تصور این که بتوان دوچرخه‌ای واقعی را با استفاده از مقوا، بطری‌‌های نوشیدنی و قطعات مستعمل خودرو آن هم فقط با 30 دلار ناقابل ساخت بسیار عجیب، غیرممکن و باور نکردنی است. به این ترتیب می‌توان ادعا کرد دوچرخه‌سواری به ورزش و تفریحی تبدیل می‌شود که بیش از پیش دوستدار طبیعت و محیط زیست است.
کد خبر: ۶۱۷۸۱۷

داستان ساخت دوچرخه مقوایی به سال 2009 بازمی‌گردد، زمانی که مهندسی جوان در کتابخانه مشغول تحقیق پیرامون ساخت دستگاهی برای جداکردن هسته دانه‌های میوه انار بود که به ناگاه ذهنش به ساخت دوچرخه، تفریح مورد علاقه‌اش، کشیده شد. جالب این که او قبلا دوچرخه‌هایی گرانقیمت از جنس بامبو را دیده بود، به همین دلیل به فکر افتاد از مقوا برای ساخت این وسیله استفاده کند.

پس از آن حدود دو سال به مطالعه و بررسی روش‌های گوناگون برای تا کردن ورقه‌های مقوا وقت صرف کرد تا به مقاوم‌ترین طرح ممکن دست یابد. در آخر با استفاده از این تجربیات بود که به ساخت سازه‌هایی مشابه نمونه‌های مقاوم طبیعی نظیر لانه زنبور و آشیانه پرندگان سوق پیدا کرد. سپس، یک سال دیگر به تولید اجزای اولیه دوچرخه مقوایی پرداخت تا موفق به ساخت نمونه اولیه شد. وی در این باره می‌گوید، «در تمام مدت، احساس برادران رایت را داشتم و از کاوش در ناشناخته‌ها لذت می‌بردم.»

نتیجه تلاش‌های چند ساله او سرانجام به ساخت دوچرخه‌ای تک‌دنده ختم شد که دارای بدنه، پره و رینگی از مقواست. برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به مقواهای چسب‌خورده، لایه‌ای از روغن جلا روی کار زده می‌شود که محافظ خوبی برای استحکام و دوام این دوچرخه نوآورانه است. از سوی دیگر، تایرهای قدیمی خودرو نیز در بخش بیرونی چرخ به کار گرفته شده تا چرخ‌ها را در برابر پنچری یا سوراخ‌شدن محافظت کند!

جالب‌تر این که، برای ساخت زنجیر دوچرخه از تسمه تایم خودروهای سواری استفاده شده است. از این گذشته، بطری‌های پلاستیکی نوشیدنی نیز برای شکل‌دهی به بخش خم شده پدال مورد استفاده قرارگرفته است. این دوچرخه که دارای سازه 12 کیلوگرمی است و «آلفا» نام دارد، می‌تواند با شگفتی، راکبی 20 برابر سنگین‌تر از خود را تاب آورده و تحمل کند.

این جوان خلاق قصد دارد دوچرخه مقوایی خود را در چهار مدل گوناگون به تولید انبوه برساند؛ دو نوع هشت کیلویی برای بزرگسالان و دو نمونه سبک‌تر برای کودکان. از این گذشته، خریداران می‌توانند تجهیزات اضافی نظیر دینام را روی این وسیله قرار دهند تا دوچرخه‌سواری در غروب و شب‌هنگام نیز با استفاده از چراغ مخصوص میسر شود. قرار است هزینه تولید هر یک از دوچرخه‌ها تا حدود 12 دلار کاهش یابد تا فروش نهایی آن به قیمت 30 دلار برسد.

گفتنی است، هزینه تحقیق و توسعه‌ برای ساخت نمونه اولیه رقمی معادل 250 هزار دلار بوده و این جوان نابغه می‌کوشد با هر چه ارزان‌تر کردن قیمت نهایی، تهیه چنین دوچرخه‌ای را برای مردمی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند، ساده و اقتصادی کند، اما نکته‌ این که، اگر می‌توان با مقوا چنین وسایل نقلیه مستحکمی ساخت، چرا دست به ساخت انواع کالسکه، سه چرخه بچه، صندلی چرخدار (ویلچر) و حتی خودروهای سواری ارزانقیمت مقوایی نزنیم!؟

حسین ملک محمدی

 منبع: پاپیولار ساینس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها