از امروز به مدت یک هفته با برپایی برنامه‌های مختلف در سراسر کشور یاد یار مهربان گرامی داشته می‌شود، تجلیل از خادمان و فعالان عرصه نشر و همچنین برپایی نمایشگاه‌های کتاب با تخفیف ویژه و تجهیز کتابخانه‌های عمومی از جمله عمده‌ترین برنامه‌های هفته کتاب است.
کد خبر: ۶۱۵۶۸۵
هفته کتاب از امروز ورق می‌خورد

به گزارش جام‌جم، امروز همزمان با اولین روز از بیست و یکمین دوره هفته کتاب با عنوان «تکریم از پدیدآورندگان کتاب و خادمان نشر» نام‌گذاری شده است.

به همین مناسبت آیین قدردانی از خادمان علمی و فنی نشر کشور ساعت 10 صبح امروز با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی و همچنین سخنرانی مصطفی محقق داماد، مریم حسینی و غلامرضا اعوانی در سالن سینمایی این وزارتخانه برگزار می‌شود. اجرای تعزیه و شعرخوانی از جمله برنامه‌های این مراسم است.

نمایشگاه «یاد یار مهربان» با حضور بیش از 430 ناشر و عرضه 19 هزار عنوان کتاب با کمی تاخیر از سوم تا نهم آذر در باغ کتاب تهران برگزار خواهد شد.

در این نمایشگاه به همه مدارس شهر تهران در هریک از مقاطع تحصیلی برای خرید کتاب یارانه تعلق می‌گیرد و مدارس از تخفیف 30 درصدی و شهروندان از تخفیف 25 درصدی کتاب بهره‌مند خواهند شد.

یکی دیگر از برنامه‌های هفته کتاب را انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در قالب برپایی20 نمایشگاه در 20 کارخانه و مرکز صنعتی برگزار می‌کند. این نمایشگاه‌ها با هدف در دسترس قرار دادن کتاب برای خانواده‌ها و با توجه به تجربه موفق سال‌های گذشته برگزار می‌شود.

تجربه موفقیت‌آمیز سال‌های گذشته انجمن نشان داده خانواده‌ها اقبال بسیاری به کتاب‌های عرضه شده در این نمایشگاه‌ها نشان می‌دهند و فروش کتاب نیز با این روش قابل توجه است.

انجمن فرهنگی زنان ناشر نیز به مناسبت ایام هفته کتاب، نمایشگاه‌های کتابی را با 15 تا 20 درصد تخفیف در سه فرهنگسرای گلستان، اشراق و دهقان و ورزشگاه دیهیم، ستاد مدیریت بحران منطقه 8، سرای محله تسلیحات و کتابخانه مارلیک در پارک پرنیان کرج برگزار می‌کند.

رونق کتابخوانی در استان‌های مختلف

اما برنامه‌های هفته کتاب با رونق بیشتری در سایر استان‌های کشور نیز برگزار می‌شود. براین اساس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در ایام برگزاری بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران دو کتابخانه عمومی و مجهز را برای استفاده علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی افتتاح می‌کند.

همچنین 30 هزار جلد کتاب در این ایام به مدارس و مساجد استان آذربایجان شرقی اهدا می‌شود. استان اصفهان نیز برگزاری همایش «خادمان فرهنگ مکتوب» را با هدف قدردانی از بهترین ناشر، ویراستار، صفحه آرا و طراح استان، در این ایام تدارک دیده است.

اما در کردستان 200 نمایشگاه کتاب در مدارس، 20 نمایشگاه در سطح استان، چهار نمایشگاه در دانشگاه‌ها، برگزاری شب شعر، شب قصه و جلسات نقد و بررسی، همایش مولفان و مترجمان، هم‌اندیشی ناشران استان و کتابفروشان، تجلیل از فعالان کتابخوانی همایش پیاده‌روی دوستداران کتاب برگزار خواهد شد.

رونمایی از آثار جدید ناشران استان و 40 اثر مکتوب نیز از دیگر اتفاقاتی است که در این هفته در کردستان رخ می‌دهد.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان نیز با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همایش تجلیل از کتابداران و خادمان چاپ و نشر را برگزار می‌کند.

از دیگر برنامه‌های این استان می‌توان به برگزاری مسابقات کتابخوانی، اهدای کتاب به مساجد، مدارس و سازمان‌های دولتی و برگزاری 20 نمایشگاه کتاب با تخفیف 40 درصد اشاره کرد.

قرار است اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین هم با همکاری 14 نهاد دولتی و خصوصی فعالیت‌هایی چون مسابقه کتابخوانی سبک زندگی سیره امام جواد(ع) و مفاهیم زیارت عاشورا، توزیع و اهدای کتاب به 70 مرکز آموزشی و اداری و فرهنگی، تجلیل از ناشر، کتابفروش، کتابخوان و خبرنگاران برتر استان را در برنامه داشته باشد.

نمایشگاه کتاب در زندان‌های استان، 600 نمایشگاه کتاب در مدارس، برگزاری مسابقه پیامکی با موضوع کتاب و کتابخوانی، اجرای نقاشی همگانی در مدارس و برگزاری کارگاه تخصصی مطالعه و تحقیق و داستان نویسی برای معاون و مربیان پرورشی از دیگر فعالیت‌های استان قزوین به شمار می‌رود.

براساس اعلام ستاد برگزاری هفته کتاب، روزهای این هفته به این ترتیب نام‌گذاری شده‌اند: شنبه بیست‌وپنجم آبان‌ روز «تکریم از پدیدآورندگان کتاب و خادمان نشر»، یکشنبه روز «کتاب و فرهنگ عاشورایی»، دوشنبه روز «کتاب بنیان تعلیم و تولید دانش»، سه‌شنبه روز «کتاب و الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت»، چهارشنبه «نقش رسانه‌ها در تبلیغ کتاب و ترویج کتابخوانی»، پنجشنبه «کتاب، کانون تحکیم خانواده و تربیت نسل فردا»، جمعه «کتاب، حماسه‌ساز فرهنگی، روزگاران عزت و تدبیر» و شنبه آینده هم «کتاب خوب، بهترین هدیه زندگی».

برنامه‌های بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «کتاب آینه فرهنگ و فرزانگی» تا دوم آذر در سراسر کشور برگزار می‌شود.

newsQrCode
برچسب ها: کتابخوانی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها