علیرضا. ب هستم و از تهران پیامک می‌زنم. من دچار برونشیت هستم و با وجود درمان‌هایی که انجام داده‌ام، خوب نشده‌ام. از طرفی دیابت هم دارم. می‌خواستم بدانم علت ایجاد برونشیت و این که روند درمان من به تعویق افتاده با مساله دیابت ارتباطی دارد؟
کد خبر: ۶۱۷۸۲۰

دکتر قمرتاج‌خان بابایی/ متخصص ریه و آسم

نخست این که ذکر نکرده‌اید شما چند سال دارید. به این دلیل که سن در ابتلا به برونشیت، شرایط بیماری و روند درمان موثر است. از طرفی توضیح ندادید علت ابتلای شما به برونشیت چه بوده است؟ بنابراین اطلاعات شما کامل نیست. اما برونشیت به‌معنای التهاب لوله‌های برونشی یا نایژک‌هاست.

زمانی که نایژک‌ها ملتهب یا عفونی شود؛ هوای کمتری به ریه‌ها وارد و خارج می‌شود و معمولا فرد نیز مقدار زیادی خلط با سرفه دفع می‌کند. بعضی افراد درطول زندگی ممکن است به این بیماری دچار شوند. برونشیت دو نوع دارد؛ برونشیت حاد و مزمن. برونشیت حاد با تب همراه نیست، اما درباره برونشیت مزمن؛ اگر فردی مدت سه ماه در دو سال پیاپی، به سرفه و دفع خلط غلیظ بدون علت خاصی دچار شود، ابتلای او به برونشیت مزمن قطعی است. بعضی عوامل زمینه‌ساز ابتلا به برونشیت است از آن جمله می‎توان به این موارد اشاره کرد:

کشیدن سیگار: این عامل مهم‌ترین علت ابتلا به برونشیت است.

آلودگی صنعتی: قرار گرفتن در معرض آلودگی بویژه آلودگی‌های کارخانه‌ای یا کار کردن در محیط‌های آلوده، ریه‌ها را مستعد ابتلا به برونشیت می‌کند.

آلودگی هوا: افزایش میزان دی‌اکسیدکربن، گوگرد و دیگر آلاینده‌ها عامل دیگری در ابتلا به بیماری برونشیت است.

بعضی بیماری‌ها: همان‌طور که اشاره کرده بودید، دیابت می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به برونشیت شود.

خطر ابتلای خانم‌ها به برونشیت بیشتر از آقایان است. افراد بالای 45 سال، افراد دچار اضافه وزن، افرادی که بستگان درجه یک آنها به این بیماری مبتلا هستند، افراد مبتلا به سل و افرادی که در معرض آلاینده‌ها هستند، بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به برونشیت قرار دارند.

برای تشخیص برونشیت، رادیوگرافی از قفسه سینه، آزمون عملکرد ریوی یا اسپیرومتری و سنجش میزان گازهای خون سرخرگی انجام می‌شود.

برای درمان از روش‌هایی مانند استفاده از آنتی‌بیوتیک و مایعات گرم حدود 2 تا 3 بار در روز تجویز می‌شود. رعایت رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن و انتخاب ورزشی مناسب که آن را درهوای آزاد انجام دهید از راهکارهای کمک به درمان برونشیت است. ترک سیگار و درمان عفونت تنفسی از دیگر راهکارهای درمان برونشیت است. این را هم به یاد داشته باشید با تغییر فصل و نزدیک‌شدن به فصل‌های سرد سال، خطر عود نشانه‌های افراد مبتلا به برونشیت افزایش می‌یابد؛ بنابراین از این نظر نیز باید اقدامات لازم را انجام دهید. رعایت این نکته بویژه اگر به برونشیت مزمن مبتلا هستید، بسیار مهم است.

شما باید با مراجعه به متخصص، مورد بررسی قرار گیرید؛ بویژه این که به دیابت هم دچار هستید. متخصص پس از معاینه کامل شما می‌تواند درباره نوع برونشیت و روش‌های درمان آن تصمیم‌گیری کند.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها