حرارتی ماهواره نیز برای تصدیق طراحی های حرارتی ساخته شده و در حال آزمایش است.

دکتر صفوی درباره دیگر مشخصات این ماهواره گفت: «آت ست» از هفت زیر سیستم سازه و مواد، مخابرات فضایی و ایستگاه زمینی، کنترل حرارت، توان الکتریکی، تعیین و کنترل وضعیت، مدیریت فرمان و داده و محموله تصویربرداری تشکیل شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها