رئیس کل بانک مرکزی:

نرخ ارز پایین‌تر می‌آید

با وجود اظهارات قبلی رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر کاهش نیافتن قیمت ارز، ولی‌الله سیف دیروز با چرخشی معنی‌دار احتمال کاهش قیمت ارز را مطرح و اعلام کرد تحقق این امر بعید نیست.
کد خبر: ۶۱۵۱۴۴

به گزارش خبرنگار ما، حدود دو ماه پیش و در حالی که قیمت ارز به دلیل جو امیدی که در اقتصاد ملی به وجود آمده بود و کماکان ادامه دارد، در حال کاهش بود، رئیس کل بانک مرکزی در صبحانه کاری اتاق ایران، اظهاراتی مختصر اما تاثیرگذار بر زبان آورد که سرنوشت قیمت ارز از آن روز تا امروز را تعیین کرده است.

وی گفت که قیمت‌های کنونی ارز، کف قیمت است و قیمت ارز بیش از این کاهش نخواهد یافت. به دنبال این اظهارات روند کاهشی قیمت ارز متوقف شد و قیمت‌ها در حول و حوش 3000 تومان تقریبا ثابت ماند. در آن زمان مردم از اظهارات سیف انتقاد کرده و گروهی نیز وی را به جلوگیری عمدی از کاهش قیمت ارز به دلیل جلوگیری از کسر بودجه دولت و ارزن‌تر نفروختن دلارهای نفتی متهم کردند. با این حال برخی کارشناسان اظهارات سیف را در جهت ثبات بخشیدن به قیمت ارز و پیشگیری از تلاطم‌های قیمتی آن ارزیابی کرده و از رئیس کل بانک مرکزی که بشدت زیر فشار افکار عمومی و رسانه‌ها قرار داشت، حمایت کردند.به گفته آنان، حتی اگر قیمت ارز بالا بماند، اما این قیمت ثابت و قابل پیش‌بینی و ارزیابی از سوی فعالان اقتصادی باشد، اقتصاد به آرامش خواهد رسید و به دنبال آن رشد سطح عمومی قیمت‌ها نیز اول متوقف و سپس رو به کاهش خواهد گذاشت. آنان در روزهای بعد ارقام اعلام شده درباره کاهش تورم نقطه به نقطه را دلیل صحت مدعای خود اعلام کردند.

با این حال آغاز مذاکرات فشرده ایران و غرب در ژنو و اثرات آن چیزی نبود که از چشم بازار ارز دور بماند؛ هرچند فعالان اقتصادی با توجه به اظهارات قبلی بانک مرکزی پیش‌بینی می‌کردند که حتی در صورت بروز نشانه‌های امیدبخش در مذاکرات، بانک مرکزی از کاهش قیمت ارز جلوگیری خواهد کرد، اما این امر باعث کاهش محتاطانه قیمت‌ها در روزهای حین انجام مذاکرات نشد و قیمت‌ها به زیر 3000 تومان رسید؛ هرچند این ماندگاری دوام زیادی نیافت، اما به هر حال روند بازار نشان داد که در صورت مقاومت بانک مرکزی در برابر کاهش یا سقوط قیمت‌ها، بازار راه خود را خواهد رفت.

با قوت گرفتن این نشانه‌ها و در حالی که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز نخستین توافق رسمی خود بر سر صدور مجوز بازدید از تاسیسات آب سنگین اراک را ثبت کردند و موضوع این توافق دقیقا همان چیزی بود که پاشنه آشیل مذاکرات اخیر ژنو محسوب می‌شد، بانک مرکزی نیز مطابق با تغییر فضای سیاسی صورت گرفته ترجیح داد چرخش 180 درجه‌ای و انتقادات ناشی از برگردانیدن حرف خود را به جان بخرد و از احتمال کاهش قیمت ارز سخن بگوید.

دیروز ولی‌الله سیف در حاشیه سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در دولت یازدهم باز هم اظهارنظری نسبتا مختصر اما با محتوایی متفاوت و احتمالا تاثیرگذار درباره بازار ارز انجام داد.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا تا آخر امسال امکان کاهش نرخ ارز وجود دارد، خاطرنشان کرد: نرخ ارز متناسب با شرایط بازار تغییر می‌کند و حتما این امکان وجود دارد که شاهد کاهش نرخ ارز باشیم و این موضوع بعید نیست. وی تاکید کرد: زمانی که آن بحث درباره کف نرخ ارز مطرح شد هم کسی مخالفتی با کاهش نرخ ارز نداشت و نگرانی‌هایی از سوی صادرکنندگان مطرح شده بود که براساس بررسی‌هایی که در بانک مرکزی انجام داده بودیم، اعلام کردیم که بعید می‌دانیم نرخ ارز از 3000 تومان کمتر شود.

وی تصریح کرد: اما اکنون وقتی جهتگیری‌های اقتصاد علامت‌های مثبتی را از خود نشان می‌دهد، می‌تواند بر نرخ ارز تاثیرگذار باشد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این‌که آیا ممکن است نرخ ارز از 3000 تومان کمتر شود، گفت: بحث ما تغییرات ناگهانی نرخ ارز است که نبود ثبات در اقتصاد را ایجاد می‌کند. بنابراین اگر براساس منطق‌های اقتصادی نرخ ارز در بازار تعدیل شود، از نظر ما مطلوب است و در واقع مطلوب این است که نرخ ارز پایین بیاید و هیچ‌کس مخالفتی با این موضوع ندارد.

وی اضافه کرد: جهتگیری‌های اقتصادی اخیر، آثاری را بر نرخ ارز در بازار خواهد گذاشت.

سیف در پاسخ به این‌که آیا رقم ارز 2500 تومان است که از سوی برخی اعلام می‌شود، خاطرنشان کرد: محاسبه دقیقی نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که رقم منطقی از نظر شما چقدر است، اظهار کرد: رقمی را نمی‌توانیم اعلام کنیم، اما براساس پارامترهایی که بررسی می‌شود، تقریب‌هایی به دست می‌آید که آن را در بازار رصد می‌کنیم و همان‌طور که می‌دانید بانک مرکزی وظیفه دارد مجری نظام ارزی شناور مدیریت شده باشد، بنابراین بانک مرکزی نیز از بازار تبعیت ‌کرده و اگر یک خبر ناگهانی بخواهد شوک قیمتی ایجاد کند، از آن ممانعت می‌کند.

به این ترتیب باید منتظر ماند و آثار این اظهار نظر را روزهای آینده در بازار غیررسمی ارز مشاهده کرد.

نشانه‌های رشد اقتصادی امسال محقق می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این‌که نشانه‌های رشد اقتصادی کشور حتما تا آخر سال محقق می‌شود، گفت: کاهش نرخ تورم و افزایش تولید از نشانه‌های این رشد است. ولی‌الله سیف افزود: هدف ما این است که با کنترل نقدینگی و دیگر تدابیر، نرخ رشد منفی اقتصادی را متوقف و به سمت رشد مثبت حرکت کنیم. وی اظهار کرد: نرخ رشد اقتصادی سال 91، 8/5ـ بوده است و تلاش‌های زیادی در راستای کنترل نقدینگی و دیگر پارامترهای اقتصادی صورت می‌گیرد، سعی داریم رشد منفی را متوقف کنیم و شاهد حرکت مثبت در اقتصاد باشیم.

نرخ سود بانکی افزایش نمی‌یابد

رئیس کل بانک مرکزی درباره تصمیم این بانک برای افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت گفت: همان‌طور که پیش از این نیز اعلام کردم نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد و این شورا روی این موضوع کار می‌‌کند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی گزارش‌هایی را آماده کرده که در شورای پول و اعتبار بررسی می‌شود، اما جهتگیری کلی، افزایش نرخ سود بانکی نیست و ترمیم‌هایی در ساختار برخی محصولات باید انجام شود که از جمله آنها می‌توان به اوراق مشارکت اشاره کرد تا بتواند با دیگر نرخ‌های موجود در نظام بانکی متعادل شود. سیف تاکید کرد: رقم سود سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت بانک‌ها اکنون از 20 درصد بیشتر است و زمانی که اوراق مشارکت منتشر می‌کنیم جذابیت زیادی ندارد، بنابراین برای افزایش این جذابیت و ایجاد تعادل در نرخ‌ها افزایش نرخ سود اوراق مشارکت در دستور کار شورای پول و اعتبار است. رئیس کل بانک مرکزی با بیان این‌که مسلما تعدیل نرخ‌ها به معنای افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی نخواهد بود، اضافه کرد:‌ اصل موضوع تعدیل نرخ‌هاست و دنبال از بین بردن عدم تعادل هستیم.

سیف افزود: یکی از عمده‌ترین مصارف تسهیلات نظام بانکی مربوط به اجرای طرح مسکن مهر بوده است که جهت‌دهی و استفاده مناسب از آن نقدینگی می‌توانست آثار بسیار مثبتی را در اقتصاد داشته باشد، اما به دلیل اشکالات موجود اکنون سعی کردیم نیازهای مسکن مهر را کنترل کنیم و از ظرفیت ایجاد شده برای رشد تولید استفاده کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی درباره پرداخت تسهیلات مسکن به میزان شش برابر ودیعه گفت: وزیر راه و شهرسازی به این موضوع اشاره کرده، اما هنوز این موضوع به بانک مرکزی ارائه نشده و کارگروه مربوط در حال کار کردن روی موضوع است.

وی افزود: افزایش تسهیلات مسکن مراحلی دارد و آخرین مرحله این است که در شورای پول و اعتبار تصویب شود. آنچه که مسلم است این موضوع خیلی زود رسانه‌ای شده است.

سیف درباره تاثیر افزایش تسهیلات خرید مسکن بر نقدینگی و تورم تصریح کرد: به دلیل تاثیر افزایش تسهیلات بر نقدینگی و تورم این موضوع باید بررسی و آثار آن از جنبه‌های مختلف مطالعه شود.

مصوبه قبلی پیمان‌سپاری ارزی تا 2 روز آینده لغو می‌شود

در همین حال رئیس دفتر رئیس‌جمهور در سومین نشست جلسه شورای گفت‌وگو در دولت یازدهم گفت:‌ در جلسه اخیر هیات دولت ابهامات معافیت مالیاتی صادرکنندگان رفع شد.

به گزارش تسنیم، محمد نهاوندیان ادامه داد: قبلا در مورد مسائل مالیاتی صادرکنندگان ابهامات و شبهه‌هایی ایجاد شده بود . مشکل این بود با این‌که در قانون بصراحت صادرکنندگان از مالیات معاف بودند، اما براساس مصوبه سازمان امور مالیاتی این حق قانونی مشروط به رویه اداری شده بود از این رو این مساله اشکال ایجاد کرده بود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی تعیین کرده بود که احراز عمل صادرات چگونه انجام شود. فرمی را بر همین اساس در نظر گرفته بودیم که تلقی آن پیمان‌سپاری بود. اما با مصوبه اخیر دولت این ابهام برطرف شد. ولی این مساله وجود داشت که ارز حاصل از صادرات باید در اقتصاد باشد. در نهایت نیز اشکال استفاده از ارز صادرات در چرخه تجارت در مصوبه دولت تبیین شد.

وی با بیان این‌که ضرورتی ندارد خود یورو یا دلار یا دیگر ارزهایی که از طریق صادرات به دست آمده به داخل کشور بیاید، گفت: در شرایط فعلی که برخی محدودیت‌ها برای انتقال ارز وجود دارد امکان این‌که بتوان خود ارز صادرات را وارد کشور کرد، وجود ندارد. بنابراین لغو مصوبه قبلی در مورد پیمان‌سپاری ارزی طی دو سه روز آینده انجام خواهد شد. از سوی دیگر، سخنگوی دولت گفت: رئیس‌جمهور بزودی گزارش اقدامات صد روزه و برنامه‌های آینده را از رسانه‌ها اعلام می‌کند. به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدباقر نوبخت در حاشیه دومین سالگرد شهادت سردار سرلشکر حسن تهرانی مقدم در جمع خبرنگاران افزود: آقای روحانی، ضمن بیان آخرین وضع کشور، اقدامات انجام شده طی صد روز را بیان خواهد کرد؛ در این گزارش، رویکردها و برنامه‌های آینده دولت نیز اعلام می‌شود.

دادگاه‌های رسیدگی به مطالبات معوق بانکی تشکیل می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: این بانک ‌ پیشنهاد کرده است دادگاه‌های تخصصی برای رسیدگی به پرونده‌های مطالبات معوق نظام بانکی تشکیل شود.

به گزارش فارس و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، ولی‌الله سیف در همایش سراسری مدیران بانک سپه اظهارکرد: در شرایط موجود، بانک مرکزی به‌عنوان دستگاه سیاستگذار و ناظر بر نظام بانکی با معضلاتی روبه‌روست که باید آنها را تعدیل و اصلاح کرد.

رئیس شورای پول و اعتبار از شکل گیری کمیته‌ای در بانک مرکزی به منظور وصول مطالبات بانک‌ها خبر داد و خاطرنشان ساخت: بانک مرکزی‌ پیشنهاد کرده است دادگاه‌های تخصصی برای رسیدگی به پرونده‌های مطالبات معوق نظام بانکی تشکیل شود، تا از این طریق سرعت لازم در تعیین تکلیف این پرونده به‌وجود آید.

وی رفع نواقص و ابهام‌ از بخشنامه‌های ارزی دو سال اخیر را مهم‌ترین اولویت بانک مرکزی خواند و افزود: برای رفع این نواقص، یک تیم متخصص ارزی در بانک مرکزی جهت بازنگری‌ بخشنامه‌ها‌ تشکیل شده است.

وی با بیان این‌که تورم قرار نیست در حد 40درصد بماند، افزود: وقتی بحث تناسب تورم و سود بانکی مطرح می‌شود، منظور تورم مورد انتظار است. با توجه به این‌که پیش‌بینی‌ها در مورد تورم موید روند نزولی آن است نباید 40 درصد را مبنا قرار داد. به‌طور مثال بررسی‌ها نشان می‌دهد با روند موجود، نرخ تورم تا پایان سال جاری حدود 5 درصد کاهش خواهد یافت و به حدود 35 یا 36 درصد خواهد رسید و رشد منفی اقتصادی نیز متوقف و مثبت خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها