امروز مهلت متقاضیان حضور در بخش «سینمای ایران» سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای تحویل فرم شرکت در این مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور به پایان می‌رسد و صاحبان فیلم‌ها پس از آن فقط به مدت یک ماه و تا پایان آذر فرصت دارند تا نسخه‌ای از اثرشان را برای بازبینی هیات انتخاب ارائه دهند؛ مهلتی که بنا به مقررات جشنواره و به دلیل آماده‌سازی نسخه‌های اصلی نمایش به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.
کد خبر: ۶۱۷۵۷۱
دورخیز بزرگان برای شکار سیمرغ

به گزارش جام‌جم، در فرم شرکت در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تاکید شده است، چنانچه تا زمان مقرر اقدامات مقتضی از سوی تهیه‌کننده اعمال نشود، دبیرخانه جشنواره فیلم را از تمامی بخش‌ها (داوری و نمایش عمومی) خارج می‌کند.

با توجه به این زمان‌بندی فشرده و از آنجا که معمولا در سینمای ما کارها در آخرین دقایق به سرانجام می‌رسد، فیلمسازان، تهیه‌کنندگان و دیگر سینماگران کار سخت و دشواری برای آماده‌سازی نهایی فیلم‌های خود دارند.

بسیاری از گروه‌های فیلمبرداری درگیر تولید آثار هستند و در تلاشند تا سرموعد مقرر فیلم‌ها را به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند که این شتاب البته آسیب‌ها و تاثیرات منفی خود را به اثر وارد خواهد کرد. فیلم‌های کمتر و محدودتری نیز هستند که با دوراندیشی و آینده‌نگری بیشتری مدت‌ها پیش‌تولید اثر را به پایان رسانده‌اند و حالا مراحل پس از تولید کار را سپری می‌کنند.

اما مهم‌ترین نکته‌ای که باعث افزایش امیدواری سینمادوستان و اهالی سینما به جشنواره پیش‌رو شده، حضور برخی از بزرگان در جشنواره فیلم فجر پس از یکی، دو دوره غیبت است.

مسعود کیمیایی (متروپل)

حضور مسعود کیمیایی چهره نام‌آشنای سینمای ایران همیشه تنور جشنواره و اکران را گرم کرده است. این فیلمساز چیره‌دست برای حضور در جشنواره فیلم فجر امسال خیلی زود دست به کار شد و فیلمبرداری فیلم جدیدش «متروپل» را با مدیریت علیرضا زرین‌دست در اوایل شهریور به پایان رساند. تدوین فیلم را هم مصطفی خرقه‌پوش انجام داد و دیگر مراحل آماده‌سازی فیلم هم بتدریج طی شد. به نظر می‌رسد که با این شرایط فیلم کیمیایی به لحاظ زمان‌بندی مشکلی برای رسیدن به جشنواره نداشته باشد.

«متروپل» داستان زنی به نام خاتون است که شبی به یک باشگاه بیلیارد پناه می‌آورد. مهناز افشار، محمدرضا فروتن، پولاد کیمیایی‌، ساعد سهیلی، سحر دولتشاهی و شقایق فراهانی‌ بازیگران این فیلم هستند.

کیمیایی از آخرین حضورش در جشنواره فیلم فجر خاطره خوشی را دارد و آن هم کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم بیست و نهمین جشنواره برای «جرم» است.

کمال تبریزی (طبقه حساس)

کمال تبریزی بعد از دو بار بدبیاری پیاپی بابت ساخت و سپس به نمایش درنیامدن و توقیف فیلم‌های «پاداش» و «خیابان‌های آرام» این بار قصد شکستن این طلسم را دارد و دوست ندارد گرفتار ضرب‌المثل «تا سه نشه، بازی نشه!» شود!

فیلمبرداری جدیدترین ساخته تبریزی یعنی «طبقه حساس» با نام قبلی «قبر دوطبقه» ماه گذشته به پایان رسید و مصطفی خرقه‌پوش (همان تدوینگر فیلم «متروپل») از ابتدای ماه جاری تدوین آن را آغاز کرد. طبق آخرین خبرها سازندگان این اثر سخت در تلاش هستند تا فیلم را بموقع به دبیرخانه جشنواره فجر ارائه کنند.

«طبقه حساس» فیلمی کمدی است که فیلمنامه آن را پیمان قاسم‌خانی نوشته است و داستان مردی را روایت می‌کند که همسر مرحومش را در یک قبر دو طبقه دفن می‌کند تا خود نیز پس از مرگ در طبقه دیگر آن قبر دفن شود، اما پس از مدتی که سرمزار همسرش می‌رود متوجه می‌شود که به اشتباه فردی غریبه در آن مکان (قبر دیگر) دفن شده است.

رضا عطاران، پانته‌آ بهرام، بهاره رهنما، پیمان قاسم‌خانی و هوتن شکیبا برخی از بازیگران این فیلم هستند.

مجید مجیدی(محمد ص)

مجید مجیدی فیلمساز سرشناس ایرانی که آخرین حضورش در سینما به سال 86 و کارگردانی «آواز گنجشک‌ها» مربوط می‌شود، در چند سال اخیر سخت درگیر طرح بزرگ «محمد ص» بوده است؛ فیلمی که خیلی‌ها منتظر تماشای آن هستند تا ببینند حاصل این همه دقت و وسواس چه نتیجه‌ای دربرداشته است.

استفاده از برخی چهره‌های سرشناس سینمای جهان در این فیلم همچون ویتوریو استورارو فیلمبردار سه‌گانه مشهور «پدرخوانده» در مقام مدیر فیلمبرداری نشان می‌دهد که چرا این‌قدر انتظارات از این فیلم بالاست. مجیدی با توجه به ساختار و کیفیت فیلمش جدا از حضور داخلی به اکران جهانی نیز نظر دارد تا در هیاهوی تبلیغاتی غرب و هالیوود تصویر متفاوتی را از اسلام عرضه کند.

کیومرث پوراحمد(50 قدم آخر)

کیومرث پوراحمد کارگردان شناخته شده تلویزیون و سینمای ایران و خالق آثار محبوب و خاطره‌انگیزی چون «قصه‌های مجید»، «سرنخ» و «خواهران غریب» این روزها مشغول ساخت فیلم جدیدی به نام «50 قدم آخر» است. این اثر که قصه‌اش مانند فیلم آخر پوراحمد «اتوبوس شب» در فضای جنگ و دوران دفاع مقدس می‌گذرد همزمان با فیلمبرداری از سوی واروژ کریم مسیحی تدوین می‌شود تا بلکه بتواند خود را به قافله جشنواره برساند. تهیه‌کنندگی این فیلم را سعید سعدی به‌عهده دارد و بابک حمیدیان و طناز طباطبایی بازیگران اصلی آن هستند. فیلم که براساس ماجرایی واقعی ساخته شده داستان رزمنده‌ای است که در یک عملیات پایش روی مین می‌رود و ۱۸ روز در خاک عراق گرفتار می‌شود.

احمدرضا درویش (رستاخیز)

احمدرضا درویش کمی پس از ساخت فیلم دشوار و پرهزینه «دوئل» سراغ ساخت فیلمی درباره قیام امام حسین(ع) و واقعه کربلا رفت؛ فیلمی که پس از پنج سال، پیش‌تولید و تولید سرانجام آماده شد و در سی و دومین جشنواره فیلم فجر برای اولین بار به نمایش درخواهد آمد.

این کارگردان سینما در زمان تولید این فیلم ترجیح داد با هیچ رسانه‌ای گفت‌وگو نکند، اما بتازگی و پس از آماده شدن نهایی فیلم به تشریح جزئیات این طرح بزرگ پرداخت.

وی تاکید کرده است «رستاخیز» فیلمی جهانی است که برای مخاطبان جهان اسلام، جهان شیعه و دنیای غرب ساخته شده است. فیلمبرداری این فیلم شانزدهم بهمن 88 همزمان با اربعین حسینی در شهرستان بم آغاز شد و پس از پشت‌سر گذاشتن بیش از ۲۵۰ جلسه فیلمبرداری در چهاردهم شهریور ۱۳۹۰ به پایان رسید و مراحل آماده‌سازی فیلم هم که حدود دو سال طول کشید، تحت نظارت درویش در انگلستان انجام شد.پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، انوشیروان ارجمند، انوش معظمی، میرطاهر مظلومی، شقایق فراهانی، لیلا بلوکات، زهره حمیدی و مهتاب کرامتی بازیگران این فیلم هستند.

سیدرضا میرکریمی(امروز)

کارگردان شناخته شده سینما و خالق آثاری چون «زیر نور ماه» و «خیلی دور، خیلی نزدیک» بتازگی از پایان تدوین جدیدترین فیلمش با نام «امروز» خبر داد. با این حساب این کارگردان نیز بعد از غیبتی محسوس در دوره‌های اخیر، در جشنواره فیلم فجر امسال حضور خواهد داشت.«امروز» داستان راننده‌ تاکسی کهنه‌کاری به نام یونس است که در پایان یک روز کاری به زن جوانی کمک می‌کند تا او را به بیمارستان برساند، اما در ادامه درگیر اتفاقاتی می‌شود.پرویز پرستویی، سهیلا گلستانی و شبنم مقدمی بازیگران «امروز» هستند.

بهروز افخمی(آذر، شهدخت، پرویز و دیگران)

افخمی از کارگردانان سرشناسی است که پس از «سن‌پترزبورگ» فیلمی کارگردانی نکرده بود، اما امسال تصمیم گرفت با مهیا شدن شرایط فیلمی با عنوان «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» بسازد. این فیلم این روزها در حال فیلمبرداری است و گروه تمام تلاش خود را به کار بسته است تا اثر را با همه بدبیاری‌ها همچون تصادف گوهر خیراندیش یکی از بازیگران فیلم سرصحنه فیلمبرداری، به جشنواره برسانند.

مهدی فخیم‌زاده، رامبد جوان، مرجان شیرمحمدی، گوهر خیراندیش، علیرضا خمسه، امیرعلی دانایی و آزاده اسماعیل‌خانی بازیگران این فیلم هستند.

ابراهیم حاتمی‌کیا (چ)

این کارگردان سرشناس سینمای جنگ که در سال‌های اخیر از فضای جنگ به سمت شهر آمده بود، دوباره تصمیم گرفت سراغ دوران دفاع مقدس برود. البته توقیف «گزارش یک جشن» و حاشیه‌هایش هم نقش موثری در این رجعت داشته است.

«چ» با محوریت زندگی و مبارزات شهید چمران ساخته شده و فریبرز عرب‌نیا، سعید راد، بابک حمیدیان، مریلا زارعی و مهدی سلطانی بازیگران آن هستند.تمام کارهای فنی و پس از تولید فیلم انجام شده و جدیدترین کار حاتمی‌کیا قطعا به جشنواره فجر خواهد رسید.

مسعود ده‌نمکی (معراجی‌ها)

این کارگردان که موافقان و مخالفان زیادی دارد و هر ساخته او با نظرات ضدونقیضی روبه‌رو می‌شود، این روزها سخت مشغول فیلمبرداری فیلم ـ سریال «معراجی‌ها» است تا نسخه سینمایی آن را به جشنواره فجر برساند. فیلم جدید سازنده «اخراجی‌ها» و «رسوایی» حال و هوایی کمدی دارد و بازیگرانی چون حمید لولایی، رضا رویگری، دانیال عبادی، غلامحسین لطفی، امیر نوری، نیما شاهرخ‌شاهی، بهاره افشاری و لاله صبوری در آن بازی می‌کنند.

رضا عطاران (رد کارپت‌ /‌ فرش قرمز)

رضا عطاران بازیگر و کارگردان شناخته‌شده و محبوب کمدی تلویزیون و سینمای ایران تصمیم گرفت در اوج برپایی جشنواره اخیر کن راهی فرانسه شود و فیلمی درباره زندگی یک عشق فیلم بسازد. حاصل این ماجراجویی جذاب فیلم «رد کارپت‌/‌ فرش قرمز» شد که خودش به عنوان بازیگر نقش اول در آن ایفای نقش می‌کند. تدوین این فیلم از سوی محمد توکلی به پایان رسیده و بزودی با اتمام مراحل فنی کار برای ارسال به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر آماده خواهد شد.

دیگران

در حالی که حضور رخشان بنی‌اعتماد با فیلم «قصه‌ها» و داریوش مهرجویی با فیلم «اشباح» در جشنواره فیلم فجر امسال هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، چهره‌های شناخته‌شده دیگری نیز هستند که خود را برای حضور در این رویداد آماده می‌کنند. نام برخی از این کارگردانان و آثارشان از این قرار است: سعید سهیلی (کلاشینکف)، میهمان داریم (‌محمدمهدی عسگرپور)، شهاب حسینی (ساکن طبقه وسط)، روح‌الله حجازی (زندگی مشترک آقای محمودی و بانو)، فریدون جیرانی (خواب‌زده‌ها)، سامان سالور(تمشک)، و علی عطشانی (نقش نگار ‌/‌ با حضور ناصر ملک‌مطیعی).

علی رستگار ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها