«استرداد» 600 میلیونی شد

آخرین آمار فروش فیلم‌های روی پرده

علی اکبری: بودجه این فیلم 5 میلیارد بوده و امیدوارم 2 میلیارد تومان فروش کند

«استرداد» فیلمی با 56 سیمرغ

فیلم «استرداد» به کارگردانی علی غفاری که سیمرغ بهترین فیلم جشنواره فجر سال گذشته را به دست آورد، شامگاه یکشنبه باحضور جمعی از عوامل اصلی اثر در فرهنگسرای ارسباران نقد و بررسی شد.
کد خبر: ۶۱۶۷۶۴

به گزارش جام‌جم، محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده فیلم در این نشست بصراحت به بودجه این طرح پرسروصدا که تحت عنوان «فاخر» از آن یاد می‌شد، اشاره کرد و گفت: بودجه «استرداد» پنج میلیارد تومان است و ارقام بالاتری که درباره این فیلم می‌گویند، صحت ندارد. فکر می‌کنم این فیلم فروش خوبی در گیشه داشته باشد و دست‌کم دو میلیارد تومان فروش کند.

این تهیه‌کننده درخصوص سوژه این فیلم هم بیان کرد: موضوع و مضمون اصلی این فیلم، استرداد و بازگرداندن یک محموله طلا به ایران ازسوی اشغالگران به عنوان غرامت جنگ جهانی اول بود. بنابراین تصمیم گرفتیم همراه گروهی حرفه‌ای به بهترین شکل این داستان را روایت کنیم. یک روز وقتی همه عوامل فیلم را دور هم جمع کرده بودیم، دیدیم با تیمی کار کردیم که در مجموع 56 سیمرغ در کارنامه داشتند! محمود کلاری، ایرج رامین‌فر، حمید فرخ‌نژاد و بسیاری دیگر از عوامل این فیلم که همه از بهترین‌های سینمای ایران هستند.

وی در مورد مشکلات تولید فیلم در کشور روسیه نیز توضیح داد: ساخت این فیلم بسیار دشوار بود و مجبور بودیم هزینه‌های عجیب و غریبی به روس‌ها بپردازیم. آنها خیلی جدی برخورد می‌کردند و اصلا در این زمینه شوخی نداشتند، اما با این حال با همدلی و همراهی گروهی خوب، فیلمبرداری را پنج ماهه به پایان رساندیم.

این تهیه‌کننده در ادامه به برخی اصلاحات وارد بر فیلم اشاره کرد و گفت: ابتدا فیلمنامه به این شکل بود که وقتی کشتی طلاها را داخل آب می‌ریزد، آن طلاها اصلی باشد و فیلم به این صورت تمام شود. هدف ما این بود که بگوییم طلای اصلی ایرانیان، دریای خزر است، ولی با این مخالفت شد و ما مجبور شدیم فیلم را طور دیگری ادامه دهیم. در مجموع در طول فیلمبرداری چند بار فیلمنامه با تغییر مواجه شد.

وی در این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از او پرسیده بود چرا فیلمی درباره اختلاس 3000 میلیارد تومانی نمی‌سازید، گفت: دو سال پیش فیلمی با نام «تلفن رئیس‌جمهور» ساختم که در آن به ماجرای اختلاس 3000میلیاردی و بسیاری موارد دیگر اشاره کردم، اما تا مدت‌ها به آن اجازه‌ اکران ندادند.

این تهیه‌کننده درخصوص بازیگردانی سیما تیرانداز در این فیلم هم توضیح داد و گفت: خانم تیرانداز در واقع کمک‌های خیلی خوبی به الیسا کاچر، بازیگر اهل بلاروس فیلم کرد تا او بتواند فرهنگ و رفتار یک دختر ایرانی در روسیه را بخوبی نشان دهد.

علی رویین‌تن، یکی از بازیگران فیلم هم که به عنوان کارشناس سینما در این نشست حضور یافته بود، خطاب به حاضران گفت: این‌قدر درباره بودجه بالای این فیلم از آقای علی اکبری نپرسید. این فیلم «استرداد» است، نه فیلم «لاله»!

وی با رویکرد دفاع از فیلم ادامه داد: عده‌ای فقط به خاطر این‌که منافع‌شان تامین نمی‌شود، قصد دارند فیلم خوب «استرداد» را تخریب کنند. این اثر، فیلم بزرگی است که تاریخ سینمای ایران می‌تواند دوستش داشته باشد. «استرداد» فیلمی است که همه ژنرال‌های سینمای ایران در آن حضور دارند.

این کارگردان درباره تنوع لوکیشن‌های این فیلم نیز گفت: استرداد تنها فیلم تاریخ سینمای ایران است که به این اندازه صحنه‌های هوا و زمین و دریا دارد و جغرافیای خارج از کشور و جغرافیای ایران را در این مقیاس نشان می‌دهد. اینها به‌لحاظ بصری فیلم را جذاب می‌کند. همه اینها به اضافه درام و صحنه‌های اکشن فیلم می‌تواند به فروش آن کمک کند.

ستار اورکی، آهنگساز فیلم هم در ادامه نشست درباره موسیقی اثر توضیحاتی داد و گفت: حدود 60 الی 66 نوازنده در این کار حضور داشتند که کنترل آنها کار سختی بود و سعی کردیم با موسیقی نیمه کلاسیکی حس و حال آن‌ روزها را ایجاد کنیم.

این نشست در حالی برگزار شد که حمید فرخ‌نژاد، بازیگر نقش اصلی فیلم و علی غفاری به دلیل سفرهای کاری جداگانه به شمال کشور و لبنان در آن حضور نداشتند.

حمید فرخ‌نژاد، الیسا کاچر، فرهاد قائمیان، بهنام تشکر، صالح میرزاآقایی، سیاوش چراغی‌پور، شیرین یزدان‌بخش، علیرام نورایی و علی رویین‌تن بازیگران «استرداد» به‌نویسندگی علیرضا طالب‌زاده و به کارگردانی علی غفاری هستند که از یکشنبه در گروه سینمایی آفریقا روی پرده رفته است. داستان فیلم «استرداد» در مقطع زمانی 1332 رخ‌می‌دهد و ماجرای پرداخت غرامت جنگی از سوی انگلیس، آمریکا و شوروی به ایران را دستمایه خود قرار داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها